چهارشنبه, ۲۶ دی , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 January , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21930 تعداد نوشته های امروز : 7×

آخرین خبرها

خطر فرونشست در کمین دشت های استان/ صحنه و کنگاور وضعیت بحرانی دارند فرودگاه کرمانشاه معطل بدقولی وزیر راه/ بیش از این مردم را معطل نگذارید و باند را افتتاح کنید مسیر مرگ «درکه» نیاز به اقدام فوری مسئولان دارد ۲۰پارالمپیکی کرمانشاه بیکارند! پلمب داروخانه متخلف در کنگاور/ برش لبه قرص‌ها برای پنهان‌سازی تاریخ انقضا چرا برخی نانوایی‌های کرمانشاه دیر پُخت می‌کنند؟ احتمالا در ۲۰ روز اول بهمن سردترین روزهای زمستان کرمانشاه را تجربه کنیم سرپرست جدید هیات تنیس استان با مدیر کل ورزش و جوانان دیدار کرد خشخاش فروشی در ملاءعام! پخش ۱۲۰ هزار لیتر محلول ضد یخ در معابر کرمانشاه لزوم انعکاس درست اقدامات شهرداری/اقدامات خوب و تاثیرگذار سازمان فاوا شهرداری همه محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه باز هستند انجام ریل گذاری در فاز نخست پروژه قطار شهری کرمانشاه از امروز آغاز شد ۳۶۰۰ کیلومتر از جاده‌های کرمانشاه برفروبی شد/ مه‌گرفتگی در برخی محوره مه‌گرفتگی در ۵ ایستگاه کرمانشاه/ دید افقی در سنقر به ۲۰۰۰ متر رسید پیشگیری مشارکتی از وقوع جرایم هزینه نیست ، بلکه سرمایه اجتماعی است کلاف پیچیده احداث میادین میوه و تره‌بار در کرمانشاه پروازهای کرمانشاه در مسیر تهران افزایش یافت چرخ خودروها در اورامانات تنها با زنجیر می‌چرخد کرمانشاه شهر پیشرو در هوشمندسازی خدمات مدیریت شهری است

آیا پیش‌فروش‌های جدید خودرو قانونی است؟
14 بهمن 1397 - 11:38
شناسه : 18352
6
با توجه به ناتوانی خودروسازان در انجام تعهدات قبلی طلوع‌‌کرمانشاه :

در حالی‌که برخی خودروسازان نتوانسته‌اند تعهدات پیش‌فروش قبلی خود را به طور کامل انجام دهند، اما باز هم اقدام به پیش‌فروش جدید کرده‌اند. سوال این است که آیا این کار آنها قانونی است و چرا با توجه به بدعهدی خودروسازان، مردم باز هم برای پیش‌خرید خودرو ثبت‌نام می‌کنند؟ / ضروری است که دولت به این مسئله ورود کرده و اوضاع را کنترل کند که قرار است چه اتفاقی پیش بیاید؛ یا اینکه چنانچه خودروسازان پیش‌فروش می‌کنند، آیا قادر به انجام تعهدات خود هستند یا خیر و اگر توان انجام این کار را ندارند، پس چرا نهادهای متولی مانع پیش‌فروش آنها نمی‌شوند؟/ مردم انتظار دارند که نهادهای نظارتی وارد عمل شده و شرایط را کنترل کنند.

پ
پ

 در این زمینه امیرحسین کاکایی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: اولین نکته حائز اهمیت این است که اوضاع صنعت خودرو به شدت بهم ریخته است. از طرف دیگر قوانین موجود برای شرایط عادی تعریف شده و این در حالی است که شرایط فعلی حاکم بر صنعت غیرعادی بوده و خودروساز و سایرین را گرفتار کرده است.

وی افزود: پیش فروش خودروها در ظاهر منع قانونی ندارد و شرکت‌ها در شرایط شفاف شرایط خود را اعلام می‌کنند و متعهد می‌شوند که در تاریخ مشخص و با قیمت روز خودروی ثبت‌نامی را تحویل می‌دهند؛ لذا به لحاظ قانونی هیچ عملی خلاف آن صورت نمی‌گیرد. اما در حال حاضر بزرگترین معضل ما در جامعه از همین نقطه آغاز می‌شود که بسیاری از اتفاقاتی که به لحاظ اقتصادی در جامعه رخ می‌دهد، در ظاهر قانونی است اما اثرات آن موجب اختلال در نظام اقتصادی کشور می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه این مسئله دو جنبه مختلف دارد، گفت: مسئله اول این است که پیش‌فروش خودرو غیرقانونی است یا خیر و اینکه آیا می‌توان جلوی آن را گرفت؟ اما از طرف دیگر خودروسازان نیز به سبب تعهدات مالی متعددی که دارند، نمی‌توانند از پیش‌فروش خودروهای تولیدی خود جلوگیری کنند، لذا پیش‌بینی می‌کنند که بتوانند تا سال آینده تنش‌های امسال را مدیریت کرده و در موعد مشخص به تعهدات خود عمل کنند.

کاکایی با یادآوری اینکه در سوی دیگر دولت و نهادهای نظارتی مطرح هستند، تصریح کرد: مردم انتظار دارند که نهادهای نظارتی وارد عمل شده و شرایط را کنترل کنند. البته حقیقت این است که وضعیت فعلی خاص و غیرقابل پیش‌بینی بوده و هیچکس انتظار نداشت که تحریم‌ها چنین پیش روند.

وی با تاکید بر اینکه اوضاع فعلی صنعت خودرو ناشی از مسائل کلان است، افزود: ضروری است که دولت به این مسئله ورود کرده و اوضاع را کنترل کند که قرار است چه اتفاقی پیش بیاید؛ یا اینکه چنانچه خودروسازان پیش‌فروش می‌کنند، آیا قادر به انجام تعهدات خود هستند یا خیر و اگر توان انجام این کار را ندارند، پس چرا نهادهای متولی مانع پیش‌فروش آنها نمی‌شوند؟

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: البته در حال حاضر دولت و مجلس چنان درگیر مسائل روزمره شده‌اند که متوجه نیستند بسیاری از موارد در آینده دردسرساز خواهد شد.

وی اظهار کرد: نباید به صورت احساسی با برنامه‌های خودروسازان برخورد کرد، بلکه باید به آنها کمک کرد تا بتوانند برنامه تحویل خودروهای معوق شده قبلی را محقق کنند؛ اما نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد که آیا برای آینده می‌توانند ضمن رعایت قوانین ظرفیتی (پیش‌فروش ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات تولیدی) پیش‌فروش داشته باشند یا خیر../ ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.