پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 4×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

بی سرپناهی؛ کابوس زنان بی سرپرست در دوران پیری و ناتوانی
13 مهر 1396 - 12:40
شناسه : 893
4
طلوع‌‌کرمانشاه :

    گزارش از شکوه هاشمی اعتیاد، طلاق، فوت، چند همسری و یا بیماری های صعب العلاج به ویژه در خانوارهایی که از سطح اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند از عواملی است که موجب رانده شدن زنان و بی سرپرست شدن آنان می شود. معضلاتی که یک زن بی سرپرست با آن مواجه می شود متعدد […]

پ
پ

 

 

گزارش از شکوه هاشمی
اعتیاد، طلاق، فوت، چند همسری و یا بیماری های صعب العلاج به ویژه در خانوارهایی که از سطح اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند از عواملی است که موجب رانده شدن زنان و بی سرپرست شدن آنان می شود.
معضلاتی که یک زن بی سرپرست با آن مواجه می شود متعدد است که مشکلات اقتصادی عمده ترین آنست، گاه این مشکلات آنقدر پررنگ می شود که انتخابی جز آواره گی و بی سرپناهی برای وی، باقی نمی گذارد.
براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی بهزیستی، بیش از پنج هزار و ۵۳۰زن سرپرست خانوار در استان کرمانشاه وجود دارد و حال باید پرسید هنگامی که این زنان به دوران سالمندی برسند و نتوانند چرخ زندگی خود را بچرخانند با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم خواهند کرد و عاقبت آنان چه خواهد شد.

نقش بی سرپرستی در ابتلا به آسیب های اجتماعی
مشاور امور بانوان و خانواده استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار طلوع، اظهار داشت: بررسی ویژگی های جمعیتی ، اجتماعی و اقتصادی زنان سرپرست خانوار و مقایسه آن با مردان سرپرست خانوار می تواند سیمایی کلی از وضعیت این زنان و به تبع آن ، خانوارهایی که این زنان سرپرستی آن را برعهده گرفته اند ،‌ ارائه دهد.
شریفه حق شناس ادامه داد: زنان به طورکلی از فرصت های نابرابری در زمینه آموزش ، بهداشت ‌، اشتغال و غیره نسبت به مردان در جامعه برخوردارند که بی سرپرستی ابتلا به این آسیب هارا پررنگ تر می کند.
وی افزود: همچنین دفتر زنان استان نیز در سال ۹۴ اقدام به تهیه پروپوزالی در همین رابطه با عنوان “ریشه یابی مسائل و مشکلات زنان کرمانشاه بر اساس شاخص های مندرج در گزارش وضعیت زنان استان ” نمود که در کارگروه زنان و خانواده مطرح و مصوب شد.
حق شناس معتقد است،از عناصر تاثیرگذار بر آسیب های اجتماعی ، شرایط اقتصادی ،‌فرهنگی استان است،این ویژگی ها تاثیر بسیاری بر میزان ارتکاب جرم توسط زنان استان دارد ،‌داده های نشان می دهد که طلاق آسیب اجتماعی محسوب نمی شود ولی مسئله اجتماعی است که زمینه بروز آسیب های اجتماعی را فراهم می کند.

زنانی که بی سرپرست هستند و گاه خود سرپرست خانوار می شوند به دلیل انتخاب مشاغل سخت در مقایسه با دیگر زنان، در محدوده زمانی کمتری به بیماری های جسمی مبتلا می شوند و با افزایش سن و رسیدن به سالمندی، دیگر نمی توانند گذران زندگی کنند که گاه موجب طردشدگی آنان از خانواده و اجتماع می شود.
افتتاح نخستین مرکز خیریه سالمندان زن در کرمانشاه

برهمین اساس مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار طلوع، اظهار داشت: با هدف ساماندهی سالمندان نیازمند، مجهول الهویه نخستین مرکز خیریه سالمندان زن نیز در کرمانشاه با حضور رئیس سازمان بهزیستی آغاز به کار کرده است.
امید قادری افزود: باید در خصوص جایگاه زنان بی سرپرست و سالمند فرهنگ سازی و آگاه سازی در آحاد جامعه صورت گیرد.
وی از فراهم کردن تمهیدات لازم در خصوص ارتقای ظرفیت های آموزشی توانبخشی این قش افراد در سطح استان، ارتقای سطح علمی خانواده ها، پرسنل، کارکنان و مراقبین مراکز نگهداری در زمینه های مختلف مراقبتی و توانبخشی و بهره گیری از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در استان در سایر دستگاه اجرایی به عنوان مهم ترین برنامه های بهزیستی برای توانمندسازی سالمندان به ویژه بانوان سالمند یاد کرد.
به گفته قادری، زنان سرپرست خانوار نیازمند مهارتآموزی هستند و باید برای ارتقای سطح دانش برای آنان تلاش شود و از سوی دیگر توسعه کلینیک های مددکار در دستور کار قرار دارد.

بی شک سهولت در روند بیمه تأمین اجتماعی شهری و روستایی زنان سرپرست خانوار عاملی مهم و کمک رسان به این قشر از افراد محروم جامعه خواهد بود.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.