پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 5×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

باران نبارد خطر خشک شدن “سراب یاوری” را تهدید می‌کند
27 دی 1396 - 11:37
شناسه : 3993
0
طلوع‌‌کرمانشاه :

مدیر امور منابع آب شهرستان کرمانشاه گفت: اگر باران نبارد احتمال خشک شدن سراب “یاوری” وجود دارد.

پ
پ
مرتضی حسن آبادی با اشاره به کاهش قابل توجه بارندگی در محدوده شهرستان کرمانشاه، اظهار کرد: میانگین بارش از ابتدای سال آبی تاکنون ۵۹٫۳ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته (۸۳ میلی‌متر) ۲۸٫۶ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت (۱۵۴ میلی‌متر) حدود ۶۱ درصد کاهش داشته است.
 
وی ادامه داد: این کاهش بارندگی باعث کاهش رواناب‌های محدوده شهرستان کرمانشاه شده و قطعا روی وضعیت سراب‌ها خصوصا دو سراب مهم “یاوری” و “سراب نیلوفر” اثرگذار است.
 
وی میزان دبی کنونی سراب یاوری را حدود چهار لیتر در ثانیه اعلام کرد و افزود: اگر در روزهای آینده بارندگی نداشته باشیم همین چهار لیتر در ثانیه هم تمام می‌شود و ممکن است پس از آن تبخیر از سطح دریاچه سراب را داشته باشیم.
 
مدیر امور منابع آب شهرستان کرمانشاه خاطرنشان کرد: البته وضعیت سراب یاوری به بدی سال‌های گذشته نیست و در برخی سال‌ها شاهد خشک شدن این سراب بوده‌ایم.
 
حسن آبادی دبی کنونی سراب نیلوفر را نیز ۱۶۷ لیتر در ثانیه دانست و یادآوری کرد: وضعیت این سراب با اقداماتی که از گذشته انجام دادیم اکنون خوب است، اما به هر حال کاهش بارندگی این سراب را هم تهدید می‌کند.
 
به گفته این مسئول، در این فصل که باید اوج بارندگی‌ها را می‌داشتیم این کاهش بارندگی می‌تواند دبی تمام سراب‌ها و منابع آب زیرزمینی را تحت تاثیر قرار دهد.
 
وی اشاره‌ای هم به اقدامات انجام شده در حوزه برخورد با چاه‌های غیرمجاز شهرستان کرمانشاه داشت و تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۲ حلقه چاه غیرمجاز را پر کردیم که از این تعداد ۸۰ حلقه بالادست سراب یاوری بوده است.
 
به گفته این مسئول، در حاشیه سراب نیلوفر عمده چاه‌های غیرمجاز پاکسازی شده و تعداد زیادی از این چاه‌ها باقی نمانده است.
 
حسن آبادی اظهار کرد: در این مدت ۲۲ چاه کشاورزی و ۵۲ چاه صنعتی پرمصرف را نیز پلمب کردیم.
 
مدیر امور منابع آب شهرستان کرمانشاه از کنترل کشت‌های پرمصرف در حاشیه سراب‌های مهم که جاذبه گردشگری دارند هم خبر داد و عنوان کرد: قرار است تمام چاه‌های حاشیه دو سراب مهم یاوری و سراب نیلوفر به کنتور هوشمند مجهز شوند.
 
وی انجام همه این اقدامات را وابسته به تامین اعتبار دانست و یادآوری کرد: کمبود اعتبار روند کار را کند کرده، اما با این وجود همچنان به مدیریت منابع آبی ادامه می‌دهیم.
 
ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.