سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20782 تعداد نوشته های امروز : 5×

آخرین خبرها

عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور حوادث رانندگی در جاده های کرمانشاه ۲ کشته و ۳ زخمی به جا گذاشت غذاهای محلی وارد منوی رستوران‌های کرمانشاه می‌شود فعالیت جهادی عمرانی خدماتی در مناطق هشت‌گانه کرمانشاه از امروز آغاز شد آموزش در خصوص احیای «قلبی – ریوی» به جامعه باید جدی گرفته شود پُرشدگی سدهای کرمانشاه به ۶۶ درصد رسید/ کسری مخازن زیرزمینی جبران نشده است تفریح ارزان مردم کرمانشاه در انتظار تعطیلی ست!/رئیس حوزه هنری:ما نمی توانیم با جان مردم ریسک کنیم/ جدی نگرفتن سیستم استاندارد اطفای حریق در سینما آزادی کرمانشاه اتباع افغانی جواز ورود به کرمانشاه را ندارند جزئیاتی جدید از علت خودکشی پرستار جوان؛ در ۹ ماه گذشته ۴۹ کرمانشاهی با قرص برنج خودکشی کردند بازار داغ برداشت گیاهان خودروی بهاری در کرمانشاه/ این گیاهان را از ریشه نکنید آب همه جزیره‌های «هشیلان» را دربر گرفت/ تلاش برای انتقال آب به سراب «یاوری»

وقتی که برنج ذخایر آبی کرمانشاه را می بلعد
13 مهر 1396 - 11:20
شناسه : 884
5
طلوع‌‌کرمانشاه :

آمار و ارقام نشان می دهد که چندین سال متوالی در استان کرمانشاه کاهش قابل توجه بارندگی ها را داریم که باعث ایجاد خشکسالی و کم آبی در نقاط مختلف استان شده است. از سوی دیگر بارش موثری که در احیا منابع آبی و پر کردن سفره های آب زیرزمینی نقش دارد برف است که […]

پ
پ

آمار و ارقام نشان می دهد که چندین سال متوالی در استان کرمانشاه کاهش قابل توجه بارندگی ها را داریم که باعث ایجاد خشکسالی و کم آبی در نقاط مختلف استان شده است.
از سوی دیگر بارش موثری که در احیا منابع آبی و پر کردن سفره های آب زیرزمینی نقش دارد برف است که چند سالی است در کرمانشاه بارش برف را کمتر داریم.
به علاوه با افزایش جمعیت استان و رونق کشاورزی و صنعت مصرف آب نسبت به سال های گذشته بسیار بیشتر شده و مجموع این عوامل کسری ذخیره منابع آب زیرزمینی استان را رقم زده است.
بر اساس برخی آمارها سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کرمانشاه صورت می گیرد که با بارندگی های کمی که داریم جبران نخواهد داشت.
در چنین شرایطی برخی از کشاورزان به کشت محصول برنج روی آوردند که به هیچ عنوان با اقلیم استان کرمانشاه سازگار نیست و باعث آسیب جدی به ذخایر آبی می شود.
برنج محصولی بسیار پرمصرف است که فقط در مناقط بسیار پرباران از جمله استان های شمالی کشور قابلیت کشت دارد اما به دلیل سود و صرفه اقتصادی که دارد متاسفانه برخی از کشاورزان کرمانشاه هم به سمت کشت این محصول روی آورده اند .
متاسفانه عمده این برنج کاری در شهرستان های بیستون و صحنه صورت می گیرد و باعث مصرف قابل توجه آب در این نقاط شده است.
معاون حفاظت و بهره‌ برداری شرکت آب منطقه‌ ای استان کرمانشاه از هشدار جدی به کشاورزانی که کشت برنج انجام دهند خبر داد.
محمودرضا شهلایی با بیان اینکه برنج محصولی پر مصرف است و فقط باید در استان های شمالی از جمله گیلان و مازندران کشت شود، یادآوری کرد: مصرف آب برنج بسیار بالا و حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار مترمکعب در سال است که آسیب جدی به ذخایر آبی وارد می کند.
وی با اشاره به اینکه کرمانشاه شرایط استان هایی مانند گیلان و مازندران را ندارد، افزود: در این استان ها بارندگی قابل توجهی در سال آبی داریم که از آن برای کشت برنج استفاده می شود.
به گفته این مسئول، به دلیل آنکه بارش ها در کرمانشاه چندان زیاد نیست از منابع آب زیرزمینی و چاه ها برای آبیاری برنج استفاده می شود که آسیب جدی به این ذخایر وارد می کند.
معاون حفاظت و بهره‌ برداری شرکت آب منطقه‌ ای استان کرمانشاه عمده کشت برنج را نیز مربوط به شهرستان های هرسین، صحنه و گیلانغرب دانست.
شهلایی بیان کرد: برای مثال در محدوده بیستون کشت قابل توجهی از برنج داریم که برخورد جدی با برنج کاران این منطقه در دستور کار است.
وی اظهار کرد: برخورد با متخلفین با همکاری سایر دستگاه ها از جمله جهاد کشاورزی، فرمانداری، دستگاه قضایی و … انجام می شود.
معاون حفاظت و بهره‌ برداری شرکت آب منطق ه‌ای استان کرمانشاه از ضبط و جمع آوری ادوات غیرمجاز برای کشت برنج خبر داد و تاکید کرد : به علاوه خسارتی که افراد متخلف از طریق کشت برنج به منابع آب وارد کرده اند، محاسبه و با همکاری دستگاه قضایی از آنها اخذ خواهد شد.
وی صحنه را منطقه دیگری دانست که در آن کشت برنج با وسعت بیشتر و به اندازه حدود سه برابر بیستون انجام شده و برخورد با کشت برنج در این شهرستان هم در دستور کار است.

وی دلیل روی آوردن کشاورزان به سمت کاشت برنج را نیز صرفه اقتصادی آن عنوان کرد.
شهلایی با بیان اینکه از قبل با همکاری جهاد کشاورزی به کشاورزان هشدار داده بودیم که برنج نکارند، تاکید کرد: اکنون هم با کشاورزان اتمام حجت شده که نسبت به کشت برنج اقدام نکنند.
به گفته این مسئول تا کنون با برخی موارد تخلف هم برخورد شده و با حکم دادستانی تعدادی از موتورپمپ های اراضی که در آن برنج کاشته شده بود برداشته شده است.
این در حالی است که مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه هم در خصوص اضافه برداشت از ذخایر آب زیرزمینی کرمانشاه هشدار می دهد.
کیاست امیریان گفت: طی ۱۹ سال اخیر، در دوازده سال میزان بارندگی‌ های استان کرمانشاه کمتر از نرمال بوده است و این بارندگی ها کمبود آب استان را جبران نمی کند.
وی افزود: به علاوه طی چند سال اخیر اکثر بارش ها به صورت بارش برف موثر نبوده است .
مدیرعامل شرکت اب منطقه ای استان کرمانشاه از کاهش بارندگی های استان طی سال آبی گذشته هم یاد کرد و ادامه داد : در سال ابی ۹۵_۹۶ حدود ۴۵۰ میلی ‌متر بارندگی در استان داشتیم.
به گفته این مسئول، این میزان بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت و سال آبی قبل از آن کاهش داشته است.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.