جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

کدام نیمه تمام‌های وزارت نفت در دولت دوازدهم تمام می‌شود؟
21 مرداد 1396 - 11:19
شناسه : 46
5
طلوع‌‌کرمانشاه :

دنیای طلای سیاه پس از سال‌ها تاریکی، در دولت یازدهم با افزایش میزان تولید، احیای مشتریان در بازارهای جهانی، توسعه میادین مشترک نفتی و گازی و معرفی قراردادهای جدید نفتی کم کم رو به روشنی رفت. اقدامات مهمی که پرونده بسیاری از آنان هنوز بسته نشده و انتظار می‌رود وزارت نفت در دولت دوازدهم با پیگیری روند اجرای قراردادهای جدید نفتی، توسعه میادین نفتی و گازی، افزایش ضریب بازیافت، اجرای جهش دوم پتروشیمی و نقش آفرینی جدی در صادرات گاز آینده روشن‌تری را برای صنعت نفت کشور رقم بزند.

پ
پ

به گزارش ایسنا، یکی از اهدافی که مسئولان وزارت نفت باید در دولت دوازدهم مورد توجه قرار دهند ادامه توسعه میدان‌های مشترک گازی و نفتی است به طوری که در دولت دوازدهم هیچ یک از میدان های مشترک کشف شده در خشکی و خلیج فارس از نظر برنامه توسعه و یا افزایش بازیافت بلاتکلیف نماند. در این راستا عقد قرارداد توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی آزادگان، یادآوران، یاران، لایه نفتی پارس جنوبی و میدان‌های آذر، دهلران، پایدار غرب، اروند، سهراب، فرزاد A  و B، فاز ۱۱ پارس جنوبی، اسفندیار، بلال، فروزان، سلمان و میدان‌های حوزه دریای خزر در اولویت خواهند بود.

عقد قراردادهای جدید نفتی با هدف توسعه میدان‌های مشترک و نیز افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفت کشور از دیگر اهدافی است که باید در دولت دوازدهم مورد توجه قرار بگیرد. بخشی از برنامه توسعه و افزایش بازیافت نفت از میدان‌های نفتی و گازی باید در قالب قراردادهای جدید نفتی عملی شود. هدف افزایش تولید به میزان حدود یک میلیون بشکه در روز نفت خام همراه با افزایش ضریب برداشت نفت از میدان‌های هدف و توسعه میدان‌های گازی با هدف افزایش تولید گاز به میزان حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز از مواردی است که باید در این دولت به نتیجه برسد و قراردادهای آنها با بهترین شرکت های بین‌المللی با همکاری شریک‌های ایرانی منعقد شده و عملیات اجرایی آنها آغاز شود.

ضرورت اتمام توسعه میدان گازی پارس جنوبی

میدان گازی پارس جنوبی که در دولت یازدهم در اولویت قرار گرفت و با به بهره‌برداری رسیدن پنج فاز آن باعث شد میزان برداشت ایران از این میدان با قطر مشترک شود، باید در دولت دوازدهم نیز مورد توجه قرار بگیرد.

بر اساس اولویت‌بندی انجام شده در فاز آخر توسعه میدان گازی پارس جنوبی با تخلیه طبیعی، فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۲ تا ۲۴ در مراحل آخر توسعه قرار دارند که در سال ۱۳۹۷ به میزان یک میلیارد فوت مکعب، از هر یک از این سه فاز به تولید می‌رسد و در سال ۱۳۹۸ نیز توسعه ۲۷ فاز متعارف تعریف شده (بجز فاز ۱۱) در مرحله تخلیه طبیعی به اتمام می‌رسد.

احداث پایانه نفتی دریای عمان

احداث خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک، مخازن ذخیره‌سازی و اسکله همراه با جانمایی تاسیسات پالایشی و پتروشیمیایی از طرح های راهبردی وزارت نفت است که در حال حاضر نیز بخش‌های مقدماتی این کار آغاز شده و در این دولت عملیاتی خواهد شد.

ادامه اجرای جهش دوم صنعت پتروشیمی

ادامه اجرای جهش دولت صنعت پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش، افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی از مواردی است که باید در دولت دوازدهم مورد توجه قر ار بگیرد. در این راستا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با توجه به طرح‌های در دست اجرا در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی در دولت دوازدهم ۴۵ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۳۵ میلیارد دلار و ارزش تولید نزدیک به ۲۳ میلیارد دلار به قیمت سال پایه ۹۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

تغییر رویکرد از صادرات نفت خام به صادرات فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا

تغییر رویکرد از صادرات نفت خام به صادرات فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا با افزایش ظرفیت پالایشی کشور و بهبود الگوهای پالایشی در پالایشگاه‌های موجود با هدف تکمیل زنجیره ارزش هدف دیگری است که وزارت نفت در دولت دوازدهم باید به آن بپردازد.

تکمیل فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس و به مدار آوردن فازهای ۲ و ۳ این پالایشگاه اجرای طرح توسعه و نوسازی پالایشگاه آبادان به بهره‌برداری رساندن طرح ۴۸۰ هزار بشکه‌ای فراگیر پالایشی سیراب، کمک به اجرای طرح‌های پالایشگاهی جاسک و آناهیتا و تبدیل شدن به صادرکننده بنزین به صورتی که ظرفیت پالایش کشور از حدود ۱.۷ میلیون بشکه فعلی با افزایش یک میلیون بشکه در روز به ۲.۷ میلیون بشکه در روز برسد.

همچنین با بهبود الگوی پالایشی پالایشگاه موجود و کاهش تولید نفت کوره و استاندارد کردن محصولات تولیدی باید آمادگی لازم برای مواجهه با محدودیت‌های زیست‌محیطی آتی برای صادرات فرآورده‌های نفتی کسب شود.

اجرای طرح NO FLARE

یکی از اقداماتی که پس از سال‌ها در دولت یازدهم به نتیجه رسید، اجرای آماک و خاموش کردن فلرها بود. اجرای این طرح در دولت دوازدهم باید به صورتی باشد که در پایان این دولت بخش عمده و اصلی گازهای همراه نفت در دریا و خشکی در مشعل‌ها سوزانده نشود.

اجرای طرح‌های NGL  ۳۱۰۰، ۳۲۰۰ و ۲۳۰۰ و NGL خارگ و پالایشگاه بیدبلند ۲ از جمله اقداماتی اساسی در این حوزه است.

نقش آفرینی جدی در صادرات گاز منطقه و شروع صادرات LNG

طبق آخرین آماری که منابع رسمی اعلام کرده‌اند، ایران دارنده بزرگترین مخازن گازی در دنیا است اما سهم ایران از بازارهای جهانی گاز بسیار کم بوده که برخی کارشناسان دلیل اصلی آن را عدم ثبات سیاسی در منطقه عنوان کرده‌اند.

پیش بینی می شود که با تاکید بر روابط حسنه با همسایگان در پایان دوره دوازدهم صادرات گاز کشور از ۱۰ میلیارد مترمکعب سالانه فعلی (به ترکیه) به رقم نزدیک به ۴۰ میلیارد مترمکعب افزایش پیدا کند. علاوه بر این با راه‌اندازی کارخانه ایران‌ LNG  ظرفیت کامل به معنای صادرات معادل ۱۸ میلیارد مترمکعب در سال خواهد بود. به عبارتی دیگر ظرفیت صادرات ایران از ۱۰ میلیارد مترمکعب سالانه فعلی به حدود ۷۰ میلیارد مترمکعب در سال خواهد رسید.

تکمیل شبکه سراسری گازرسانی به کل کشور

 با توسعه پارس جنوبی این گاز باید برای مصرف داخلی و صادرات از مبادی تولید به مناطق مصرف منطبق شود که خطوط فعلی جوابگوی این موضوع نیست. با اتمام خط ششم، خط یازدهم و خط هفتم سراسری در چهار سال آینده زیرساخت‌های لازم برای انتقال گاز به سراسر کشور برای مصرف داخلی و صادرات تکمیل خواهد شد.

اجرای طرح های بهینه‌سازی مصرف سوخت و تغییر در ساختار توزیع سوخت کشور

 اجرای طرح های بهینه‌سازی مصرف سوخت در چهارچوب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید مصوب شورای اقتصاد برای بخش های مختلف و پیگیری اجرای دیگر موارد جمع‌بندی شده مانند کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و توسعه خطوط مترو در کلانشهرها و نوسازی ناوگان کوچک مسافری (تاکسی) از اولویت‌های این بخش خواهد بود. همچنین در راستای تغییر در ساختار توزیع کشور و کاهش تصدی دولت در این بخش ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به مردم در جایگاه‌های توزیع سوخت و فرودگاه ها با بهره‌گیری از روش‌های متعارف همراه با کاهش تصدی دولت در این زمینه از اهداف وزارت نفت در دولت دوازدهم خواهد بود.

حمایت از جذب سرمایه

با توجه به نیاز صنعت نفت به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار منابع مالی فقط برای سرمایه‌گذاری در برنامه ششم حمایت از جذب سرمایه و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی همراه با جذب فناوری‌های نو از راهبردهای اساسی وزارت نفت در دولت دوازدهم خواهد بود.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.