اما ناوگان اتوبوس رانی کرمانشاه همچنان با انبوهی از مشکلات دست و پنجه نرم می کند و نزدیک دو سال است که افزایش قیمتی در کرایه اتوبوس ها نداشتیم.
اکنون بهای اتوبوس برای مسیرهای مناطق جنوب شهر ۳۰۰ تومان و مسیرهای طولانی رو به شمال شهر ۴۰۰ تومان است.
این هزینه زیاد اصلا جوابگو هزینه های زیاد رانندگان اتوبوس و بهای سنگین یک اتوبوس نیست.
به علاوه با افزایش قابل توجه تاکسی های درون شهری، مسافربرهای شخصی و تاکسی های اینترنتی دیگر اتوبوس ها مسافران چندانی ندارند و بسیاری از مردم برای اینکه زودتر به مقصد برسند تاکسی و سواری را انتخاب می کنند.
بسیاری از مواقع اتوبوس های با کمتر از یک سوم ظرفیت راه می افتند و حتی گاهی پول سوختشان را هم در نمی آورند.
هزینه استهلاک نیز برای این خودروهای بزرگ که چندین بار در روز طول شهر را می پیمایند رقم زیادی است.
این شرایط باعث گلایه رانندگان اتوبوس شده و انها نیز تقاضای افزایش کرایه خود را دارند.
« مزدک احمدی» یکی از رانندگان اتوبوس کرمانشاه است که درباره مشکلات این قشر گفت: هر اتوبوس نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد ، چطور توقع داریم با کرایه ۳۰۰ تومانی صاحبان اتوبوس هزینه ای که برای خرید آن کردند را جبران کنند.
وی افزود: هزینه سوخت، حق بیمه، خرج ماشین، خرابی که به دلیل سوار و پیاده شدن زیاد مسافران ایجاد می شود و … همه برای صاحبان اتوبوس بسیار زیاده استو توان پرداخت آن را ندارند.
احمدی با اشاره به اینکه برخی صاحبان اتوبوس خود روی آن کار نمی کنند و ماشین را به راننده سپرده اند، یادآوری کرد: گاهی تردد اتوبوس ها در شهر حتی پول سوخت و دستمزد راننده را هم در نمی آورد.
” الله کرم بیانی” یکی دیگر از رانندگان اتوبوس است و با بیان اینکه بسیاری از مواقع اتوبوس ها خالی راه می افتند، افزود: فقط برخی مسیرها مانند مسیر بازار و فردوسی درآمد خوبی دارد و در باقی مسیرها اکثر مواقع بیشتر صندلی های اتوبوس خالی است.
وی یادآوری کرد: با این حجم از تاکسی و مسافربر شخصی که در شهر تردد می کند دیگر مسافری برای اتوبوس ها نمی ماند.
این راننده اتوبوس با اشاره به افزایش اخیری که در کرایه تاکسی داشتیم، عنوان کرد: متاسفانه هنوز هیچ افزایشی برای کرایه اتوبوس ها در نظر گرفته نشده است.
بیانی خاطرنشان کرد: این در حالی است که گاهی اتوبوس ها چند برابر مسافتی که یک تاکسی هزار تومان کرایه می گیرد را با ۴۰۰ تومان می روند.
وی خواستار افزایش منطقی و عادلانه کرایه اتوبوس بعد از حدود دو سال در کرمانشاه شد و تاکید کرد: نباید فراموش کرد هنوز بسیاری از مردم استفاده از اتوبوس را به دلیل هزینه کم و امنیت بالای آن ترجیح می دهند.
بیانی معتقد است اتوبوس برای اقشار ضعیف جامعه مهمترین وسیله حمل و نقل عمومی است
معاون سازمان اتوبوسرانی کرمانشاه نیز از ارسال مصوبه افزایش نرخ کرایه اتوبوس در کرمانشاه به شورای شهر خبر داد.
کاوه مرد افکن گفت: مصوبه افزایش نرخ کرایه اتوبوس به شورای شهر رفته و در این مصوبه تلاش کردیم تا با ایجاد اختلاف نرخ بین وسایل حمل و نقل انبوه بر و سواری، مردم بیشتر جذب اتوبوس ها شوند.
به گفته مرد افکن، به علاوه تلاش شده در نرخ کرایه جدید مشکل پول خرد وجود نداشته باشد.
وی تعداد اتوبوس هایی که اکنون در شهر کرمانشاه فعال هستند را ۲۶۰ دستگاه اعلام کرد که جوابگوی نیاز مردم نیست.
وی افزود: تعدادی از اتوبوس های فرسوده قدیمی نیز از ناوگان حمل و نقل خارج شده است.