با نزدیک شدن تعطیلات نوروز مردم در حال برنامهریزی برای سفرهای خود هستند، رزرو هتلها و مراکز اقامتی به حداکثر رسیده و بخش زیادی از بلیطهای ناوگان حمل و نقل نیز پیش فروش شده است.
شهرهای مقاصد گردشگری در حال برنامهریزی برای پذیرش مهمانان نوروزی هستند و مردم محلی نیز تلاش میکنند راههای مختلف برای کسب درآمد از مسافران نوروزی را امتحان کنند.
بر اساس آمار رزرو تختهای اقامتی در اپلیکیشنها و سایتهای رزرو، استانهای خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان و خصوصا شهرهای مشهد، کیش، یزد، قشم، شیراز، اصفهان و بندرعباس از مهمترین مقاصد گردشگری مورد نظر مردم برای ایام نوروز هستند.
اگرچه انتظار نمیرود کرمانشاه از نظر تمایل گردشگران برای سفر مانند مشهد یا مازندران و قشم دیده شود اما جاذبههای تاریخی و طبیعی کرمانشاه کمتر از یزد و … نیست.
وجود چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده در استان، آب و هوای چهارفصل، جاذبههای طبیعی شامل رودخانهها و سرابهای متعدد، منطقه اورامانات، آثار ثبت شده جهانی و … همه میتواند برای گردشگران جذاب باشد.
از سوی دیگر کرمانشاه طی سالهای اخیر و به همت پیگیریهای شهرداری دو برند مهم بینالمللی را کسب کرده که یکی از آنها شهر خلاق خوراک است.
غذای خوب و متنوع یکی از مهمترین ابعاد سفر و گردشگری است و کرمانشاه با عنوان شهر خلاق خوراک ظرفیت فراوانی در این حوزه دارد.
از سوی دیگر کرمانشاه به عنوان پایتخت فرهنگی شهرهای آسیایی نیز تعیین شده است و این نیز یک برند بینالمللی مهم خصوصا در عرصه گردشگری برای کرمانشاه به شمار میرود.
اما هیچکدام از این موارد نتوانسته کرمانشاه را به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل کند.
این در حالی است که برخی استانهای دیگر کشور در همین چند سال اخیر در حوزه گردشگری برند شدهاند، برای مثال در سنوات گذشته مردم کمتر سراغ بوشهر، سیستان و بلوچستان و … میرفتند اما امروز این نقاط از مقاصد مهم گردشگری کشور به شمار میرود.
نکته مهم دیگر آنجاست که امروز دنیا به سمت درآمدزایی از محل گردشگری رفته است و بسیاری از کشورهای دنیا بخش زیادی از درآمدهای خود را از همین محل کسب میکنند، موضوعی که علاوه بر درآمدهای کلان بر اقتصاد خرد مردم بومی نیز بسیار اثرگذار است.
موضوعی که مردم کرمانشاه خصوصا در روستاها بسیار به آن نیاز دارند و در این شرایط اقتصادی که دیگر سرمایهگذاریهای حوزه صنعت و تجارت با توجه به افزایش هزینهها و مسائلی مانند ناترازی انرژی دیگر صرفه چندانی ندارد، راهی جز رونق گردشگری نمیماند.
اما اینکه چرا با وجود این همه ظرفیت، ثروت و جاذبه، کرمانشاه چندان مورد توجه گردشگران قرار نمیگیرد را با یک کارشناس حوزه گردشگری به گفتگو نشستیم.
فاطمه حیدری در گفت و گو اختصاصی با طلوع کرمانشاه مهمترین دلیل عدم تمایل گردشگران برای حضور در کرمانشاه را معرفی ناکافی و نامناسب کرمانشاه دانست و گفت: هیچگاه بر روی ظرفیتهای گردشگری کرمانشاه آنطور که باید کار نشده است.
وی از جای خالی برندسازی در حوزه گردشگری کرمانشاه یاد کرد و افزود: برنامهریزی یک رویداد و سپس برند کردن آن نقش بسزایی در جذب گردشگر دارد. مانند آنچه که به عنوان مثال در آیین «هزاردف» روستای پالنگان شاهد هستیم که تنها ظرف چند سال اخیر مطرح شده اما اکنون به جایی رسیده که برای ورود به این مراسم صف چند کیلومتری ایجاد میشود و بسیاری از گردشگران پشت این صف کیلومتری بیرون روستا میمانند و برخی برای اینکه مراسم را ببیند از شبهای قبل وارد روستا میشوند.ببینید ماندن این تعداد گردشگر در روستا چه درآمدی برای مردم دارد.
این کارشناس حوزه گردشگری با بیان اینکه کرمانشاه در حوزه برند گردشگری ظرفیتهای فراوانی دارند، اضافه کرد: در سنوات گذشته جشن انار، جشن چله تابستان و … در کرمانشاه برگزار میشد اما این جشنها به جای اینکه توسعه یابد و هر سال گستردهتر شود ابتر ماند.
حیدری عنوان کرد: تصور کنید رویدادی مانند هزار دف در نقاطی مانند روستاهای منطقه اورامانات و یا صحنه برگزار شود و قطعا شاهد حضور هزاران نفر در این رویداد خواهیم بود.
وی یکی دیگر از عواملی که مانع حضور گردشگران در کرمانشاه میشود را دانش ناکافی مردم خصوصا کسانیکه در حوزه خدمات کار میکنند برای برخورد صحیح با گردشگران دانست و اظهار کرد: در استانهای دیگر مردم خود تبلیغکننده و حتی بازاریاب گردشگری هستند. حتی رانندگان تاکسیهای اینترنتی مراکز گردشگری و تفریحی را به مردم پیشنهاد میدهند و اعلام آمادگی میکنند که خود گردشگران را به مراکز دیدنی ببرند اما در کرمانشاه جای چنین نگاهی خالی است.
این کارشناس گردشگری با بیان اینکه گردشگری در کرمانشاه حتی به باور مدیران نیز تبدیل نشده است، خاطرنشان کرد: هیچگاه به اندازهای که برای کشاورزی، صنعت و معدن در کرمانشاه جلسه برگزار میشود در حوزه گردشگری نشست هماندیشی و برنامهریزی نداریم.
حیدری با بیان اینکه توسعه گردشگری کرمانشاه نیازمند برنامه کوتاه مدت و بلندمدت است، گفت: حتی اگر اقدامات جهشی برای توسعه گردشگری کرمانشاه صورت گیرد، نتایج آن را ۳ تا ۵ سال آینده شاهد خواهیم بود و هرچقدر این روند را به تاخیر بیاندازیم عقب خواهیم ماند و استانهای دیگر از کرمانشاه پیشی میگیرند و باز هم برای چندین سال درآمدهای گردشگری را از دست خواهیم داد.
دیدگاه