پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 4×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

کاوش‌های جدید در قلعه “یزدگرد” انجام می‌شود
27 فروردین 1398 - 10:32
شناسه : 48960
0
رئیس میراث فرهنگی دالاهو: طلوع‌‌کرمانشاه :

شهرام علی‌یاری بابیان اینکه اولین کاوش‌های باستان شناسی در قلعه تاریخی یزدگرد در سال ۱۹۸۲ توسط یک باستان شناس از موسسه شرق شناسی بریتانیا انجام گرفته، عنوان کرد: طی ۳۷ سال گذشته تاکنون چندین مرحله کاوش باستان شناسی روی این بنای باستانی انجام گرفته و منجر به نتایج خوبی هم شده است./وی آخرین کاوش‌های باستان شناسی انجام گرفته در این بنا را مربوط به اواخر سال ۱۳۹۶ و توسط یکی از باستان شناسان کرمانشاهی اعلام کرد و افزود: در کاوش‌های گذشته عمدتا بخش هایی از سازه‌های این بنا کشف و تحقیقاتی نیز روی سازه‌های کشف شده انجام گرفت./رئیس میراث فرهنگی دالاهو کاوش‌های آتی روی این بنا را ادامه کاوش‌های گذشته عنوان کرد و گفت: قرار است این کاوش‌ها توسط یک گروه باستان شناسی مشترک از باستان شناسان ایرانی و دانشگاه رم ایتالیا انجام گیرد./وی تاکید کرد: به این منظور از پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور خواسته‌ایم تا با انجام این کاوش‌ها موافقت کند که مسئولان پژوهشگاه نیز موافقت شفاهی خود را به ما اعلام کرده‌اند، اما موافقت کتبی هنوز واصل نشده است.

پ
پ
علی‌یاری عنوان کرد: درصورتی که پژوهشگاه نامه موافقت را ارسال کند، در شهریور امسال فصل جدیدی از کاوش‌ها را در قلعه یزدگرد خواهیم داشت.

وی در ادامه از آغاز مرمت بخش‌های آسیب دیده این بنا در زلزله و پس لرزه‌های دو سال گذشته و سیلاب‌های اخیر در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: درحال حاضر یک تیم مطالعاتی در محوطه این بنا مستقر شده‌ و مشغول مطالعات پیش از مرمت هستند.

قلعه یزدگرد از کهن ترین و مستحکم ترین قلعه‌های ایران باستان است که شهرتی جهانی دارد. قدمت این بنایِ شهرمانند را متعلق به عهد اشکانی یا ساسانی می‌دانند که در گستره‌ای به وسعت ۴۰ کیلومتر احداث شده و ۱۰ بنای بزرگ شامل نقاره خانه، آشیه وا، دیوارگچ، آشپزخانه و … را  در دل خود جای داده است.

قلعه باستانی یزدگرد که در افسانه‌ها آن را پناهگاه یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی و دخترش پس از حمله اعراب به ایران می‌دانند، در مسیر جاده دالاهو به سمت سرپل ذهاب – فاصله ۱۵ کیلومتری شهر سرپل ذهاب- در ارتفاعات روستای زرده واقع شده است.

قرارگیری این قلعه در ارتفاعات، آن را به دژی دست نیافتنی برای دشمنان حاکمش تبدیل کرده بود، بگونه‌ای که براساس شواهد حاکم این قلعه به صورت مستقل و بدون پرداخت باج و خراج حکومت می‌کرده است/ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.