کرمانشاه » اجتماعی » فرهنگی و هنری
کد خبر : 269231
سه شنبه - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
کارشناس ارشد علوم‌تربیتی

دانش‌آموزان تابستانِ کرونایی خود را چگونه بگذرانند؟

دانش‌آموزان تابستانِ کرونایی خود را چگونه بگذرانند؟

یک کارشناس ارشد علوم‌تربیتی از خانواده‌ها خواست، حتما برای غنی‌سازی اوقات‌فراغت دانش‌آموزان در تابستانِ کرونایی امسال برنامه‌ داشته باشند.

جهانگیر مرادی با بیان اینکه برنامه‌ریزی خانواده‌ها برای غنی‌سازی اوقات‌فراغت دانش‌آموزان به ویژه در تابستان کرونایی امسال ضروری است، گفت: عدم برنامه ریزی در این خصوص سبب می‌شود تا بخش زیادی از زمان اوقات فراغت دانش‌آموزان به بطالت بگذرد.

این کارشناس علوم تربیتی ادامه داد: بی برنامگی دانش آموزان در ایام تابستان می تواند زمینه‌های بگو مگو و حتی درگیری بین فرزندان و والدین را بوجود آورد، زیرا فرد به دلیل بی‌برنامگی مورد سرزنش والدینش قرار گرفته و همین مسئله سبب بروز اختلاف بین والدین و فرزندان می‌شود.

مرادی تابستان را اوج بیکاری دانش‌آموزان دانست و گفت: دانش آموزان در ایام تابستان اوقات فراغت بیشتری دارند که باید برای سرگرم کردن آنها برنامه ریزی کنیم.

مرادی یادآوری کرد: اگر خانواده‌ها برای اوقات فراغت فرزندانشان برنامه ریزی نکنند، نقش گروه همسالان و بیرون از خانواده در این مورد پررنگ می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه خوانواده ها در برنامه ریزی برای غنی سازی اوقات فراغت فرزندانشان باید نظر خود آنها را هم جویا شوند، گفت: اگر خانواده ها برنامه ریزی اوقات فراغت را بر اساس نظر و توافق فرزندشان انجام دهند، بازخورد بهتری خواهد داشت، در غیراینصورت نه فقط هیچ نتیجه ای عاید فرد نمی شود، بلکه ممکن است برای او خسته کننده هم باشد.

مرادی با بیان اینکه مشخص بودن زمان خواب، تماشای تلویزیون، نشست با خانواده، مراوده با دوستان، استفاده از تلفن همراه و … برای دانش آموزان می‌تواند نقش موثری در بهره‌وری آن‌ها از اوقات فراغت داشته باشد، افزود: در این صورت فرد می تواند در پایان روز ارزیابی مناسبی از فعالیت‌های آن روز خود داشته و حس بطالت گذرانی در او بوجود نمی‌آید.

وی ادامه داد: از جمله برنامه هایی که خانواده‌ها می‌توانند برای غنی کردن اوقات فراغت فرزندان خو  در تابستان کرونایی امسال تدارک ببینند، برنامه ریزی برای گشت و گذار در طبیعت با رعایت فاصله گذاری فیزیکی و پروتکل های بهداشتی است که البته در صورت رعایت پروتکل ها می توانند هرازگاهی برنامه دیدار با نزدیکان خود که از سلامت آنها مطمئن هستند، را هم داشته باشند.

 وی سپس برنامه ریزی برای انجام بازی‌های فکری برای تقویت هوش دانش‌آموزان در دوران کرونا را به خانواده‌ها پیشنهاد کرد و گفت: بازی‌هایی مثل شطرنج می‌تواند در تقویت مهارت های فکری دانش‌آموزان اثرگذار باشند./ایسنا