به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طلوع، اقتصاد بیمار، زیرساخت‌های فرسوده، فقر و بیکاری واژه‌هایی است که از دهه‌های گذشته با نام کرمانشاه گِره خورده است، واژه‌هایی که در هر گوشه این گیتی مایه شرمساری است اما کرمانشاه، این نگین زیبای ایران زمین در باتلاقی از معضلات و مشکلات همچنان دست و پا می‌زند.

استان کرمانشاه با برخورداری از افزون بر ۴۰۰۰ اثر تاریخی و باستانی و طبیعی، موقعیت ممتازی برای رونق گردشگری و اقتصادی دارد که متاسفانه این ظرفیت مغفول مانده است.

چندی پیش سازمان میراث فرهنگی از پیوستن ۵ شهر ایران به شبکه تبلیغاتی ترکیش ایر خبر داد و اعلام کرد که در تمام پروازهای هواپیمایی ترکیش در مانیتور داخل هواپیما، این پنج شهر کشورمان تبلیغ می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی، مجلاتی که در داخل هواپیما توزیع می‌شود، این پنج شهر را تبلیغ می‌کنند. تمام آژانس‌های هواپیمایی در سراسر جهان که با ترکیش‌ایر در ارتباط هستند نیز جاذبه‌های شهرهای همدان، تبریز، یزد، اهواز و کرمان را تبلیغ خواهند کرد.

این امکان در راستای توسعه گردشگری کشور و معرفی ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی، صنایع‌دستی و… ایران برای جذب گردشگران خارجی با پیگیری‌های معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی و تفاهم‌نامه‌ای که بین دو طرف منعقد شده، ایجاد شده است.

آنچه تاسف بار است، جای خالی کرمانشاه در لیست شبکه تبلیغاتی ترکیش ایر است، بِرند پروازی که شاید کرمانشاه را در سالیان پیش متحول ساخت اما اکنون، کرمانشاه نه تنها از پروازهای این شرکت محروم است بلکه در لیست شبکه تبلیغاتی ترکیش ایر قرار ندارد و جای سوال دارد که چرا در استان کرمانشاه با وجود جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی، پروازهای ترکیش ایر قطع شده است !

جلیل بالایی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار طلوع، می‌گوید: ما هم از شنیدن این خبر متاثر شدیم، استان کرمانشاه پتانسیل بسیار زیادی در بحث آثار باستانی و طبیعی دارد و ظرفیت لازم را در قیاس با شهرهای دیگر برای پیوستن به شبکه تبلیغاتی ترکیش ایر دارد.

وی بیان کرد: این موضوع را به طور ویژه در دستور کار قرار دادیم که چرا نام کرمانشاه در لیست شبکه تبلیغاتی ترکیش ایر قرار ندارد و موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

مرادی بیستونی، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار طلوع گفت: این موضوع را از طریق مسئولان بالاتر پیگیری کردیم و عدم برخورداری کرمانشاه از فعالیت شرکت ترکیش ایرعلت آن بوده است.

وی تصریح کرد: مسئولان مربوطه عنوان کردند؛ شهرهایی که به شبکه تبلیغاتی ترکیش ایر پیوستند از فعالیت و پروازهای این شرکت برخوردارند در حالیکه کرمانشاه از این امکان محروم است و لذا در لیست تبلیغات ترکیش ایر قرار نگرفت.

مجتبی بیاتی مدیر کل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار طلوع، گفت: فرودگاه کرمانشاه از زیرساخت‌های لازم برای برقراری پروازهای بین‌المللی برخوردار است و در صورت تقاضای شرکت‌های هواپیمایی امکان برقراری پروازهای بین المللی را داریم.

وی گفت: شرکت هواپیمایی ترکیش ایر در حال حاضر فعالیتی در استان کرمانشاه ندارد اما در صورت تمایل این شرکت امکان برقراری پروازهای ترکیش ایر در استان را داریم.

امیرمهدی رضایی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر هواپیمایی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار طلوع، اظهار داشت: یک سری عوامل در قطع پروازهای ترکیش ایر در کرمانشاه موثر بودند که از آن جمله می‌توان به شرایط اقتصادی شهر و سوء مدیریت در شرکت هواپیمایی ترکیش ایر اشاره کرد.

وی افزود: شرایط کودتایی که در استانبول به وجود آمد نیز در قطع پروازهای ترکیش ایر در استان موثر بود، این شرکت هواپیمایی آن زمان، در حدود ۲ سال پیش، در حال ضرردهی بود اما متاسفانه مسئولین نیز پای کار نیامدند تا راهکار و تدبیری برای ماندگاری شرکت ترکیش ایر در کرمانشاه فراهم کنند.

رضایی بیان کرد: از نظر قانونی فرودگاه خود را درگیر مسائل پروازی با شرکتهای دیگر نمی‌کند و ارتباطی نیز به فرودگاه ندارد،  فرودگاه موظف است زیرساخت‌ها را فراهم کند  و شرکتها نیز سرمایه گذاری کنند. اما استاندار اسبق آقای هاشمی خود وارد کار می‌شد و برای مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی تلاش می‌کرد و در نتیجه تلاش آقای هاشمی پرواز ترکیش ایر آن زمان در کرمانشاه راه‌اندازی شد.

وی اظهار کرد: فرودگاه می‌تواند تسهیلات و مشوق‌هایی را به شرکت‌های هواپیمایی ارائه دهد تا زمینه برقراری و ماندگاری پروازها فراهم شود اما از نظر قانونی وظیفه‌ای ندارد و تنها در بحث تامین زیرساخت‌ها وارد کار می‌شود.

رضایی گفت: ترکیش ایر از زمان شروع به کار در کرمانشاه لحظه به لحظه پیشرفت داشت و شرایط ایده آلی را پیدا کرد تا اینکه تغییر مدیریتی پیش آمد که بعد از چند ماه تیر خلاص را به پیکر بی‌جان شرکت هواپیمایی زد و ظرف شش ماه این شرکت در کرمانشاه اُفت کرد و از اینجا رفت.

وی افزود: پرواز باعث رونق و فعالیت کسب و کار در شهرها می‌شود، در شهری مانند کرمانشاه باید مسئولان مشوق های لازم را فراهم کنند تا شرکتهای هواپیمایی برای فعالیت رغبت داشته باشند. ترکیش ایر یکی از شرکت‌های هواپیمایی بود که کرمانشاه را از بن بست خارج کرد و سرمایه گذاری های کلانی نیز کرد و تورهای مختلفی را وارد کرمانشاه نمود اما عوامل مختلفی که ذکر شد دست به دست هم داد تا زمینه قطع فعالیت این شرکت در استان فراهم شود.

به گزارش خبرنگار طلوع، ترکیش‌ایر در سال ۲۰۱۵ بهترین خط هوایی قاره اروپا و چهارمین خط هوایی در جهان شناخته شد و بالاترین نرخ رشد را در میان شرکت‌های هوایی جهان دارد و فعالیت این بِرند جهانی قطعا در تحول و توسعه اقتصادی و گردشگری نقش خواهد داشت.