یکشنبه, ۱۳ آذر , ۱۴۰۱ Sunday, 4 December , 2022 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17228 تعداد نوشته های امروز : 18×

آخرین خبرها

حمایت رونی از هری کین/ او دوباره جان می‌گیرد! قیمت خودروهای وارداتی مشخص شد / محصولات یک خودروساز معروف در راه ایران عرضه دنا، سورن و رانا به زودی در بورس کالا چهره‌ متفاوت از کراس اوور کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ اردوی یک هفته‌ای شاگردان مورایس و احتمال برگزاری الکلاسیکوی دوستانه جام جهانی در روز چهاردهم/ ماجراجویی مسی ادامه دارد… بکار گیری مشمولان غایب در موسسات دولتی و غیردولتی ممنوع درصدد تامین داروی مورد نیاز بیماران پیوندی در کرمانشاه هستیم/ تشدید بازرسی از داروخانه ها تشکیل ۲ کمیته “بافت‌های فرسوده” و “تامین زمین” برای تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تا نیمه اردیبهشت هم تزریق واکسن آنفلوآنزا مفید است افزایش کد خدمتی معلولان به  ۵۹ کد در بیمه سلامت انهدام باند سارقان منزل در کرمانشاه ۷ هیات ورزشی کرمانشاه بدون رئیس/ انتخابات قایقرانی باطل شد مانع تراشی در روند تولید و اشتغال ممنوع است اجرای طرح خدمات پس از فروش برای محصولات تجاری بهمن آمادگی ایران خودرو برای نوسازی ناوگان حمل و نقل باری و مسافری امکان خریدآنلاین قطعات یدکی اصلی محصولات کرمان موتور فراهم شد (+جزییات و ادرس سایت) روسیه به روبل گاز صادر کرد؛ ایران می تواند به ریال نفت بفروشد؟ پزشکان از «پله» قطع امید کردند طارمی، موسیالا و ۳ بازیکن دیگری که حقشان حذف زودهنگام از جام نبود

جاده‌های «قاتل» کرمانشاه سالانه ۳۶۰ «قربانی» می‌گیرد
27 دی 1397 - 9:42
شناسه : 16180
0
شبح مرگ در جاده‌های غرب؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

حمل و نقل جاده ای از مرسوم ترین و پرکاربرد ترین سیستم های حمل و نقلی در کشور است و متاسفانه علیرغم اقدامات زیادی که برای کاهش تلفات این حوزه صورت گرفته است، اما آمار تلفات جانی در جاده های کشور هنوزهم رقم بالایی است و در هر ۲۴ ساعت ۱۲ نفر در تصادفات جاده ای جان می بازد.محمد حیدری، رئیس پلیس راه استان کرمانشاه از چند محور استان به عنوان محورهای بحرانی یاد کرد و گفت: ۳۰ درصد تصادفات فوتی استان در این محورها رخ می دهد.وی یکی از محورهای بحرانی استان را کرمانشاه- کامیاران دانست و افزود: حدود ۷۵ درصد این محور به صورت بزرگراهی است و عملیات اجرایی آن حدود ۹ سال است آغاز شده اما تاکنون به پایان نرسیده است.رئیس پلیس راه استان کرمانشاه ادامه داد: محور اسلام‌آباد غرب ـ حمیل نیز دیگر محور بحرانی استان بوده که در دست اقدام است.وی تاکید کرد: بهره‌برداری از محورهای فوق قطعا در کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده ای استان تاثیرگذار خواهد بود و حدود ۲۰ درصد تلفات جانی ناشی از تصادفات جاده‌ای در استان را کاهش می‌دهد.حیدری، بیشترین تصادفات کنونی را مربوط به دو محور کرمانشاه- روانسر و کرمانشاه- کوزران دانست و گفت: با توجه به وضعیت ترافیکی محورهای مذکور نیاز است که این محورها تبدیل به شبکه بزرگراهی شوند.این مسئول ۷۵ درصد آمار تصادفات را مربوط به خطاهای انسانی رانندگان دانست و گفت: ۲۵ درصد باقی مانده نیز مربوط به سایر عوامل چون ایمنی خودرو و زیرساخت ها است.وی اشاره‌ای به آمار تصادفات طی ۹ ماهه امسال داشت و افزود: از نظر تعداد کشته شدگان ناشی از تصادفات طی مدت مذکور آمار ما برابر با مدت مشابه سال گذشته است.

پ
پ

هرچند که بسیاری از مسئولان مربوطه معتقدند که بیشترین تلفات و تصادفات درنتیجه بی احتیاطی عامل انسانی یعنی راننده رخ می دهد، اما ایمنی خودرو و وضعیت جاده ها نیز نقش به سزایی در این زمینه دارند و ناایمن بودن و عدم برخورداری از استانداردهای لازم در  جاده ها موجب شده که سالانه شاهد تلفات زیادی در حوزه جاده های کشور و به ویژه استان کرمانشاه باشیم.

علی رغم اینکه مسئولان استانی و کشوری طی سال‌های اخیر وعده و وعیدهای زیادی برای اصلاح جاده ها و رساندن آنها به استانداردهای لازم داده‌اند و البته از انجام اقداماتی نیز به این منظور خبر می دهند، اما هنوز هنوز هم هستند نقاط بحرانی و حادثه خیزی که نیاز مبرم و فوری به اصلاح دارند و سالانه تصادفات زیادی در آنها رخ می دهد.

از جمله نقاط حادثه خیز و بحرانی استان کرمانشاه می‌توان به محور کرمانشاه- کامیاران اشاره کرد که سالانه کشته های زیادی دارد اما پس از گذشت ۹ سال از آغاز این پروژه هنوزبه بهره‌برداری کامل نرسیده است.

از دیگر محورهای بحرانی استان می توان به محور اسلام آباد غرب- حمیل، کرمانشاه- روانسر و کرمانشاه- کوزران اشاره کرد که در دو محور آخر شاهد تصادفات زیادی نسبت به سایر محورها هستیم.

۳۰ درصد تصادفات فوتی در محورهای حادثه خیز استان کرمانشاه است

محمد حیدری، رئیس پلیس راه استان کرمانشاه از چند محور استان به عنوان محورهای بحرانی یاد کرد و گفت: ۳۰ درصد تصادفات فوتی استان در این محورها رخ می دهد.

وی یکی از محورهای بحرانی استان را کرمانشاه- کامیاران دانست و افزود: حدود ۷۵ درصد این محور به صورت بزرگراهی است و عملیات اجرایی آن حدود ۹ سال است آغاز شده اما تاکنون به پایان نرسیده است.

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه ادامه داد: محور اسلام‌آباد غرب ـ حمیل نیز دیگر محور بحرانی استان بوده که در دست اقدام است.

وی تاکید کرد: بهره‌برداری از محورهای فوق قطعا در کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده ای استان تاثیرگذار خواهد بود و حدود ۲۰ درصد تلفات جانی ناشی از تصادفات جاده‌ای در استان را کاهش می‌دهد.

حیدری، بیشترین تصادفات کنونی را مربوط به دو محور کرمانشاه- روانسر و کرمانشاه- کوزران دانست و گفت: با توجه به وضعیت ترافیکی محورهای مذکور نیاز است که این محورها تبدیل به شبکه بزرگراهی شوند.

وی افزود: هم‌اکنون معبر اصلی این محورها دو طرفه هستند و راهکار کاهش تلفات در آنها این است که به شبکه بزرگراهی تبدیل و تعریض شوند و باید لاین رفت و برگشت این محورها از هم جدا شود.

این مسئول ۷۵ درصد آمار تصادفات را مربوط به خطاهای انسانی رانندگان دانست و گفت: ۲۵ درصد باقی مانده نیز مربوط به سایر عوامل چون ایمنی خودرو و زیرساخت ها است.

وی اشاره‌ای به آمار تصادفات طی ۹ ماهه امسال داشت و افزود: از نظر تعداد کشته شدگان ناشی از تصادفات طی مدت مذکور آمار ما برابر با مدت مشابه سال گذشته است.

حیدری تصریح کرد: از نظر تعداد مجروحین ناشی از تصادفات در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵ درصدی داشتیم اما علیرغم رشد ۱۵ درصدی ترددها شاهد کاهش وقوع تصادفات بوده ایم.

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه تصریح کرد: در برخی از محورهای بحرانی به علت اینکه تصادفات شاخ به شاخ رخ می دهد وقوع تصادفات بیش از سایر محورها بوده و باعث می‌شود که فوتی ها و مجروحین این تصادفات بیشتر باشد.

وی خاطرنشان کرد: نقش زیرساختها در وقوع تصادفات غیرقابل انکار است وعلیرغم اقدامات صورت گرفته ۳۰ درصد تصادفات در محورهای بحرانی استان رخ می دهد.

لزوم کنترل و نظارت پلیس در محورهای بحرانی با دوربین های سرعت سنج

فریبرز کرمی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه نیز در خصوص اقدامات این اداره کل در زمینه اصلاح نقاط حادثه خیز استان گفت: بر اساس آماری که مورد توافق مجموعه پلیس راه، راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بوده و سازمان مرکزی راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز آن را به عنوان نقاط مصوب اعلام کرده است، ۶۶ نقطه پرحادثه به استان کرمانشاه ابلاغ شده که بحث آشکارسازی و آرام سازی در تمام این ۶۶ نقطه صورت گرفته است. همچنین در ۱۰ نقطه از این ۶۶ نقطه بحث اصلاح هندسی به پایان رسیده است، ۹ نقطه دیگر نیز در دست اقدام است.

کرمی در خصوص محورهای کرمانشاه- روانسر، کرمانشاه- کوزران و آمار بالای تصادفات این محورها گفت: طبیعت جاده دو طرفه این است که تصادفات در آن شاخ به شاخ رخ می دهد.

وی افزود: مسیر کرمانشاه تا قزانچی مشکلی ندارد اما از مسیر قزانچی تا روانسر یک محور دو طرفه وجود دارد و طبیعت محور دو طرفه نیز این است که اکثریت تصادفات آن رخ به رخ باشد و معمولاً در تصادفات رخ به رخ نیز چون شدت تصادفات بالا بوده تعداد تلفات زیاد می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه اشاره‌ای به اقدامات انجام شده در محور مذکور داشت و گفت: هر سه خط تمام محور از مسیر قزانچی تا پاوه احیا شده است. در تمام مسیر نیز تابلوهای مسیرنمای نیروی انتظامی نصب شده و اقدامات آشکارسازی و آرام سازی نیزصورت گرفته است اما آنچه که در این محور نیاز به تلاش دستگیری دارد کنترل و نظارت تصویری است و هر چه کنترل و نظارت تصویری بالاتر رود از شدت تصادفات کاسته می‌شود و هرچه از شدت تصادفات کاسته شود از تعداد تلفات در محل حادثه نیز کاسته خواهد شد.

 این مسئول تاکید کرد: باید حتما پلیس به وسیله دوربین های سرعت سنج دستی کنترل و نظارت را در این محورها بالا ببرد که بتواند شدت تصادفات در این محورها را کاهش دهد.

وی ادامه داد: طبق آماری که همکاران ما گرفته‌اند متوسط سرعت در این محورها ۱۲۱ کیلومتر بر ساعت بوده در حالی که سرعت مجاز ۹۵ کیلومتر بر ساعت است و با توجه به سرعت متوسط ۱۲۱ کیلومتری در این محورها هر لحظه احتمال وقوع تصادف وجود دارد.

کرمی خاطرنشان کرد: تمام نقاط حساسی که شناسایی شده و بیشترین تصادفات را داشتند آشکارسازی و آرام سازی در آنها صورت گرفته که بتوانیم به کاهش تلفات ناشی از تصادفات در این نقاط کمک کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه آشکارسازی و آرام سازی در محورهای مذکور انجام شده، این محورها به حالت استاندارد رسیده است اما اگر بخواهیم تلفات کمترشود باید محور قزانچی به پاوه- که چندین سال است مطالعات آن توسط راه و شهرسازی در حال انجام به محور چهارخطه جدایی از هم تبدیل شود- مستلزم هزینه زیادی است و طی یک یا دو سال به بهره‌برداری نمی رسد و به مرور زمان به نتیجه خواهد رسید.

کرمی تاکید و خاطرنشان کرد: این اتفاق مستلزم تزریق اعتبارات مناسب و متوالی است و با این اعتبارات قطره چکانی نتیجه چندانی حاصل نمی‌شود.

وی افزود: در تمام دنیا ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه ساخت راه‌ها به نگهداری اختصاص دارد اما در ایران کمتر از ۲ درصد برای این موضوع اعتبارات کنار می گذارند که با این اعتبار نمی‌توان راه ها را نگهداری و بهینه سازی کرد.

بهسازی راه های استان نیازمند ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار است

این مسئول اعتبار مورد نیاز برای بهسازی راه های استان را ۸ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: کل اعتبارات اداره کل راهداری و حمل و نقل کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان است و ۸۴ میلیارد تومان نیز به پیمانکاران بدهکار است.

 وی با بیان اینکه هم اکنون تنها ۴ پروژه اصلاح راهها در استان وجود دارد گفت: ۵۳ پروژه دیگر متوقف شده و این ۴ طرح فعال نیز مربوط به پیمانکارانی است که خود معدن شن، ماسه یا کارخانه آسفالت دارند اما با این وجود هم تنها با ۲۰ درصد ظرفیت کار می کنند.

کرمی، رفع نقص ۶۶ نقطه حادثه‌خیز استان را نیازمند ۸۰ میلیارد تومان اعتبار دانست و تاکید کرد: با این اعتبارات قطره‌چکانی نمی‌توان در زمان  کوتاهی به نتیجه مورد نظر رسید.

این مسئول اشاره ای به دیگر مشکلات موجود در راه های استان داشت و گفت: هم اکنون۴۹ محور و استان در زمان بارش برف نیازمند نمک پاشی است و این در حالی است که تنها ۲۸ نمک‌پاش در استان وجود دارد.

وی بار دیگر به محور حادثه‌خیز کوزران- کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این محور از جمله محورهای فرعی استان است اما بار ترافیکی زیادی روی آن وجود دارد و به طور متوسط روزانه ۷ هزار تا ۸ هزار خودرو از این محور عبور می کنند که باعث شده زیرساخت های آن آسیب ببیند.

کرمی از روکش آسفالت محور مذکور نیز خبر داد و گفت: شانه سازی و روکش آسفالت این محور در دستور کار بوده و یک اقدام جهادی در آن صورت گرفت و این اقدامات با ماشین‌آلات خودمان در استان در دست انجام است.

وی از لکه گیری و روکش آسفالت ۱۰ کیلومتر از ۴۵ کیلومتر مسافت محور مذکور خبر داد و تصریح کرد: حدود ۴ میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع در نظر گرفته شده است و پایان عملیات بهره برداری از آن نیز مستلزم شرایط آب و هوایی مناسب است.

این مسئول همچنین از درزگیری پلیمری ۱۱  کیلومتر از محور مذکور خبر داد و افزود: ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن آسفالت نیز تاکنون برای آن استفاده شده است. ۱۳ کیلومتر از مسیر کرمانشاه به سراب نیلوفر و ۱۵ کیلومتر از مسیر سراب نیلوفر به پل مرک نیز خط کشی شده است.

وی از تهیه و نصب ۳۵۰ متر نیوجرسی و تعمیر و مرمت یک کیلومتر گاردریل و تهیه و نصب ۴۰۰ عدد تابلو و علائم در محور مذکور نیز خبر داد و ادامه داد: ۳۰۰ عدد دماغه این محور هم به وسیله سیلندرگذاری ایمن سازی شده است.

یک خبرنگار برای اطلاع از وضعیت پروژه کرمانشاه- کامیاران و اسلام آباد- حمیل تماس‌های مکرری با اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه برقرار کرد اما مسئولان این اداره‌کل حاضر به همکاری نبودند؛ هرچند عملکردشان هم با توجه به شرایط موجود چندان نبوده که بخواهند از آن دفاع کنند.

با نگاهی به اظهارات فوق و اینکه ۳۰ درصد تلفات ناشی از تصادفات مربوط به محورهای حادثه خیز استان کرمانشاه است و سالانه حدود ۳۶۰ قربانی می گیرد، می طلبد مسئولین استانی و کشوری نگاه ویژه تری به بحث اصلاح و بهینه سازی این محورها داشته باشند و اعتبارات ویژه تری را نیز به این موضوع اختصاص دهند تا علاوه بر توسعه راه های استان شاهد کاهش تلفات ناشی از تصادفات در آنها باشیم./مرصاد

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.