جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

مرگ حیات وحش در بروز سیل‌های اخیر کشور اثرگذار بود
31 اردیبهشت 1398 - 9:28
شناسه : 65074
1
یک فعال محیط زیست: طلوع‌‌کرمانشاه :

سعید سلیمانی، با اشاره به سیل‌هایی که از اول امسال نقاط مختلف کشور را تحت تاثیر قرار داد، گفت: بارندگی‌های بهار امسال می‌توانست یک فرصت تاریخی برای کشور باشد و بتوانیم از آن برای تغذیه منابع آبخوان های زیرزمینی استفاده کنیم، اما به دلایل مختلفی نه تنها نتوانستیم از ظرفیت این بارش ها به خوبی استفاده کنیم، بلکه این بارندگی ها در قالب سیل خساراتی هم به همراه داشت./وی اضافه کرد: عوامل متعددی بر بروز سیل در کشور تاثیر دارد که در بسیاری از آنها انسان دخالت دارد./وی یکی از مهمترین دلایل بروز سیلاب‌ها را تخریب جنگل‌ها خصوصا توسط عوامل انسانی دانست و اظهار کرد: در مناطقی که پوشش جنگلی داریم، تا ۴۰ برابر نفوذ آب در زمین بیشتر می‌شود، اما در مناطقی که پوشش جنگلی نابود شده حجم زیادی از آب بصورت روانآب جاری خواهد شد و باعث بروز سیل می‌شود./مدیرعامل انجمن محیط زیستی هیلو یادآور شد: علاوه بر قطع درختان که با مقاصد مختلف توسط انسان ها صورت می‌گیرد، آفت‌ها نیز از دیگر عوامل نابودی جنگل‌ها است.

پ
پ
به گفته سلیمانی هم اکنون در استان کرمانشاه یک سوم تا نیمی از جنگل‌ها دچار آفت و مرگ زیست بوم شده اند و دیگر پویایی درختان در آنها وجود ندارد.


وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر درختان جنگل‌ها مدام برای تهیه زغال و چوب قطع می شود و هیچ برخورد قاطعی نیز با عوامل این آسیب صورت نمی‌گیرد.

وی از افزایش سرعت قطع درختان خبر داد و یادآور شد:  در گذشته با استفاده از تبر ۱۰ روز طول می‌کشد تا یک گونی چوب یا زغال تولید شود، اما اکنون در دو ساعت و با استفاده از اره موتوری یا اره زنجیری یک گونی چوب و زغال تهیه می‌شود.

مدیرعامل انجمن محیط زیستی هیلو فرسایش خاک را از دیگر عوامل موثر در بروز سیل دانست و عنوان کرد: متاسفانه اصرار داریم در کشوری که در کمربند خشک دنیا واقع شده و سطح بسیار زیادی از وسعت آن دچار کم آبی و بحران خشکسالی است، کشاورزی کنیم و در بسیاری از محصولات کشاورزی به خودکفایی برسیم.

وی تاکید کرد: در همین راستا به روستاییان اجازه داده می‌شود که در هر منطقه کشاورزی کنند، غافل از اینکه این کشاورزی آبادانی به همراه ندارد، بلکه ویرانی به بار می آورد.

مدیرعامل انجمن محیط زیستی هیلو با بیان اینکه برخی از کشاورزی ها به شدت غیراصولی است، تاکید کرد: در برخی از دامنه‌ها در جهت شیب خاک شخم زدن انجام می‌شود و این امر باعث می‌شود در هر بارندگی خاک‌ شسته شود و به پایین بیاید و همراه آن حجم عظیمی از رواناب نیز به حرکت بیفتد.

سلیمانی اضافه کرد: چرای بیش از حد دام و خارج از ظرفیت مراتع نیز به فرسایش خاک دامن می‌زند.

وی از نابودی حیات وحش نیز به عنوان یکی از عوامل تشدید سیل یاد کرد و ادامه داد: شاید جالب باشد بدانیم همان یک قلاده خرس که در مسیر کرندغرب به سرپل ذهاب تلف شده  نیز می‌تواند در بروز سیل اثرگذار باشد.

وی معتقد است، حیات وحش با تاثیری که در پویایی جنگل‌ها و جلوگیری از مرگ آنها دارند می‌توانند بود برای پیشگیری از وقوع سیل موثر باشند.


 این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: بر اساس نظریه “اثر پروانه‌ای” که در تمام دنیا به اثبات رسیده و بر اساس آن بال زدن یک پروانه بر تغییرات اکوسیستم در یک نقطه دیگر دنیا اثرگذار است، نمی توان ارتباط بین حیات وحش و بروز سیل را رد کرد.

مدیرعامل انجمن محیط زیستی هیلو در پاسخ به این پرسش که سدسازی‌ها چقدر توانسته بر جلوگیری از بروز سیل موثر باشد، یادآور شد: اگرچه برای برخی از مصارف مانند شرب و … نیازمند  آب هستیم، اما حدود ۵۰ درصد سدهایی که در کشور ساخته شده بی دلیل بوده  و باعث مرگ و خشک شدن رودخانه ها در پایین دست شده است.

 وی اظهار کرد: اگر اجازه بدهیم رودخانه‌ها مسیر طبیعی خود را طی کنند، هم خشک نخواهند شد و هم رواناب‌ها را از خود عبور می‌دهند.

 وی با بیان اینکه با وجود این باران‌های شدید بعد از چند سال سدها نیز دیگر قابلیت خود را از دست می‌دهند، اضافه کرد: باران و سیلاب حجم زیادی از خاک و گل بالا دست سد را می‌شوید و با خود به داخل سد می‌ریزد و رسوب این میزان گل و لای بعد از چند سال سدها را تعطیل خواهد کرد.

 وی معتقد است، از زمانی که ما در ایران تجربه ساخت سدها با تاج بلند را از حدود ۱۰۰ سال قبل آغاز کردیم، برای اولین بار در طول تاریخ شاهد خشکیدگی رودخانه‌ها بودیم/ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.