چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20825 تعداد نوشته های امروز : 6×

آخرین خبرها

پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر! دیدار شهردار و مدیران شهرداری کرمانشاه با فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم(ص)+گزارش تصویری پرخاشگری یکی از علل اصلی وقوع نزاع در کرمانشاه است اعزام اولین گروه از زائران کرمانشاه به عمره مفرده مستاجران مراقب سامانه «خودنویس املاک» باشند

کدورت مرموز آب هرسین و انتظار مردم برای حل اساسی مشکل
18 اردیبهشت 1398 - 14:36
شناسه : 59073
1
کدورت منبع آب شرب هرسین در اتفاقی مرموز و ناگهانی به سه هزار برابر استاندارد رسید و یک نگرانی عمومی را رقم زد اما تصفیه‌خانه اضطراری شهر، فراتر انتظار ظاهر شد و جلوی بحران را گرفت. طلوع‌‌کرمانشاه :

کدورت آب سراب تاریخی هرسین به عنوان تنها منبع آب شهر، از روز ۱۲ اردیبهشت آغاز شد و خیلی زود از مرز هزار ان.تی.یو(NTU) گذشت طوری که فردای آن روز به سه هزار ان.تی.یو رسید/طبق اعلام موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، استاندارد ملی کدورت آب آشامیدنی یک ان.تی.یو و حداکثر مجاز آن پنج ان.تی.یو است/تا پیش از این در زمان بارندگی‌های شدید یا زلزله، کدورت آب هرسین حداکثر تا حدود ۵۰۰ ان.تی.یو بالا می‌رفت اما این بار با اینکه اتفاقی مشهودی نیفتاده است، کدورت بی‌سابقه آب همه را شگفت‌زده کرده است/امیر شاه‌آبادی ، فرماندار شهرستان هرسین در گفت و گو با ایرنا گفت: تاکنون علت کدورت بی‌سابقه منبع آب شرب هرسین مشخص نشده و شرکت آب منطقه‌ای هیچ پاسخی درباره آن نداده است/هم‌اکنون میزان کدورت آب سراب هرسین به کمتر از هزار ان.‌تی‌یو رسیده که البته باز هم عدد بالایی است.

پ
پ

**تصفیه خانه، اضطراری فراتر انتظار
کدورت آب سراب هرسین یک سابقه ۳۰ ساله دارد که در پی بارش‌های شدید ۹۵ و ۹۶ به اوج رسید و سبب شد که طرح تصفیه‌خانه اضطراری با سرعت بیشتری پیگیری شود به طوری که تا پایان سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید.
این تصفیه خانه می‌تواند آب با کدورت تا هزار ان.تی.یو را تصفیه کند و خروجی آن بیش از ۲۰۰ لیتر بر ثانیه است.
در روزهای اخیر با کدورت بی‌سابقه آب هرسین و عبور آن از مرز توان اسمی تصفیه‌خانه اضطراری، انتظار می‌رفت در تصفیه آب ناتوان شود اما در عین ناباوری کدورت سه هزار ان.تی.یو را هم به خوبی تصفیه کرد و به زیر پنج ان.‌تی‌.یو رساند.
به گفته مدیرعامل شرکت آبفای شهری استان کرمانشاه «شرکت آبفا با انجام تمهیداتی و با استفاده از همین تصفیه خانه اضطراری، نسبت به کاهش کدورت از ۲ هزار و ۵۰۰ ان.‌تی‌.یو به کمتر از سطح استاندارد پنج ان.‌تی‌.یو و در قالب اوقات یک ان.‌تی‌.یو اقدام کند که این موضوع مورد تأیید شبکه بهداشت و درمان و فرمانداری هرسین قرار گرفته است.»
علیرضا تخت شاهی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به این رخداد، وضعیت آبخوان به لحاظ تغییرات هیدرولوژیکی و سازندی به دلیل وقوع زلزله‌ها و سیل‌های اخیر توسط شرکت آب منطقه‌ای در حال بررسی است.
البته کدورت بالای آب خروجی تصفیه‌خانه هرسین را کاهش داد و سبب افت فشار و قطعی آب در برخی نقاط هرسین شد اما بنابر اعلام شرکت آب و فاضلاب شهری استان، آبی که وارد لوله‌ها شده از نظر بهداشتی سالم است.
مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آبفای استان کرمانشاه در این باره گفت:«هر چقدر کدورت آب بالاتر برود، تصفیه آن دشواتر و طولانی‌تر می‌شود و احتمال کمبود آب در برخی از مناطق شهر وجود دارد.»
حجت‌اله بیگوند افزود: با این حال آب مصرفی مردم هرسین از نظر میکروبی، فیزیکی، شیمیایی و فلزات سنگین هیچ مشکلی ندارد و سالم است.

**نگرانی مردم و اطمینان دادن فرماندار
با این حال بخشی از مردم شهر هرسین از وجود رسوب و املاح در آب شرب گلایه دارند و نگرانند.
حسینی از اهالی محله سراب هرسین به ایرنا گفت که «خیابان کنار صنایع دستی همچنان قطعی آب داشته و تنها چند ساعت در روز آب دارد آن هم کدر و پر از رسوب.»
خانم رشیدی، کارمند هرسینی هم از غیرشفاف بودن رنگ آب شرب گلایه و اظهار کرد: ما با دلهره آب را مصرف می‌کنیم.
فرماندار هرسین در واکنش به این نگرانی‌ها اطمینان داد که آب لوله‌کشی شهر کاملا سالم است و کدورت آن مربوط به رسوبی است که طی سال‌های گذشته در شبکه آبرسانی شهر ایجاد شده و این موضوع مشکلی برای بهداشت آب ایجاد نمی‌کند.
شاه‌آبادی در عین حال تاکید کرد که شرکت آبفای شهری هرسین باید در تابستان امسال تمام شبکه آبرسانی را شستشو دهد تا رسوب آن پاک شود.

**افزایش انتظارها برای حل اساسی مشکل
تدوام کدورت آب سراب هرسین در سه دهه گذشته، درخواست‌ها برای تامین منبع آب جدید را در بین شهروندان افزایش داده است.
هرسینی‌ها معتقدند که برای پایان دادن به نگرانی عمومی راهی جز رفتن به سراغ منبع جدید آب شرب برای مواقع اضطراری نیست.
این انتظار عمومی پس از کدورت بدون دلیل سراب هرسین افزایش یافته بویژه اینکه به گفته مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آبفای استان کرمانشاه «این وضعیت قابل پیش‌بینی هم نیست.»
در این زمینه حجت الاسلام محمدحسین اجرایی، امام جمعه هرسین در خطبه‌های نماز جمعه ۱۳ اردیبهشت با بیان اینکه وضعیت کنونی آب شهر قابل پذیرش نیست گفت: نباید به آب سراب هرسین اعتماد و اکتفا کرد و مسئولان استانی باید با حفر چاه‌های جدید، یک منبع جایگزین و مطمئن برای آب شرب مردم تامین کنند.
البته این موضوع چند سالی است که در دستور کار قرار دارد و مسئولان شهرستان و استان درصدد تامین ۲ منبع اضطراری(چاه) و بلندمدت(سد) برای آب شرب هرسین هستند.
فرماندار هرسین در این باره گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه مکان‌یابی برای حفر ۲ حلقه چاه عمیق را انجام داده که با توجه به اتفاق اخیر لازم است به سرعت اقدام های لازم برای حفر و اتصال آنها به شبکه آب شرب شهر انجام شود تا در زمان اضطرار، جایگزین آب سراب هرسین شود.
شاه‌آبادی همچنین اظهار کرد: ساخت سد «بابازید» در قسمت جنوب غربی شهر هرسین هم اقدام دیگری است که با هدف تامین بلندمدت آب شرب مورد نیاز شهر در حال انجام است.
او گفت: مرحله اول مطالعات سد انجام شده و با پیگیری نماینده شهرستان در مجلس، استاندار و شرکت آب منطقه‌ای به زودی مرحله دوم مطالعات آن هم آغاز و نقشه آن طراحی و در نهایت تامین اعتبار و اجرایی می شود.
به گفته شاه آبادی، این سد آب بلند مدت شهر هرسین، آب کشاورزی منطقه و صنایع پایین دست را تامین می کند.
شهرستان هرسین با ۸۵ هزار نفر جمعیت در ۴۴ کیلومتری جنوب شرق کرمانشاه واقع شده و جمعیت مرکز آن بیش از ۴۴ هزار نفر است/ایرنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.