شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20793 تعداد نوشته های امروز : 1×

آخرین خبرها

چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند

پاوه سرزمینی ۳ هزارساله در حصار کوه‌های زاگرس / طبیعت پاوان تبلور زیبایی هستی و روح بلند مردمان کُرد
18 فروردین 1397 - 10:38
شناسه : 6404
0
طلوع گزارش می‌دهد؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

پاوه از زیباترین شهرستان‌های استان کرمانشاه است که هر ساله مسافران و گردشگران نوروزی بسیاری را به سوی خود می‌کشاند.

پ
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طلوع کرمانشاه؛ استان کرمانشاه با مساحت ۲۴ هزار و ۹۹۸ کیلوکتر مربع؛ هفدهمین استان جمهوری اسلامی ایران از نظر وسعت به شمار می‌رود و در مجموع یک و نیم درصد از مساحت کشور را در بر می‌گیرد.

کرمانشاه در زُمره استان‌های غربی است و با کشور عراق بیش از ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک دارد، کرمانشاه از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان‌های لرستان و ایلام، از شرق به همدان و از غرب به استان‌های سلیمانیه و دیاله عراق محدود می‌شود.

امروزه استان کرمانشاه ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش و مرکز شهری، ۸۶ دهستان و ۲۷۹۳ آبادی دارد.

ایران سرزمین زیبایی‌هاست اما برای دیدن یکی از زیباترین و در عین حال ناشناخته‌ترین نقاط آن عازم سفر شدیم، مقصد ما پاوه، جایی در قلب کرمانشاه است، شهری در میان کوه‌های سرد و سخت شمال زاگرس.

پس از طی ۱۲۰ کیلومتر از کرمانشاه و گذر از شهرستان روانسر، به پاوه می‌رسیم، پاوه با ۱۵۳۰ متر ارتفاع از سطح دریا و در کوهستان‌های منطقه اورامانات در میان دو کوه شاهو و آتشکاه قرار دارد و از شمال به استان کردستان، از جنوب به روانسر محدود شده است و از غرب هم ۸۴ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

پاوه با ۸۰۵ کیلومتر وسعت، دارای آب و هوایی نسبتاً سرد و نیمه مرطوب می‌باشد، اقلیم سرد همراه با بارش‌های فراوان اورامانات، سبب ایجاد چشمه‌های فراوان، آبهای روان، جنگل‌ها، مراتع و باغات سرسبز شده است و جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده است.

پاوه شهری تاریخی با قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال است، مردمانش از نژاد کُرد هستند. واژه پاوه در فرهنگ دهخدا به معنای شستن و پاکیزه کردن است در فرهنگ کُردی فارسی هژار  آورده که پاوه از پاوان گرفته شده که به معنای قُرق و حصار است. با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی پاوه که در میان کوه‌های بلند محصور شده نام مناسبی است.

مردم پاوه و اورامانات آریایی تبار و از ساکنان قدیم فلات ایران هستند. زبان مردمانش کُردی با گویش هورامی است.

مردم پاوه مسلمان و پیرو مذهب شافعی هستند این شهرستان، دارای ۵ شهر، سه بخش و ۴۳ روستا است، جمعیت پاوه بیش از ۵۰ هزار نفر است که نیمی از آنان ساکن روستا هستند.

پوشاک زنان و مردان این منطقه از ویژگی خاصی برخوردار است. تن پوش مردان مانند چوخ و رانک، پاپوش و … با استفاده از دستگاه‌های نساجی سنتی در خود منطقه ساخته می‌شود.

مهمترین سوغات این دیار گیوه است و بهترین گیوه با دستان هنرمند زنان و مردان پاوه ساخته می‌شود. گیوه نماد زندگی کوه نشینان است تقابل هنر دست گیوه باف در برابر زمین سنگلاخی و ناهموار پیرامونش.

گیوه که در کرمانشاه به آن کلاش می‌گویند، مناسب‌ترین پاپوش برای تمام فصول سال است و تقریباً در تمامی شهرهای استان ساخته می‌شود.

نان، برکت سفره و این قوت غالب آشنای سفره ها که حاصل بخشش زمین، بارش آسمان و تلاش انسان است، ابزار پخت نان از زمانی که برای اولین بار توسط بشر ساخته شد تاکنون تغییر چندانی نکرده است؛ آب، آتش و گندم؛ خمیرمایه پخت نان است. در منطقه اورامان نیز زنان و مادران کُرد با بهره‌گیری از ابزاری ساده  و دستانی پُرمهر و زحمت‌کش نان گرم را بر سر سفره اهل خانه می‌گذارند.

اقلیم سرسبز و خرم اورامانات علاوه بر زیبایی‌های طبیعی دارای ویژگی‌های دیگری نیز است با آغاز فصل بهار، انبوهی از سبزی‌های خوراکی بر روی تپه‌ها و کوه‌پایه‌ها می روید.گیاهانی که عموماً خواص دارویی دارند و در طب سنتی کاربرد فراوانی دارند. در پاوه نیز انواع گوناگونی از این سبزه‌ها را به وفور می‌توان یافت. برخی از این سبزه‌ها به صورت خام مصرف می شود و برخی نیز به صورت غذا طبخ می شود و بر سر سفره قرار می گیرد.

در ۵ کیلومتری جاده پاوه به روانسر، روستایی وجود دارد به نام شمشیر؛ علاوه بر طبیعت زیبا و مناظر خیره‌کننده آن، معماری شگفت‌انگیز و منحصربه فرد آن جلوه گری می کند. معماری روستا همانند بسیاری دیگر از روستاهای پاوه پله‌کانی است و این گونه معماری خاص این منطقه است و چندین روستا با این ساختار در پاوه وجود دارند.

اما روستای هجیج، روستایی بسیار زیبا در دل کوه‌های پاوه که بر سر راه جاده پاوه به نودشه قرار دارد. سازه‌ها و منازل مسکونی در این شهر به گونه‌ای طراحی شده است که در بیشتر موارد پشت بام خانه ای که در ارتفاع کمتری از دامنه کوه ساخته شده است، حیاط منزلی است که چند متر بالاتر ساخته شده است.

در این روستای زیبا بقعه‌ای منسوب به برادر امام موسی کاظم علیه السلام وجود دارد که مورد احترام مردم این منطقه و گردشگران است و به امامزاده کوسه هجیج معروف است.

اقتصاد پاوه بر پایه باغداری است شرایط مناسب آب و هوایی و وجود هاک مرغوب باعث شده تا پاوه به عنوان یکی از قطب‌های باغداری استان شناخته شد. مساحت باغ های شهرستان پاوه بیش از ۳۸۰۰ است و میزان تولید آن  افزون بر ۱۰ هزار تُن در سال است. عمده محصولات باغی پاوه نیز شامل گردو، انار، انگور، انجیر، آلوچه و بادام است اما آنچه نام پاوه را بیشتر از هرچیز دیگری بر سر زبان انداخته، انار آن است که به جرأت می‌توان گفت دارای بهترین کیفیت در نوع خود است.

به جز باغداری؛ دامپروری و کشاورزی نیز در پاوه رواج دارد. پاوه به لحاظ جاذبه‌های دیدنی فراوان، یکی از قطب‌های مهم و اساسی گردشگری استان کرمانشاه است که صدالبته این شهرستان خوش آب و هوا از طبیعت زیبای آن گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند.

برای پذیرایی از این مسافران و گردشگران داخلی و خارجی نیازمند هتل‌های مناسبی است.

در این راستا با راه اندازی هتل چهارستاره ای در شهر پاوه؛ گردشگران می توانند در فصول مختلف سال با مسافرت به شهرستان پاوه، زیبایی‌های منحصر به فرد این شهرستان را مشاهده کنند.

پاوه شهری است با  طبیعت بکر و دلنوار و این زیبایی را در جای جای آن می توان دید. اما تبلور این زیبایی  در کوچه باغات آن نمایان است، کوچه باغ هایی با دیوارهای سنگ‌چین شده که ویژگی اصلی دیوارهای نواحی کوهستانی است؛ گذر از این کوچه‌ها فرصتی است برای استنشاق هوای تصفیه شده، شاخسارها پیچیده در هم افتاده بر روی سنگچین دیوارهای باغ و عبور نسیم خنک کوهستان.

پاوه در ایام نوروز، بسیار خوش درخشید و مورد بازدید گردشگران و مسافران بسیاری از اقصا نقاط ایران و جهان قرار گرفت.

پرویز ایده‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار طلوع کرمانشاه؛ از افزایش ۲۷ درصدی ورود مسافران به این شهرستان خبر داد و گفت: نوروز امسال بیش از ۵۲ هزار مسافر و گردشگر وارد پاوه شدند.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار نفر نیز به صورت گذرا و چند ساعته از جاذبه‌های طبیعی، زیارتی و تاریخی پاوه بازدید کردند، افزود: بیش از ۱۲ هزار نفر نیز در این شهرستان اقامت و اسکان داشتند که رشد ۷۰ درصدی را داشتیم.

وی با اشاره به افزایش دو برابری فروش صنایع دستی و غذاهای محلی و سنتی در سیاه چادرها و اماکن طبیعی، تاریخی و زیارتی پاوه، گفت: امسال در ایام تعطیلات نوروز ۱۱۵ میلیون تومان فروش این محصولات را داشتیم.

مردمان پاوه خواستار حمایت مسئولان برای رونق هرچه بیشتر صنعت گردشگری در این شهرستان هستند./م

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.