پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

رنج ماندگار زرده به تصویر کشیده می شود
13 شهریور 1396 - 8:56
شناسه : 572
6
طلسم زرده شکست/ طلوع‌‌کرمانشاه :

پس از گذشت نزدیک به ۳۰سال، اگر به زرده برویم بازهم انعکاس طنین شوم هواپیماهای بمب افکن عراقی در آسمان این روستا شنیده می شود.

پ
پ

پریا امیری پریان

زرده روستایی از توابع مرکزی شهرستان دالاهو ست که مردمان آن نمونه ای از رنج های ماندگار جنگ تحمیلی هستند.
کینه رژیم بعث عراق از ایران و ایرانی موجب شد که هواپیماهای بمب افکن این کشور پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ناعهدی کنند و این روستا را از چند نقطه مورد هدف قرار دهند و آّب چشمه و هوای روستا را آلوده کنند.
آن روزگاران شوم گذشت ولی پس از آن ۴۶مجروح به دلیل فشارهای عصبی باقی مانده از آن دوران خودسوزی کردند، ۱۰۶بیمار به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان فوت کردند و هنوز هم هستند نوزادانی که با ابتلا به سرطان خون متولد می شوند.
مظلومیت این روستا هنگامی شدت می گیرد که می بینیم در مورد رنج های بازماندگان کمتر گفته می شود و حتی مسوولانی وجود دارند که نمی دانند چه روزهایی بر اهالی مردمان زرده گذشته است.
اکنون “کیسان کامجو” هنرمند و تهیه کننده جوان و پرانرژی کرمانشاهی داوطلب شده و می خواهد رنج ها، شهادت ها و تلخی های حادثه زرده را به تصویر بکشد ولی از عدم حمایت ارگان های مربوطه گله مند است، گویا ازین راه باید به تنهایی عبور کند.
وی در گفت و گو با خبرنگارطلوع کرمانشاه، گفت: من کرمانشاهی هستم و رنج ها و نحوه تلخ شهادت مردمانم در دوران جنگ را به چشم دیده ام و می خواهم این تصاویر را در معرض دید ایرانیان و جهانیان قرار دهم.
کامجو ادامه داد: این کار بومی است، مسئله ش جهان شمول است ولی به دلیل نبود هیچگونه حمایت مالی مجبور شدم منزل شخصی خود در تهران را بفروشم تا بتوانم با هزینه اش فیلم”صفر” را به بسازم.
این هنرمند کرمانشاهی تاکید کرد، به هیچ عنوان برای منفعت مالی این کار را انجام نمی دهم و به کرمانشاه نیامده ام تا بهره مالی از ساخت این فیلم ببرم.
وی اظهار داشت: فیلم نامه صفر در خصوص رنج مردمان زرده است، و هنوز برخی از نمایندگان مجلس از اوضاع مردمان این روستا بی اطلاع هستند.
به گفته کامجو، تا سال۸۰، هیچکدام از اهالی روستا با وجود داشتن پرونده بالینی، درصد جانبازی دریافت نکرده اند و چون قصد دارم این فیلم را در کرمانشاه و به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشم بدون حامی مانده ام.
کامجو یادآور شد، شرکت سینمایی برای کمک های مالی و معنوی خود اعلام آمادگی کرده که این وعده به شرط ساخت آن در تهران داده شده ولی حاضرم گدایی کنم تا این فیلم تنها در کرمانشاه ساخته شود.
وی به جمله “نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست” اشاره کرد و افزود: مجوز فیلم اخذ شده و قرار است به کارگردانی “استاد علی شاه حاتمی” تولید شود.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.