شنبه, ۸ بهمن , ۱۴۰۱ Saturday, 28 January , 2023 ساعت تعداد کل نوشته ها : 18098 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

اولین حریفان آلمان برای سال جدید مشخص شدند نخستین ناکامی رونالدو با النصر افسانه‌ای به نام «دُن دیگو» پاسخ آگوئرو به طعنه زلاتان: گواردیولا حق داشت که از بارسلونا بیرونت کرد! حرکات جذاب لبران جیمز در NBA + ویدیو راشفورد، آماده‌ترین بازیکن بعد از جام جهانی موافقت IOC با حضور ورزشکاران روس در بازی‌های آسیایی ۳۸درصد صادرات ایران به عراق از مرزهای کرمانشاه انجام می‌شود آثار سرطان در سه نسل بعدی فرد قلیانی/ نقش ژنتیک در سرطان ها این دمبله بسیار آماده است کسب عنوان سوم رقابتهای تنیس روی میز جهان توسط وانیا یاوری ملی پوش کرمانشاهی محورهای ۳ شهرستان کرمانشاه لغزنده است/ رانندگان “زنجیر چرخ” همراه داشته باشند ادامه روزهای خوب ژاوی/ صعود بارسلونا به نیمه‌نهایی کوپا دل‌ری پیروزی لورکوزن بازهم بدون گلزنی سردار برگزاری مسابقات قهرمانی استان در شهرستان ها باعث شور و نشاط می شود هت‌تریک هالند در کسب عنوان مرد سال فوتبال نروژ دهمین صعود جوکوویچ به نیمه نهایی اوپن استرالیا ایتالیا – اسپانیا در نیمه نهایی لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ وقتی آسمان کرمانشاه آبی نیست، اما هوا استاندارد است! بارندگی‌های اخیر، به چشمه‌ها و سراب‌های کرمانشاه جانی دوباره داد

تولید ۳۵ درصد محصولات ایران خودرو با موتور پرقدرت جدید
28 دی 1401 - 15:58
شناسه : 284570
0
طلوع‌‌کرمانشاه :

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: استفاده از موتور EFP در دناپلاس‌توربوشارژ آغاز شده و تا سال آینده دست کم ۳۵ درصد محصولات گروه صنعتی ایران خودرو به این موتور مجهز خواهند شد.

پ
پ

به گزارش طلوع کرمانشاه؛  مهدی خطیبی در آیین معرفی و تولید انبوه موتور جدید و پلتفرم بومی برق و الکترونیک که با حضور علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن، امیرحسین قناتی، معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو و محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا برگزار شد، افزود: موتورجدید EFP نسبت به موتور قبلی از حدود ۲۵ نیوتن متر گشتاور و ۱۵ اسب بخار بیش‌تر برخوردار بوده و دارای وزن و مصرف سوخت ۱۰ درصد کم‌تر است.

وی با بیان این‌که در مرحله نخست، استفاده از موتور ارتقا یافته و جدید EFP در خودرو دنا پلاس توربو آغاز شده و این موتور تا اوایل سال آینده در خودرو تارا و تا شهریور ماه ۱۴۰۲ در خودرو ری‌را به کار گرفته می‌شود تصریح کرد: تولید و بهره برداری از موتور سه استوانه نیز در دستور کار قرار دارد.

خطیبی افزود: از ابتدای امسال قول دادیم تا در قالب برنامه « قرار» هر ماه شاهد رونمایی از محصولات جدید ایران خودرو باشیم و در قرار دهم، طی ۲۷ دی ماه امسال شاهد معرفی و تولید انبوه موتوری کاملا جدید و ارتقا یافته در خانواده EF۷ به همراه بومی سازی پلتفرم های برق و الکترونیک هستیم.

وی با بیان این که موتور از نظر تعدادی دو پنجم و از نظر وزن و اهمیت بیش از ۶۰ درصد ماژول های خودرو را شامل می شود، افزود: اکنون گروه صنعتی ایران خودرو در سه گروه موتور شامل EF،XU  و TU در تولید محصولات خود استفاده می‌کند که سهم موتورهای EF۷ از این تولید حدود ۲۵ درصد است، همچنین حق مالکیت معنوی و طراحی موتور جدید EFP متعلق به شرکت ایران خودرو است.

خطیبی با اشاره به برخی مشخصات موتور جدید ایران خودرو، تصریح کرد: همه قطعات اصلی و شکل دهنده این موتور تغییر کرده و امیدواریم تا با استفاده از آن شاهد عرضه محصولات جدید ایران خودرو با کیفیت بهتر باشیم.

فشار قیمت گذاری دستوری بر صنعت خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به روند رو به افزایش تولید و عرضه محصولات این گروه خودروسازی، افزود: امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۱۵۰ هزار دستگاهی تولید کامل خودرو هستیم و به همین تعداد میزان تحویل و صدور فاکتور محصولات برای مشتریان افزایش یافته است، اما آن‌چه اکنون بیش از هر موضوع دیگری صنعت خودرو را آزار می دهد، موضوع قیمت گذاری دستوری خودرو است که متاسفانه با استفاده از واژه انحصار توجیه می شود.

خطیبی با بیان این که با ۳۸ درصد سهم نسبی ریالی که ایران خودرو و سایپا از بازار خودرو دارند، باید در مفهوم انحصاری بودن بازار خودرو بازنگری صورت گیرد، افزود: طی چند سال اخیر به دلیل قیمت گذاری دستوری بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان طی پنج سال از جیب خودروسازان رفته و باید ببینیم که این پول عاید چه افراد یا گروه‌هایی شده است.

مدیرعامل ایران خودرو افزود: این در حالی است که با در نظر گرفتن سهام‌داران ایران خودرو در سهام عدالت و بورس حدود یک چهارم مردم سهام‌دار ایران خودرو هستند و باید مشخص شود که چرا باید بخشی از قیمت واقعی خودرو از سهام آن‌ها کسر و عاید برخی گروه‌ها شود؟

وی با اشاره به ماده ۹۰ سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی، افزود: بر اساس این ماده دولت مکلف به جبران زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری برای بنگاه هاست و باید سازمان برنامه و بودجه و حسابرسی به عنوان متولیان اصلی تکلیف اجرایی شدن این قانون در صنعت خودرو را روشن کنند، ما نیز با جدیت این موضوع را پی‌گیری می کنیم و متعهد و هم قسم به رعایت منافع سهام‌داران طبق قانون تجارت هستیم که هر گونه اقدامی بر خلاف منافع سهام‌داران را منع کرده است.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، افزود: در زمینه تحقیق و توسعه، امسال یک میلیارد دلار بودجه تعریف کردیم، اما این پول باید چگونه تامین شود و این تفکر که ایران خودرو و سایپا باید زیان‌ده باشند از کجا شکل گرفته است؟

خطیبی تصریح کرد: از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عایدی مالیات از جیب دولت رفته است، با این وجود هر وقت که می خواهیم نسبت به قیمت‌گذاری دستوری انتقاد کنیم با مطرح کردن موضوع انحصار از آن جلوگیری می‌کنند.

گفتنی است، خط تولید انبوه موتور جدید ایران خودرو به صورت ویدئوکنفرانس توسط مدیرعامل این گروه صنعتی به بهره برداری رسید.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.