ارائه خدمات درمانی یکی از عمده خدمات سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه شدگان است که در این زمینه، سازمان در کنار مراکز درمانی دولتی و خصوصی به بیش از ۴۳ میلیون نفر از بیمه شدگان خود خدمات درمانی رایگان ارائه میدهد. بیمه شدگان تأمین اجتماعی هم علاوه برحق بیمه هر ماه حق درمان به این سازمان پرداخت میکنند.
در این باره مهدی درخشان، معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی در تشریح آخرین اقدامات گفت: در حال حاضر ۴۳ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند که بیش از ۳۶ میلیون نفر بیمه شده هستند و بیش از ۶ میلیون نفر هم مستمریبگیر و بازنشسته محسوب میشوند.
وی افزود: سازمان تامین اجتماعی خدمات بیمهای، درمانی و سرمایهگذاری ارائه میدهد و درمان این سازمان در دو بخش درمان مستقیم و درمان غیرمستقیم تقسیم شده است. در حال حاضر این سازمان ۳۷۸ مرکز درمانیملکی دارد که تمامی خدمات درمانی را به صورت رایگان به بیمه شدگان خود ارائه میدهد.
درخشان افزود: این سازمان دارای ۸۱ بیمارستان، ۲۹۷ مرکز درمانی سرپایی است و ۱۰ هزار و۸۶۹ تخت فعال دارد که به بیمه شدگان خدمات لازم را ارائه میدهد.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: در درمان غیرمستقیم نیز بیش از ۴۶ هزار و ۹۰۰ مرکز درمانی، بیمارستانی، کلینیک، پاراکلینیک طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی هستند و بیمه شدگان میتوانند از این مراکز خدمات لازم را دریافت و تنها مبلغی را با عنوان فرانشیز پرداخت کنند.
وی افزود: در ۹ ماهه سال ۹۷ حدود ۴۹ میلیون نفر در مراکز ملکی تامین اجتماعی ویزیت سرپایی شدند، ۳۴ میلیون نفر به پزشک عمومی، ۱۱ میلیون نفر به پزشک متخصص و بیش از ۳ میلیون نفر نیز به دندانپزشکمراجعه کردند.
۴۰۰هزار عمل جراحی در سال ۹۷
درخشان افزود: تعداد عمل جراحی در بازه سال ۹۷ در درمان مستقیم ۴۰۰ هزار مورد بوده است که ۳۸ درصد اعمال جراحی متوسط، ۴۵ درصد جراحی کوچک و ۱۵ درصد نیز جراحی بزرگ بوده است.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی افزود: در بازه زمانی مطرح شده جمع کل سزارین و زایمان طبیعی در مراکز ملکی تامین اجتماعی ۱۲۷ هزار مورد بوده است.
وی بیان داشت: تعداد مراجعین بیمه شدگان به تمامی مراکز طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی بیش از ۲۰۸ میلیون بوده است.
درخشان درباره اقدامات صورت گرفته در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: در حوزه هتلینگ بیمارستانها اقدامات خوبی صورت گرفته است و با توجه به اینکه اغلب بیمارستانهای تامین اجتماعی قدمت زیادی دارند و فرسوده شدند از سه سال قبل بحث بازسازی، نوسازی و هتلینگ بیمارستانها را اجرایی کردهایم و براساس استانداردها پیش میرود.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰درصد بیمارستانهای تامین اجتماعی موضوع هتلینگ را اجرایی کردند و ما به دنبال به روز کردن تجهیزات پزشکی بیمارستانها هستیم.
درخشان افزود: بعضی از تجهیزات پزشکی در بیمارستانهای تامین اجتماعی بسیار قدیمی بوده و ۱۵ سال نوسازی نشده بود.
وی با اشاره به ایجاد زیرساختهای فناوری اطلاعات در حوزه درمانی بیمارستانهای تامین اجتماعی گفت: سیستم مدیریت بیمارستانی HIS را در تمامی بیمارستانهای سازمان انجام دادهایم و در حال حاضر ۸۰ درصد بیمارستانهای تامین اجتماعی دیگر کلیشه رادیوگرافی ندارند و حذف کردند و مابقی بیمارستانها نیز تا پایان سال ۹۸ حذف خواهد شد و نتایج رادیوگرافی از طریق سیستم کامپیوتر و یا موبایل در اختیار پزشکان قرار میگیرد.
***جزئیات حذف دفترچه درمانی
درخشان درباره نسخه الکترونیک و حذف دفترچههای درمانی گفت: این اقدام در حوزه فناوری اطلاعات در تامین اجتماعی بسیار حائز اهمیت بود و در حال حاضر تمامی مراکز درمانی تامین اجتماعی بدون دریافت دفترچه خدمات درمانی لازم را با ارائه کدملی به بیمه شدگان ارائه میدهد و از در روزهای آینده برنامه دیگری داریم که تمامی مراکز درمانی ملکی سازمان با یکدیگر در ارتباط باشند و اگر بیماری در یک شهر کشور تحت درمان قرار گرفت و روز دیگر به مرکز درمانی دیگر مراجعه کند از طریق سیستم ارتباطی مراکز پزشک میتواند تمامی طول درمان این مرکز را ملاحظه کند و خدمات لازم را به آن بیمار ارائه دهد.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: نسخه الکترونیک در درمان مستقیم از سه سال قبل به صورت رسمی آغاز شده است و در همه استانهای کشور در حال انجام است ولی هنوز بیمارستانهای طرف قرارداد ما که متولی آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است زیرساختهای لازم را انجام نداده که اخیرا در این حوزه پیشرفت خوبی داشتهایم و امیدواریم بزودی حذف دفترچههای درمانی در تمامی مراکز درمانی اتفاق بیفتد، وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی و بیمهها در ا ین خصوص جلسات متعددی داشتند و میتوان گفت در سال آینده حذف دفترچههای درمانی در مراکز طرف قرارداد نیز اتفاق خواهد افتاد/جی پلاس
دیدگاه