مجید یزدان پناه صبح امروز در گفتوگو با خبرنگار طلوع کرمانشاه، با تبریک روز معلول به همه تلاشگران در عرصه آموزش استثنایی، گفت: سیزدهم آذرماه مصادف با سوم دسامبر، روزجهانی معلولین راکه یادآور احترام به نوع انسان فارغ از ویژگی های ذهنی و جسمی است را به همه هموطنان به ویژه دانش آموزان بانیازهای ویژه تبریک می گویم.
مدیر کل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: برای آنکه بتوانیم دانش آموزان با نیازهای ویژه را برخلاف برخی نگاه های اجتماعی عامیانه حاکم بر جامعه به سرمایه انسانی تبدیل کنیم، الزامات و شرایطی نیازمند است، بی توجهی به اهمیت این موضوع ضمن آنکه با آموخته های دینی و اجتماعی در تعارض است می تواند مشکلات و آسیب های اجتماعی و حتی امنیتی برای جامعه به همراه داشته باشد.
وی افزود: این الزامات می توان به سرمایه گذاری مطلوب در حوزه کودکان بانیازهای ویژه، واکاوی نیازهای دقیق پرورشی، توانبخشی و آموزشی دانش آموزان بانیاز ویژه، به کارگیری راهبردها و راهکارهای آموزشی متناسب با هر گروه معلولیت و مناسب سازی فضاهای آموزشی، محیطی و عمومی باشد.
یزدان پناه در ادامه گفت: تلاش برای تغییر نگرش های عمومی جامعه، تلفیق آموزش استثنایی با آموزش های عادی و توانمندسازی والدین کودکان بانیازهای ویژه از دیگر مواردی است که می بایست در برنامه ریزی متولیان امر گنجانده شود. همچنین مداخلات بهنگام برای کنترل و یا درمان معلولیت و یا جلوگیری از معلولیت های ثانویه در کنارمشارکت بسیاری از دستگاه ها و نهادهای کشور می تواند در فراهم ساختن بستر عدالت آموزشی برای کودکان با نیازهای ویژه کمک کننده باشد.
این مسؤول امیدوار بود، همه در کنار هم بتوانیم با تلاش های منسجم و جهت دار امید را به جامعه انسان های دارای معلولیت بازگردانیم.
درپایان ضمن تبریک مجدد این روز به همه عزیزان بانیازهای ویژه ازتلاش ها، فداکاری ها و دلسوزی های همکاران خوبم در مجموعه آموزش و پرورش اسثنایی استان کرمانشاه صمیمانه قدردانی می کنم.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمانشاه عنوان کرد:
توجه به نارسایی های ذهنی، جسمی و رفتاری دانش آموزان استثنایی نیازمند خدمات ویژه است
ناهید فضلی صبح امروز در گفتوگو با خبرنگار طلوع کرمانشاه، با گرامیداشت روزجهانی معلولین، گفت: توجه به نارسایی های جسمی، ذهنی و رفتاری کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه، بخصوص در ایام کرونایی باید مد نظرمسوولان و مربیان باشد.
فضلی افزود: اهمیت دادن به تربیت این گروه از افراد در سنین مختلف از پیچیدگی های خاصی برخوردار است و تحقق مطلوب امر تربیت در راستای توانمند سازی این قشر، دارا بودن آگاهی اولیاء و تعامل آنان با سایر متولیان امر تعلیم و تربیت در سطح جامعه برای کاهش چالش های پیش روی آنان است.
این مسئول تاکید کرد: دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری نیازمند دریافت خدمات ویژه بوده و باتوجه به اینکه بیشتر این افراد در سنین ۶ و ۷ سالگی قرار دارندلذاتوجه اولیابه حضورکودکان دردوره پیش دبستان وسنجش تحصیلی بدو ورود به دبستان وپایش عملکردتحصیلی درپایه اول دبستان میتوانددرشناسایی وارائه خدمات ویژه زمینه سازپیشگیری ازمشکلات جدی باشد.
فضلی در ادامه گفت: کودکان با نیازهای ویژه در واقع به فرد یا افرادی اطلاق می شود که نیازمند تعلیم و تربیت ویژه و خدمات وابسته اند تا از همه استعدادهای انسانی خود بهره ببرند، این گروه به تعلیم و تربیت ویژه نیازمندند چون از یک یا چند نظر با همسالان خود متفاوتند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان خاطر نشان کرد: از لحاظ چشم انداز آموزشی، دانش آموزان با نیازهای ویژه، آن دسته به شمار می آیند که برای دستیابی به بالاترین حد توانایی های انسانی خود، به آموزش ویژه و خدمات وابسته نیاز دارند.
دانش آموزان استثنایی بیشتر در معرض خطر کویید۱۹
فضلی افزود: درگیری و چالشهای منحصر به فرد کودک یا دانش آموزان با نیازهای ویژه، در این ایام آنان را در همهگیری ویروس کویید ۱۹ در معرض خطر مضاعف قرارداده به نحوی که همه کودکان و دانش آموزان توسط پاندمی کرونا به یک اندازه تهدید شوند، این قشر بیش از پیش در خطر قرار خواهند داشت.
معاون آموزش ابتدایی استان در ادامه گفت: با توجه به شیوع ویروس کویید ۱۹ کودکان با نیازهای ویژه هم با چالشهای مشابه نسبت به دیگر همسالان خود با این بیماری مواجه هستند و همواره شدت و استرس بیشتر این درگیری ها را تجربه میکنند.ناهیدفضلی با بیان اینکه نابینایی، ناشنوایی، بیش فعالی، اوتیسم، سندرم داون از ویژگی های عمده کودکان با نیازهای ویژه به شمار می رود، لذا توجه ویژه برای هر کدام از این کودکان متفاوت تعریف شده است، درحالی که هیچ کودکی دوست ندارد با ماسک صورت خود را بپوشاند و یا روزانه ساعتها جلوی صفحه تلویزیون درس بخواند، اما در شرایط فعلی کرونایی برای کودک و یا دانش آموز با نیازهای ویژه با اینکه ممکن است توانایی درک این مساله را نداشته باشد،مسئله پیچیده ترشده است.
وی در ادامه، افزود: کودکان با نیازهای ویژه اضطراب بیشتری را در این دوران تجربه می کنند از این رو بدون داشتن یک برنامه روزانه نمی توان زندگی آنها را تحت تأثیر قرار داد.
فضلی تاکید کرد: بسیاری از خانواده های دارای فرزند با نیازهای ویژه اذعان دارند در دوران کرونا شاهد افزایش مشکلات خواب، مسائل رفتاری و اضطراب به دلیل تغییر روال روزانه و احساس عدم اطمینان بسیار زیاد این کودکان در این مدت بوده ایم.برای نمونه در آموزش یک کودک ناشنوا ممکن است به برخی تجهیزات و وسایل نیاز باشد، برای کودک بیش فعال باید فعالیتهای آموزشی جداگانهای در نظر گرفت و کودکی که مبتلا به اوتیسم است احتمال دارد حضور یک دستیار معلمِ آگاه به روحیات و شرایط یک کودک اوتیستیک نیازدارد.
فضلی باور به ارزشمندی این کودکان را همانند دیگر همسالان آنان و اهمیت به آموزش و احترام به تفاوتهای فردی آنان مثل تمامی تفاوتهای انسانی دیگر دانست و افزود: روزجهانی معلولین(تفاوت ها) تشکردارم از کلیه معلمان ایثارگر که سفیران امیدبخش برای این قشر از کودکان عزیزهستند.
این مسؤول در خاتمه سخنانش، گفت: عدالت تربیتی زمانی محقق خواهد شد که همه ی کودکان با توانمندی و استعدادهای مختلف ازآموزش باکیفیت برخوردار شوند.
دیدگاه