جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

دانستنیهای عجیب که در مورد نخود نمیدانستید!/ چشم امید کشاورزان به تصمیم مسئولان برای لغو ممنوعیت صادرات نخود
22 اردیبهشت 1398 - 9:42
شناسه : 60614
0
برداشت طلای زرد واقعی در زمین‌های کرمانشاه؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

محصول کشاورزی نخود به‌عنوان یک محصول استراتژیک در استان کرمانشاه، مشتریان بسیاری در سراسر دنیا دارد که وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت صادراتی آن گذاشته و این وضعیت مورد اعتراض کشاورزان، کارشناسان و افراد صاحب نظر قرار گرفته است./به گزارش طلوع کرمانشاه، کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: نخود از محصولات استراتژیک استان کرمانشاه است که تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت آن در استان انجام می‌گیرد./عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه از لحاظ شرایط اقلیمی، زمینه مطلوبی برای تولید نخود در استان کرمانشاه وجود دارد، گفت: فرآوری در زمینه استفاده از نخود انجام نمی‌شود و این در حالی است که آرد نخود، کمپوت، سورتینگ در اندازه های مختلف و بسته بندی نخود را می‌توان در استان تولید کرد و انجام داد.

پ
پ

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه خاطرنشان کرد: حداقل امکانات در زمینه بهره وری از محصول نخود وجود دارد و امکان استفاده از نخود در زمینه تولید مواد دارویی هم وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه صنایع تکمیلی باید در زمینه استفاده از محصول نخود راه اندازی شود، افزود: در مرحله تشکیل هیات سرمایه گذاری هستیم و یارانه برای تسهیلات در نظر گرفتیم که باید مجدد احیا شود.
کاشفی با اشاره به اینکه طرح‌های بهره وری نخود در طرح‌های اقتصاد مقاومتی باید گنجانده شود، عنوان کرد: نخود کرمانشاه بسیار مرغوب است و صنایع تکمیلی باید در داخل استان کرمانشاه وجود داشته باشد.
وی با تصریح بر اینکه در حوزه صنعتی فرآوری بسته بندی آرد و مواد غذایی باید اقدامات مناسب انجام بگیرد، گفت: چند سمینار شورای نخود برگزار کردیم تا ایجاد فرهنگ غذایی استفاده از نخود ترویج یابد و مردم مطلع شوند این محصول منبع سرشار از پروتئین، کلسیم، منیزیم، کربوهیدات و فیبر است.
این کارشناس مسائل اقتصادی متذکر شد: روش‌های زیادی برای فرهنگ سازی استفاده از نخود وجود دارد و مردم باید از مزایای استفاده از نخود در تغذیه خود مطلع باشند.
این مسئول با اشاره به اینکه دستگاه جمع آوری و برداشت مکانیزه نخود را وارد کردیم و نمونه مشابه آن در داخل ساخته شد، گفت: این دستگاه موجب کاهش هزینه و کمک به کشاورزان می‌شود.
وی از انجام اقدامات کارشناسی برای رونق تولید نخود خبر داد و یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی باید در زمینه لغو ممنوعیت صادرات نخود، هر چه زودتر اقدام کند.
وی در پایان از رویدادی بزرگ در زمینه کمک به رونق تولید محصول نخود خبر داد و گفت: جشنواره نخود را در فصل برداشت نخود برگزار می‌کنیم که اقدامی مهم و بزرگ است و موجب آشنایی هر چه بیشتر مردم و بالا رفتن سرانه مصرف این محصول می‌شود و از سویی می‌تواند فتح بابی برای فتح بازارهای خارجی باشد.

رضا حق پرست نیز اظهار کرد: نخود محصولی با ارزش غذایی بالاتر از گوشت است که در شرایط دیم تولید می‌شود و نیاز آبی کمی دارد و در شرایط خشک اقلیمی کشور می‌تواند محصولی بسیار پرفایده در سبد غذایی مردم باشد.
وی ادامه داد: این محصول حدود ۳۰ درصد پروتئین دارد و این در حالی است که گوشت ۲۳ درصد پروتئین دارد، همچنین نخود قیمت بسیار کمی دارد و می‌تواند غذایی سالم با هزینه کم در سفره مردم باشد.
به گفته دانشیار موسسه تحقیقات کشاورزی دیم، برای تولید هر کیلوگرم گوشت به ۱۵ هزار لیتر آب نیاز است ولی برای تولید یک کیلوگرم نخود، هزار لیتر آب مصرف می‌شود.
حق پرست بیان کرد: مصرف گوشت خون را اسیدی می‌کند ولی مصرف نخود موجب تصفیه خون می‌شود و به سلامت کبد و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
وی با اشاره به وجود الیاف گیاهی مفید در نخود، گفت: نخود دارای کربوهیدرات، کلسیم و منیزیم است و مصرف نخود از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.
مدیر اجرایی پروژه ارتقای امنیت غذایی استان کرمانشاه مصرف سرانه سالیانه نخود برای هر شهروند ایرانی را ۲٫۵ کیلوگرم بیان کرد و خواستار تلاش رسانه‌ها برای فرهنگ سازی در راستای بالا رفتن سرانه مصرف این ماده غذایی ارزشمند در بین مردم شد.

لزوم لغو یک تصمیم اشتباه برای خدمت به کشاورزان…

سید اکبر میربیگی نیز اظهار کرد: وضع ممنوعیت صادرات نخود کاری کارشناسی نیست که حتی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با این اقدام موافق نیست و وزارت جهاد کشاورزی با اتخاذ این تصمیم موجب شده کشاورزان انگیزه خود را برای تولید نخود از دست بدهند.
نایب رییس اتحادیه صنفی حبوبات و غلات کرمانشاه از انجام پیگیری‌های مستمر و زیاد توسط کیوان کاشفی، رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه و همچنین شورای ملی نخود برای لغو ممنوعیت صادرات نخود خبر داد و اعلام کرد: جلساتی با مسئولان استانی و کشوری برای تحقق این مهم برگزار شد.
نایب رییس شورای ملی نخود بیان کرد: واردات نخود زمانی با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت گرفت که ضربه بزرگی به کشاورزان ایرانی زده شده و تولید نخود در حال حاضر حتی بیش از نیاز داخلی است که ممنوعیت صادرات آن موجب شده کشورهایی همچون هند، بازارهای هدف صادراتی ما را در دست بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: به مسئولان تعهد داده‌ایم در صورت آزاد شدن صادرات نخود از ایران، مشکلی در تامین نخود مورد نیاز داخل کشور ایجاد نشود.
این مسئول گفت: اگر سرانه مصرف سالیانه نخود هر نننن ایرانی از ۲٫۵ کیلوگرم فعلی حتی به ۱۰ کیلوگرم و قیمت از هر کیلوگرم ۶۰۰۰ تومان به ۱۰ هزار تومان برسد، به خانواده‌ها از لحاظ اقتصادی فشار نمی‌آید، چراکه این افزایش در سال کمتر از ۸۰ هزار تومان است و این در حالی است که افزایش مصرف نخود در داخل هم مصرف کننده توجیه اقتصادی بهتری دارد و هم موجب رونق تولید این محصول کشاورزی می‌شود.
میربیگی از سر گرفتن صادرات نخود را موجب ایجاد انگیزه در کساورزان، رونق تولید نخود و ایجاد تحرک در چرخه اقتصادی بخش کشاورزی و صادرات بیان کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز لغو صادرات نخود را موجب رونق کشاورزی و اشتغال دانست و از تلاش رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه برای لغو ممنوعیت صادرات نخود در ستاد تنظیم بازار کشور خبر داد.
ناصر مرادی اظهار کرد: قیمت نخود با وجود بالا رفتن قیمت کالاهای مختلف، تغییری نکرده و حتی شاهد افت قیمت خرید نخود از کشاورزان هستیم.
مرادی ادامه داد: نگاه برخی مسئولان این است که صادرات نخود باید ممنوع شود تا در سبد کالای مصرف خانوارهای ایرانی قرار بگیرد و با گران شدن قیمت هر کالایی از قبیل گوشت، مرغ و… به فوریت شاهد قرار دادن ممنوعیت صادرات نخود به‌عنوان نخستین راهکار هستیم که این موضوع موجب شده کشاورزان تولیدکننده نخود ضرر کنند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرمانشاه بیان کرد: یکشنبه آینده جلسه ای با مسئولان ستاد تنظیم بازار کشور با پیگیری و تلاش کیوان کاشفی، رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار می‌شود تا ممنوعیت صادرات نخود برداشته شود و این اقدام بسیار مهمی است که نتیجه آن اهمیت بسیاری برای رونق تولید نخود دارد دارد.
وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه قطب تولید نخود در کشور است و از تاریخ ۱۵ مهر ماه جاری وزارت جهاد کشاورزی با معاونت توسعه تجارت برای ممنوعیت صادرات نخود مکاتبه کرد، عنوان کرد: استانداری، اتاق بازرگانی، مجمع نمایندگان استان، سازمان صمت کرمانشاه و شورای ملی نخود تلاش و پیگیری مستمری برای لغو ممنوعیت صادرات نخود انجام دادند و جلساتی با مسئولان کشوری برگزار شد.
رئیس شورای ملی نخود خاطرنشان کرد: نهایتا معاونت توسعه تجارت در مورد ممنوعیت صادرات، نخود را از لیست اقلام ممنوعه حذف کرد ولی اصرار و پیگیری مجدد جهاد کشاورزی به‌عنوان بانی تولید نخود، موجب شد از اول دی ماه گذشته ممنوعیت صادرات نخود انجام بگیرد.
عضو مجمع نمایندگان اتاق بازرگانی کرمانشاه اوج مصرف نخود را در فصل پاییز، ایام ماه محرم و صفر است و فصل سرما اعلام کرد و گفت: با گذشتن از این روزها شاهد این هستیم میزان زیادی نخود روی دست کشاورزان مانده است.
وی با بیان اینکه شاهدیم نخود با نرخ ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود، تصریح کرد: همین نخود در استان های دیگر که صنایع بسته بندی دارند، از ۱۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ تومان نیز به فروش می‌رسد.
رئیس شورای ملی نخود متذکر شد: امسال پیش بینی میکنبم ۱۱۰ هزلر تن نخود در استان کرمانشاه تولید شود و قطعا مشکل تامین نخود مورد نیاز داخل وجود ندارد و واردات نخود ضربه ای مهلک بر پیکر زخم دیده تولید نخود است.
براساس این گزارش، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باید تصمیمی صحیح برای صادرات نخود بگیرند و از سویی مانع واردات نخود شوند و این مهم می‌تواند موجب رونق اقتصادی، رونق تولید نخود و ایجاد اشتغال در استان کرمانشاه و کشور شود.

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.