پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

قدمت ۲هزار ساله تپه خیبر نویدی برای جهانی شدن
25 مهر 1397 - 12:06
شناسه : 9923
2
سرپرست کاوش های باستان شناسی بین المللی تپه خیبر روانسر : طلوع‌‌کرمانشاه :

سجاد علی بیگی : تپه تاریخی خیبر برای استان کرمانشاه و کشور بسیار پراهمیت است و با تداوم پژوهشها و کشفیات آینده می توان به مطرح شدن این اثر تاریخی در سطح جهان امیدوار بود.با آغاز فصل سرما و شروع بارندگی ، امکان آسیب دیدن و تخریب کاوش ها بالا خواهد بود و در این راستا سه راه حل در نظر گرفته شده که ضرورت دارد مسئولان مربوطه، هر چه سریعتر در این خصوص تصمیم گیری کنند.
وی در خصوص مهمترین یافته های باستان شناسی در این تپه اظهار داشت: بخشی از یک گل نوشته به خط میخی و مهری استوانه ای کتیبه دار با خط میخی، مهمترین یافته های باستان شناسی این محوطه تاریخی است و بیانگر این موضوع است که حداقل بخشی از مردمانی که در اینجا زندگی کرده اند در بیش از سه هزار سال پیش دارای سواد خواندن و نوشتن بوده اند و در این راستا برای انتقال پیام های خود از خط میخی استفاده کرده اند.

پ
پ

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه اضافه کرد: قدیمی ترین یافته های سطحی تپه متعلق به هزارۀ پنجم پیش از میلاد است، اما اکنون یافته های کاوش راس تپه مربوط به دوره اشکانی (کمی بیش از ۲ هزار سال پیش) است و در ادامه کاوش ها یافته های قدیمی تر به دست خواهد آمد.
علی بیگی ادامه داد : براساس کاوش ها جدیدترین استقرار در تپه خیبر ۲ هزار سال قدمت دارد و اثری ۲ هزار ساله که با این سلامت به دست آمده ، نوید بخش خبر بسیار خوبی برای کاوش گسترده در سطح تپه و در نهایت ارائۀ آن به عنوان «سایت موزه باز» در سال های آینده است.
وی گفت: سفال های به دست آمده از این تپه مربوط به دوره اشکانیان است و با توجه به ابعاد محوطه و ساختمان کشف شده، احتمالاً این بخش از تپه، اقامتگاه حاکم یا والی منطقه در دوره اشکانی بوده است.
علی بیگی ابراز داشت: طی این کاوش ها علاوه بر مطالعۀ بقایای معماری و سفال، گروه باستان شناسی بقایای استخوانهای جانوری را نیز جمع آوری کرده و با کمک متخصصین باستان جانورشناسی آنها را بررسی خواهند نمود تا الگوی تغذیه و نوع دام یا جانوران مورد استفاده توسط ساکنان این محوطۀ باستانی مورد شناسائی قرار گیرد.
وی ادامه داد: همچنین این هیات در تلاش است تا به کمک متخصصین باستان گیاه شناسی و با شناورسازی بخش هایی از خاک تپه و بررسی آن به بقایای دانه های گیاهی و ذغال دست پیدا کند تا براساس آن به پوشش گیاهی منطقه و همچنین الگوی معیشتی ساکنان این محوطه در هزاران سال پیش پی ببرند.
سرپرست مشترک گروه کاوش باستان شناسی در تپه خیبر روانسر بیان داشت: ظاهرا این کاوشها فقط آشکار شدن شماری خشت و بقایای معماری است، اما براساس مطالعات مختلف هزاران هزار سطر اطلاعات از این کاوش ها استخراج خواهد شد که برای روشن شدن گذشتۀ تاریخی و فرهنگی استان کرمانشاه و کشور بسیار با اهمیت است.
علی بیگی گفت: مقیاس کاوش ها به تناسب ابعاد تپه بسیار ناچیز است اما در همین مقیاس نیز بقایای معماری ارزشمندی به دست آمده که اگر به همت میراث فرهنگی استان ساماندهی شود می تواند به عنوان سایت موزه از آن استفاده کرد و آثار به دست آمده را در معرض نمایش گذاشت.
وی اظهار داشت: دانشگاه کپنهاگ دانمارک علاقه مند به ادامه کاوش ها است از این رو گروه باستان شناسی برای درک برخی از مسائل باستان شناسی منطقه نیازمند است تا بررسی باستان شناسی در شهرستان روانسر انجام دهد تا وضعیت پراکندگی استقرارها، کارکرد احتمالی هر یک از آنها و سلسله مراتب آن (مرکز یا پیرامون بودن) مشخص شود.
وی افزود: همکاران دانمارکی به خوبی به اهمیت این آثار آگاه هستند و به همین دلیل امیدوارند این همکاریها تداوم بیابد و علاوه بر این دانشگاه برلین آلمان هم در این زمینه مایل به همکاری است و برای همکاری و حمایت مالی و اعزام باستان شناس اظهار تمایل کرده اند.
سرپرست کاوش های باستان شناسی مشترک بین المللی تپه خیبر گفت: در پایان کاوش ها، اخبار کشفیات تپه خیبر را علاوه بر ایران در سطح بین المللی منتشر خواهیم کرد و تلاش خواهیم نمود با انتشار مقالات و نوشته های متعدد اهمیت این محوطه تاریخی را نشان دهیم.
علی بیگی اظهار امیداوری کرد که بتوانیم کاوش ها را در سال های آتی ادامه دهیم تا تاریخ فرهنگی و سیاسی این منطقه را بازسازی کنیم و با حفظ و ارائۀ یافته های کاوش ها زمینه جذب گردشگر را در این بخش از غرب ایران فراهم کنیم.
شهرستان روانسر با ۴۷ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده است.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده است که تاکنون بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.
کتیبه و سنگ نگاره های داریوس هخامنشی در دل کوه بیستون تنها اثر جهانی ثبت شده استان کرمانشاه است./ایرنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.