جمعه, ۱۴ بهمن , ۱۴۰۱ Friday, 3 February , 2023 ساعت تعداد کل نوشته ها : 18156 تعداد نوشته های امروز : 1×

آخرین خبرها

ارلینگ هالند، ضد سیستم اما موفق و گلزن هکتور کوپر سرمربی تیم ملی فوتبال سوریه شد رافائل واران از تیم ملی فرانسه خداحافظی کرد مسی از رکورد رونالدو گذشت تاثیر تغذیه نامناسب در ابتلا به افسردگی بزرگترین پارک آبی غرب کشور در کرمانشاه افتتاح شد افزایش پروازهای فرودگاه به گردشگری کرمانشاه کمک می‌کند انجام بیش از ۱۶۰۰ کیلومترباند عملیات برف‌روبی در محورهای روستایی استان کرمانشاه پیام تبریک دادستان کرمانشاه بمناسب اغاز دهه فجر ورود موج ناپایدار به کرمانشاه همراه با وزش باد/هوا سردتر می شود شرایط نامساعد جوی مانع از انتقال جسد کوهنورد کرمانشاهی به پایین کوه شد سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کرمانشاه خلعتبری: پرسپولیس در بازی‌های گذشته از داوری ضرر کرد/ اخراج بیرانوند درست بود کسب رتبه غرفه ممتاز توسط شهرداری کرمانشاه  تخصیص اعتبار حداکثری برای ۱۰ طرح اولویت دار استان/ تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار مصوبات باقیمانده سفر رهبر انقلاب اعلام شرایط ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه پیام‌نور پایان ولخرجی‌های زمستانی چلسی/ فرناندس گرانترین خرید تاریخ انگلیس شد بازگشایی جاده کرمانشاه -همدان/۷۵ محور روستایی مسدود است زیبایی‌های همدلی اهل سنت و شیعه کرمانشاه برای نسل جدید تبیین شود “ثوری” دروغگو بود/ دیگر کلاه سرمان نمی‌رود

سکوت؛ واکنش خودروسازان به حذف قیمت گذاری دستوری
11 آذر 1401 - 6:58
شناسه : 282653
1
طلوع‌‌کرمانشاه :

قیمت‌گذاری دستوری از آن دست موضوعاتی است که طی سال‌های اخیر زیان‌ها، افزایش بدهی‌ خودروسازان، افزایش شدید قیمت‌ها در بازار آزاد و در یک کلام همه “بدبختی‌ها و بدبیاری‌های” صنعت خودرو به گردن آن انداخته‌ شده، اما حال که صحبت از آزادسازی قیمت‌هاست، هیچکس حتی خودروسازان ملاحظاتی دارند و اظهار نظری در این رابطه نمی‌کنند.

پ
پ

 به گزارش طلوع کرمانشاه به نقل از ایسنا، سه‌شنبه هفته جاری، رییس سازمان خصوصی‌سازی از حذف قیمت‌ گذاری دستوری محصولات سایپا و ایران‌خودرو تا پایان سال جاری خبر داد و اعلام کرد که پس از آن بایستی سهام تودلی شرکت‌ها نیز واگذار شود تا بتوان سهام دولت را واگذار کرد.

سهام تودلی به زبان ساده به این معنی است  که برای واگذاری خودروسازی که سهامدار شرکت دیگری است ابتدا باید تکلیف سهام آن شرکت مشخص شود. به این ترتیب سهام آن شرکت، سهام تودلی خودروساز محسوب می شود.

اخیراً رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با عرضه خودروهای تولیدی در بورس کالا (علاوه بر خودروهای وارداتی که واگذاری آن صرفا از طریق بورس کالا خواهد بود)، گفته بود که طبق وعده‌ داده شده، عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا صورت می گیرد و امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که بساط بخت آزمایی و روش‌های عجیب فروش خودرو جمع شود. البته مشکل خودروسازها فقط قیمت‌گذاری دستوری نیست و اصلاح ساختار مالی و کاهش تصدی‌گری دولت هم باید دنبال شود.

به دنبال صحبت اخیر رییس سازمان خصوصی مبنی بر اینکه تا پایان امسال قیمت‌گذاری دستوری حذف خواهد شد موضوع را از ایران‌خودرو، سایپا و وزارت صمت (در جایگاه نهاد قیمت‌گذار) پیگیری کرد.

ایران‌خودرو در این رابطه به تک جمله “ما تابع مصوبات قانون هستیم” بسنده کرد.

علاوه بر این، سایپا نیز تا این لحظه پاسخی نداده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ابتدا اظهار نظر در این رابطه را به خودروسازان محول کرد اما سپس سخنگوی این وزارتخانه قول داد که به‌زودی نظر وزارت صمت پیرامون این موضوع را اعلام کند اما تا لحظه انتشار این گزارش، پاسخی داده نشده است.

یادآور می‌شود که نیمه دوم سال گذشته، مسئولیت قیمت‌گذاری خودروها از شورای رقابت گرفته شد. آبان ماه سال گذشته بود که مدیرکل وقت صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در رابطه با واکنش وزارت صمت به اظهارات شورای رقابت مبنی بر اینکه مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو همچنان باید با شورای رقابت باشد، اظهار کرده بود: موضوع تنظیم بازار خودرو به وزارت صمت واگذار شده است. سازوکاری برای قیمت گذاری خودرو اتخاذ شده که بر اساس آن قیمت خودروهایی که از محل افزایش تولید خودروسازان به بازار عرضه خواهد شد، با احتساب قیمت تمام شده و سود قانونی که به تأیید نهاد ناظر خواهد رسید، محاسبه خواهد شد.

اما پس از آن، سیدرضا فاطمی‌امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت- از واگذاری تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار خبر داد و اعلام کرد که بررسی قیمت‌گذاری خودروها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد.

این در حالیست که همانطور که اشاره شد، خودروسازان با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر مسبب تمام زیان‌ها و افزایش بدهی‌ها به زنجیره تامین خود را قیمت‌گذاری دستوری خودرو و اختلاف نرخ آن با قیمت‌ها در بازار آزاد اعلام کرده اند، حال که بایستی از حذف قیمت‌گذاری دستوری و احتمالا واقعی‌تر شدن قیمت خودروها (باتوجه به امکان عرضه در بورس کالا) استقبال کنند اما گویا فعلا سکوت را بر اظهارنظر پیرامون این موضوع ترجیح داده‌اند.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.