احمدی با بیان اینکه حمل بار بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن نیازمند خطوط آنتنی است، گفت: در همین راستا شش خط آنتنی در استان کرمانشاه شناسایی شده که باید در جهت حمل بهینه بار با همکاری سرمایه گذاران راه اندازی شوند.
وی افزود: برای راه اندازی هر ۵۰ کیلومتر خط آنتنی نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم و از همراهی استان جهت سرمایه گذاری در این حوزه کمک می خواهیم.
احمدی تصریح کرد: برای حمل بار در حجم های کمتر از ۳۰۰ هزار تن هم بحث راه اندازی دهکده لجستیک مطرح است که بار از طریق زمینی به این مراکز حمل و از طریق این مراکز توسط خطوط ریلی جابجا شود.
این مسئول تصریح کرد: بر اساس سند آمایش لجستیک کشور ۱۷ پهنه به عنوان مرکز لجستیک در کشور انتخاب شده است که از این تعداد یازده پهنه بصورت دهکده لجستیک، پنج پهنه بصورت لجستیک مرزی و یک مورد هم به عنوان پارک لجستیک خواهد بود و کرمانشاه در این میان برای راه اندازی دهکده لجستیک در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه راه اندازی این مرکز ممکن است زمان بر شود، گفت: اگر بخواهیم در کوتاه مدت از این طرح بهره مند شویم و کار حمل بار با خطوط ریلی توسعه یابد، میتوانیم با حمل و نقل تلفیقی کار را پیش ببریم تا زمانی که دهکده راه اندازی می شود.
معاون بهره برداری و بازرگانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران از راه اندازی پایانه ریلی سوخت غرب کشور در کرمانشاه خبر داد وافزود: با راه اندازی این پایانه، سوختی که از کشور عراق به هریک از استان های مرزی وارد می شود در کرمانشاه تجمیع شده و از طریق خط ریلی استان به بنادر جنوبی منتقل می شود.
وی افزود: در همین راستا دو سرمایه گذار را دعوت کرده ایم و چنانچه محدودیت های قانونی مرتفع شده و سرمایه گذار نهایی تعیین شود، کار شروع خواهد شد.
معاون بهره برداری و بازرگانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین به مطلوبیت حمل بار با خطوط ریلی نسبت به حمل جاده ای اشاره کرد و افزود: در حال حاضر قیمت حمل بار با خطوط ریلی ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از حمل جاده ای است.
وی مصرف گازوئیل قطارهای باری را یک هفتم مصرف کامیون ها در طول مسیر یکسان عنوان کرد و افزود: چنانچه قیمت سوخت هم آزادسازی شود، قطعا حمل بار با خطوط ریلی بیش از پیش به صرفه خواهد شد.
دیدگاه