نباید در شرایط جنگی اجازه پرواز داده می‌شد/ اگر در ابتدا دلیل حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی صادقانه اعتراف می‌شد، اثر منفی کمتری داشت/ مسئولان کشور با لاپوشانی اولیه و تعلل در اعلام واقعیت علت سقوط هواپیمای اوکراینی به منافع ملی کشور، اعتماد عمومی و حیثیت دولت آسیب زدند/ مدعی‌العموم باید لاپوشانی در اطلاع‌رسانی سریع و صادقانه را به عنوان یکی از تخلفات در این ماجرا بررسی کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: متاسفانه مسئولان کشور با لاپوشانی اولیه و سپس تعلل در اعلام واقعیت علت سقوط هواپیمای اوکراینی به منافع ملی کشور، اعتماد عمومی و حیثیت دولت، ملت و کشور آسیب زدند. اگر در همان ابتدا صادقانه موضوع گفته می‌شد، اثر منفی آن کمتر بود.

فلاحت‌پیشه با انتقاد از تعطیل نشدن پروازها در شرایط جنگی افزود: کشور چند ساعت در شرایط جنگی به سر می‌بُرد. اولاً این اشتباه مدیریتی بود و زمانی که کشور در حالت جنگی است باید همه پروازها و آسمان کشور تعطیل می‌شد. بنابراین این اولین اشتباه است و مدعی‌العموم و دادستان کل کشور باید این مورد را پیگیری کنند.

او گفت: نباید در شرایط جنگی اجازه پرواز داده می‌شد. اما بعد از اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی اگر این موضوع صادقانه اعلام و اعتراف می‌شد، اثر منفی‌اش کمتر می‌شد. نه اینکه فضای بین‌المللی حاکم شود و کشورهای مختلف خودشان را درگیر کنند؛آمریکایی‌هایی که عامل همه مصیبت‌ها هستند خودشان را به عنوان کشوری انسان‌دوست نشان دهند و خواهان دخالت در تحقیقات شوند و بعد از آن، این اعتراف صورت بگیرد که خطای انسانی بوده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی توضیح داد: مدعی‌العموم باید لاپوشانی در اطلاع‌رسانی سریع و صادقانه را به عنوان یکی از تخلفات در این ماجرا بررسی کند، چون این موضوع به حیثیت کشور آسیب زد. کسانی که در لاپوشانی در اطلاع‌رسانی سریع و صادقانه نقش داشتند، چه کسانی که در حوزه فنی بودند و چه کسانی که در حوزه نظامی بودند و سکوت کردند و واقعیات را نگفتند، به حیثیت کشور ضربه زدند.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: کشور با ترور شهید سلیمانی در شرایط مظلومانه‌ای به سر می‌برد و بعد از آن کشور توانست غرورآمیز انتقام بگیرد و دشمنان سعی کردند از این موضوع برای وارد آوردن ضربه به کشور، ملت و منافع ملی ایران استفاده کنند. از این رو باید مدعی‌العموم همه اقداماتی را که به حیثیت کشور ضربه زده مورد پیگرد جدی قرار دهد. هواپیمایی کشوری باید در قالب کنوانسیون‌های بین‌المللی حتماً نهایت تلاشش را برای جبران خسارت و غرامت واردشده انجام دهد و سیاستی در پیش بگیرد که جایگاه هواپیمای کشوری جمهوری اسلامی ایران و فرودگاه امام را در خطوط هواپیمایی دنیا احیا کند.

او در خصوص اقدام مجلس در پیگیری این حادثه گفت: مجلس در گیرودار انتخابات است، اما امیدوارم حضور شایسته‌ای داشته باشد/اعتمادآنلاین