دکتر سید مصطفی نچواک متخصص تغذیه و عضو هییت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مناسبت هفته اطلاع رسانی و تغذیه گفت:تغذیه ای سالم است که پنج گروه مواد غذایی اصلی در آن قرار گرفته باشد

۱۱ لغایت ۱۶ آذر ماه در تقویم به نام هفته «اطلاع رسانی تغذیه سالم» نامگذاری شده است، دکتر سید مصطفی نچواک متخصص تغذیه و عضو هییت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی در گفتگو با خبرنگار طلوع کرمانشاه در رابطه با اصول یک تغذیه سالم و تاثیر آن بر سلامتی افراد ضمن تبریک این هفته، گفت: در راستای افزایش سواد تغذیه ای مردم و کاهش مراجعه به مراکز درمانی اقدامات ارزشمندی شده است.

دکترنچواک معتقد بود، تغذیه ای سالم است که پنج گروه مواد غذایی اصلی در آن وجود داشته باشد، که شامل موارد ذیل می باشد.
۱-شیر و لبنیات:هر فرد می بایست در طی شبانه روز ۲ واحد لبنیات مصرف کند که هر واحد آن میتواند شامل یک لیوان شیر و یا یک کاسه ماست ساده باشد.نکات مهم در انتخاب محصولات لبنی پاستوریزه بودن ،کم چرب بودن و حتی الامکان پروبیوتیک بودن است.

۲- میوه:توصیه ما این است که در ۲۴ ساعت ۳ الی ۴ عدد میوه مصرف شود و با توجه به اینکه ویتامین ها و مواد معدنی مختلف در منابع متنوع یافت می شود بنابراین ترجیح ما این است که در انتخاب میوه جات مصرفی اصل تنوع را رعایت کنید.

۳- سبزیجات:متاسفانه حضور این گروه در جیره غذایی ما بسیار کمرنگ شده بنابراین لازم است توجه ویژه تری به این گروه داشته باشیم.توصیه میکنیم که در طی ۲۴ ساعت ۲ الی ۳ واحد سبزی جات که می تواند شالم انواع سبزی خوردن و سالادی باشد مصرف شود.نکته مهم در استفاده از این گروه شستشوی بهداشتی و عدم استفاده از سس در سالاد می باشد.

۴- گوشت و حبوبات:این گروه شامل انواع گوشت ها و منابع پروتیینی و مغزیجات می باشد.توصیه ما این است که گوشت سفید یعنی گوشت مرغ و ماهی مصرف شود.از پروتئین مرغوب تخم مرغ غافل نشویم و انواع مغزها مانند گردو و بادام را برای تامین بخشی از پروتیین موردنیاز روزانه مصرف کنید.

۵- نان و غلات:مواد غذایی مانند انواع نان ،برنج،ماکارونی و گندم در این گروه قرار دارند.توصیه می شود که روزانه ۶ تا ۱۱ واحد مصرف شود که می تواند شامل یک کف دست نان یا نصف لیوان برنج پخته شده باشد.

اندازه دور کمر افراد بالغ ۹۰ سانتیمتر است:

به گفته دکتر نچواک، دو اصل مهم در تغذیه سالم تعادل و تنوع است. تعادل به معنای مصرف مقادیر کافی مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامتی بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۵ گروه مذکور معرفی شدند. و برای پی بردن به استفاده از تغذیه سالم می بایست ماهانه وزن و دور کمر خود را اندازه گیری کنیم، اندازه دور کمر نرمال ۹۰ سانتی متر است که اگر از این مقدار بیشتر باشد نشان دهنده اضافه وزن پر خطر در فرد می باشد که باید با مراجعه به متخصصین تغذیه و با استفاده از رژیم غذایی مناسب به طور تدریجی وزن خود را کاهش کاهش دهند.

 

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه، اولین امر در جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسن عنوان کردو افزود: سلول های ایمنی هم مانند سایر سلول ها در حالت پایه (یعنی زمانی که بیمار نیستیم) نیازمند انواع مواد غذایی لازم برای بقاء می باشد بنابراین با تغذیه سالم و متنوع می توان سیستم ایمنی را در برابر ابتلا به بیماری کرونا تقویت کرد.

وی در ادامه گفت: در بهبود از این بیماری همانند سایر بیماری ها که در دوران نقاهت آنها بدن برای جایگزینی سلول های از دست رفته به مواد مغذی بیشتری از جمله ویتامین ها،پروتیین ها و موادمعدنی نیازمند است و به تبع در این دوران اشتها فرد افزایش می یابد،می بایست با مصرف مواد غذایی نوترینت و مغذی به این نیاز بدن پاسخ داد،این افزایش اشتها و نیاز بدن در دوران نقاهت بیماری ها را با مواد غذایی انرژی زا مانند کربوهیدرات ها و چربی ها سرکوب نکنیم بلکه از مواد غذایی برپایه نوترینت ها استفاده شود.

دکتر نچواک از عموم مردم خواست: برای داشتن بدنی سالم در کنار تغذیه سالم از هرگونه استرس دوری کنند و روزانه ۸ تا ۱۲ لیوان آب نسل کنند.
انتهای پیام/رحمانی