جمعه, ۵ تیر , ۱۴۰۵ Friday, 26 June , 2026 ساعت تعداد کل نوشته ها : 23902 تعداد نوشته های امروز : 0×
بحران خاموش زیر پای کرمانشاه؛ وقتی آبخوان‌ها نفس کم می‌آورند
29 اردیبهشت 1405 - 13:16
شناسه : 302666
3
بهرام درویشی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه هشدار داد: طلوع‌‌کرمانشاه :   بهرام درویشی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، با هشدار نسبت به تشدید بحران منابع آب در استان، تأکید کرد: تداوم برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی می‌تواند آینده آبی کرمانشاه را با چالش‌های جدی و حتی غیرقابل جبران مواجه کند/ برخلاف تصور عمومی، وقوع بارندگی‌های مقطعی لزوماً به معنای جبران کسری منابع آبی نیست؛ چرا که آبخوان‌هایی که طی سال‌ها به دلیل اضافه‌برداشت تضعیف شده‌اند، به‌سادگی احیا نمی‌شوند/ بازگشت این منابع به شرایط پایدار، مستلزم مدیریت دقیق، کنترل برداشت‌ها و اصلاح جدی الگوی مصرف آب است/
منبع : طلوع کرمانشاه
پ
پ

منابع آب کرمانشاه در سال‌های اخیر زیر فشار هم‌زمان تغییرات اقلیمی، برداشت‌های غیرمجاز و گسترش کشت‌های خارج از الگوی مصرف، به نقطه‌ای نگران‌کننده رسیده است؛ روندی که نشانه‌های آن در کاهش جریان رودخانه‌ها، افت سطح آب‌های زیرزمینی و تهدید زیست‌بوم‌های طبیعی استان به‌وضوح دیده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری طلوع کرمانشاه؛  بهرام درویشی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، با هشدار نسبت به تشدید بحران منابع آب در استان، تأکید کرد: تداوم برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی می‌تواند آینده آبی کرمانشاه را با چالش‌های جدی و حتی غیرقابل جبران مواجه کند.

به گفته وی، برخلاف تصور عمومی، وقوع بارندگی‌های مقطعی لزوماً به معنای جبران کسری منابع آبی نیست؛ چرا که آبخوان‌هایی که طی سال‌ها به دلیل اضافه‌برداشت تضعیف شده‌اند، به‌سادگی احیا نمی‌شوند. درویشی افزود: بازگشت این منابع به شرایط پایدار، مستلزم مدیریت دقیق، کنترل برداشت‌ها و اصلاح جدی الگوی مصرف آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه کاهش دبی برخی رودخانه‌ها، آسیب‌پذیری تالاب‌ها، سراب‌ها و منابع طبیعی استان را از پیامدهای مستقیم این وضعیت دانست و تصریح کرد: این بحران تنها یک مسئله زیست‌محیطی نیست، بلکه آثار آن به‌طور مستقیم بر بخش کشاورزی، معیشت مردم و امنیت غذایی استان نیز تأثیرگذار است.

وی با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت واقعی منابع آبی در برنامه‌های توسعه‌ای خاطرنشان کرد: توسعه فعالیت‌های آب‌بر بدون در نظر گرفتن توان اکولوژیک منطقه، فشار مضاعفی بر منابع محدود آب وارد می‌کند و می‌تواند بحران موجود را تشدید کند.

درویشی در پایان، با اشاره به اقدامات انجام‌شده از جمله انسداد چاه‌های غیرمجاز و اجرای برنامه‌های احیای منابع آب، تأکید کرد: هنوز امکان کنترل روند فرسایش منابع آبی وجود دارد؛ به شرط آنکه مدیریت مصرف، اصلاح الگوی کشت و مشارکت اجتماعی در حفاظت از منابع آب، به اولویتی جدی در سطح استان تبدیل شود.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.