شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳ Saturday, 26 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21570 تعداد نوشته های امروز : 2×

آخرین خبرها

لایروبی رودخانه چمبشیر و آبشوران کرمانشاه برخورد سمند با لاستیک وسط جاده مادر خانواده را به کام مرگ فرو برد موج نارضایتی از رفتار قهری هسته گزینش در آموزش و پرورش استان /جوانان بسیاری حذف شده و به خیل بیکاران پیوسته اند /تابستان امسال تنها  یک سوم نیروهای پذیرش شده از فیلتر گزینش گذشتند! حمایت کامل دستگاه قضایی اسلام آباد غرب از برنامه های عام المنفعه دستگاه های اجرایی شهرستان شمارش معکوس برای واریز مبلغ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان/ افزایش ۱۰ میلیونی حقوق در راه است؟ حرکت لاک‌پشتی پست کرمانشاه و سرگردانی مردم مسمومیت ۴ عضو یک خانواده بر اثر گازگرفتگی در کرمانشاه روند کاهشی دمای هوا در کرمانشاه طی هفته آینده ۷۲ روز بارانی، ۳۹ روز یخبندان و رشد ۲۲ درصدی بارش‌ها چالش جدی مسافران برای ورود از پایانه ها به داخل شهر /پایانه راه کربلا شبها تاکسی ندارد توقیف یکدستگاه حفاری غیرمجاز توسط امور منابع آب شهرستان کنگاور طلا ارزان می‌شود؟ آماری فجیع از یک تراژدی ناگوار؛ ۵۰ درصد کودکان مورد سوء استفاده والدین معتاد خود قرار می گیرند! دمای ۱۶ شهر کرمانشاه زیر صفر رفت مجموعه باغ مدرن قصرشیرین ظرفیتی برای افزایش اشتغال و تولید در غرب کرمانشاه پخت «نان کامل» در کرمانشاه در انتظار قیمت‌گذاری نصب پابند الکترونیکی بر پای ۱۰۰ سارق حرفه‌ای در کرمانشاه اگر جلسه فردای شورای شهر رسمیت نیابد از آنها سلب عضویت می‌کنیم! کاهش ۱۴ درصدی سوانح فوتی در راه های استان کرمانشاه پخت «نان کامل» در کرمانشاه به کجا رسید؟

بازار کم رونق پوشاک کرمانشاه و دل ناخوش خریداران/کرمانشاه خیاط ماهر کم دارد!/تولید به یک چهارم رسیده است
30 بهمن 1399 - 10:44
شناسه : 265271
17
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار:"قاچاق" رقیب جدی صنعت پوشاک ایران است طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-یک شهروند کرمانشاهی که به همراه دوستان خود مشغول تماشای ویترین بوتیک های پوشاک شهر بود در پاسخ به این سوال که قیمت پوشاک کرمانشاه به نسبت دیگر نقاط کشور چگونه است، گفت: به نظرم این قیمت به نسبت دیگر شهرها بالا است و با وجود گرانی از نظر به روز بودن و یا بالابودن کیفیت، چندان چنگی به دل نمی زند!/«معصومه آقایی» افزود: برای پیداکردن یک مانتوی با کیفیت، باید ساعت ها در خیابان های شهر جستجو کنم، تولیدی پوشاک در شهر ما اندک است و این جستجو که اکثرا بی نتیجه می ماند واقعا خسته کننده است./نگارنده:بی شک عواملی همچون قیمت بالای پوشاک کرمانشاه در مقایسه با دیگر شهرها و در مقابل کیفیت نه چندان مطلوب، کمبود و یا حتی نبود یک برند مطرح و باکیفیت در شهر، به روز نبودن الگوها و نبود رقابت چشمگیر در بازار و غیره همه و همه بازار پوشاک امسال را با رکود مواجه کرده است. در این میان کرونا نیز دردی بر دردها افزوده است، علاوه بر آن باتوجه به مشکلات تامین مواد اولیه و افزایش نرخ ارز، قیمت تمام‌شده پوشاک نسبت به سال قبل افزایش داشته است./حاتمی با تاکید براینکه “قاچاق” رقیب جدی صنعت پوشاک ایران است،گفت:متاسفانه تولیدکنندگان کرمانشاهی حتی پوشاک مدارس را به اندازه کافی نمی دوزند و اتحادیه و تشکل آنان با این موضوع ضعیف برخورد می کند، این در حالی است که باید مجموعه صنفی آن مطالبه گر باشد و برنامه ای برای توسعه داشته باشد/حاتمی ادامه داد: اتحادیه ای که قدرت بازاریابی آن آنقدر ضعیف باشد که پوشاک مدارس استان کرمانشاه را برای دوخت به همدان بدهد طبیعی است که رقابت پذیر نیست!/وی به برگزاری جلسات متعدد با دست اندرکاران تولید پوشاک در استان و اداره آموزش و پرورش اشاره کرد و نارضایتی خود را از عملکرد ضعیف  این اتحادیه و صنف اعلام کرد.

پ
پ

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-گوشه به گوشه خیابان های کرمانشاه، مملو از بوتیک ها و مغازه های رنگارنگی است که به عرضه پوشاک می پردازند و این روزها با حراجی های متعدد سعی در جلب نظر رهگذران دارند.

تماشاگران این بوتیک ها که اغلب بیینده هستند تا مشتری، با دستان خالی از مغازه ها بیرون می آیند و با نگاه جستجوگرانه بازهم به دنبال یافتن سلیقه خود هستند.

بی شک عواملی همچون قیمت بالای پوشاک کرمانشاه در مقایسه با دیگر شهرها و در مقابل کیفیت نه چندان مطلوب، کمبود و یا حتی نبود یک برند مطرح و باکیفیت در شهر، به روز نبودن الگوها و نبود رقابت چشمگیر در بازار و غیره همه و همه بازار پوشاک امسال را با رکود مواجه کرده است. در این میان کرونا نیز دردی بر دردها افزوده است، علاوه بر آن باتوجه به مشکلات تامین مواد اولیه و افزایش نرخ ارز، قیمت تمام‌شده پوشاک نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

 

لباس هایی گران اما بی کیفیت

یک شهروند کرمانشاهی که به همراه دوستان خود مشغول تماشای ویترین بوتیک های پوشاک شهر بود در پاسخ به این سوال که قیمت پوشاک کرمانشاه به نسبت دیگر نقاط کشور چگونه است، گفت: به نظرم این قیمت به نسبت دیگر شهرها بالا است و با وجود گرانی از نظر به روز بودن و یا بالابودن کیفیت، چندان چنگی به دل نمی زند.

«معصومه آقایی» افزود: برای پیداکردن یک مانتوی با کیفیت، باید ساعت ها در خیابان های شهر جستجو کنم، تولیدی پوشاک در شهر ما اندک است و این جستجو که اکثرا بی نتیجه می ماند واقعا خسته کننده است.

کرمانشاه برندفروشی دارد؟

دوست معصومه که این مصاحبه را همراهی می کرد، افزود: پیداکردن برندهای مطرح در این شهر که دیگر بسیار دشوار است، اکثر مدل ها یکسان است و لباس ها براساس سلایق مختلف، طراحی نمی شود.

او اضافه کرد، برای پیدا کردن برندهای مطرح که فیک نباشد ترجیح می دهم از طریق اینترنت خرید کنم.

وی اضافه کرد برای من و همسن و سالانم، کیفیت و قیمت پوشاک بر مد روز اولویت دارد و وقتی که شهرم تولیدی قابل توجهی در زمینه پوشاک و لباس ندارد چاره ای جز خرید از طریق فضای مجازی ندارم.

او افزود: اینگونه نیست که همه خواهان و طرفدار بازار پوشاک باشند مخاطبان این بازار تنها قشر محدودی را در بر می گیرند و فردی که توان هزینه های سرسام آور زندگی را ندارد، ترجیح می دهد برای نان آورشدن خانواده خود تلاش کند.

 

کرمانشاه خیاط ماهر کم دارد

در ادامه یک تولیدکننده کرمانشاهی که تمایل نداشت نامش فاش شود در گفت و گو با خبرنگار طلوع، به بررسی وضعیت تولید پوشاک در کرمانشاه پرداخت و گفت: خیاط خوب در کرمانشاه نیست، خیاطی موفق می شود که علم طراحی دوخت را داشته باشد و در کنار آن از تجربه کافی برخوردار باشد چراکه تجربه سری دوزی با تک دوزی تفاوت دارد.

وی معتقد است، در کرمانشاه به کیفیت کار چندان اهمیت نمی دهند و بیشتر به کمیت اهمیت می دهند، مسوولان با تولیدکنندگان باید همواره تعامل داشته باشند و از سوی دیگر بازاریابانی برای تبلیغ در کشورهایی همچون عراق داشته باشند چراکه در گذشته بسیاری از عراقی ها از خرید پوشاک ایرانی در پایتخت استقبال می کردند.

رکود اقتصادی و متضرر شدن به دلیل بدهکاری

او ادامه داد: اکنون تولیدکنندگان زیادی در کرمانشاه وجود دارند که کار بر روی دست آنان باقی مانده و در نهایت گرفتار رکود اقتصادی می شوند، در این میان نیز افرادی هستند که به دلیل ارایه چک و بدهکاری به ناچار اجناس خود را زیر قیمت به فروش می رسانند.

این تولیدکننده عنوان کرد، تولید من در دوران شیوع کرونا به نسبت گذشته به یک سوم رسیده و رغبتی برای خرید جنس ندارم، لطمه زیادی به صنف ما وارد شده و اکنون تهرانی ها هستند که به حمایت و ساپورت شهرستانی ها می پردازند.

تولید به یک چهارم رسیده است

وی که معتقد است میزان تولید پوشاک استان در مقایسه با قبل کرونا یک چهارم شده، ادامه داد: اگر تولیدکننده سرمایه ای از خود داشته باشد و صبور باشد موقعیت خوبی خواهد داشت چراکه جنسی که تولید می شود همواره سریع فروخته نخواهد شد و ممکن است این تولید یک سال خواب داشته باشد، وقتی عرضه و تقاضا هماهنگ نباشد تنها به ما ضرر می رسد.

نبود ثبات در قیمت

وی با بیان اینکه ریشه تمام مشکلات، نبود ثبات در قیمت دلار است، گفت: باید به یک ثبات قیمتی دست یابیم تا تولیدکننده بتواند موفق باشد.

او با بیان اینکه تهیه پنبه و مواد اولیه تولید پوشاک هم معضلی دیگر است، گفت: پنبه باکیفیت در ایران اندک است و بیشتر از ترکیه و روسیه تامین می شود،بخشی از مواد اولیه از پالایشگاه و پتروشیمی ها تهیه می شود و مواد اولیه الیاف مصنوعی در ایران تهیه می شود و در این میان فعالیت مافیا نیز بسیار تاثیر گذار است.

راهکار چیست؟

این تولیدکننده ادامه داد: اگر از تولیدکنندگان قدرتمند ایران حمایت شود و ارزی ثابت درنظر بگیرند که تولید در گردش باشد صنعت پوشاک رونق خواهد یافت.

وی با بیان اینکه نیمی از پارچه های مورد استفاده تولیدی من ایرانی و نیمی دیگر خارجی است، ادامه داد: پارچه خارجی که از تهران خریداری می کنم عنوان پارچه قاچاق می گیرد چرا که اجازه ورود آن مشروط به داشتن برگ سبز است، این برگه هم از تهران باید تهیه شود، فروشنده تهرانی  به علت اینکه ۵۰درصد خرید او به دلیل عوامل متعددی همچون هزینه بالای گمرک، به صورت کانتینر وارد می شود  از ارائه این برگه خودداری می کند.

وی با بیان اینکه یک کالا زمانی از نظر کیفیت قابل رقابت می شود که مواد اولیه آن مرغوب باشد گفت:نمونه ای از کیفیت این است که پارچه پرز و کرک ندهد و به راحتی چروک نشود. او همچنین گفت:به روز بودن تجهیزات دربالابردن کیفیت موثر است، از همین رو یک تولیدکننده برای داشتن محصولی با کیفیت باید دارای سرمایه، مواد اولیه و تجهیزات به روز باشد تا بتواند رقابت کند و تولید را بالا ببرد.

فاکتور برای پوشاک تولیدی یکسان است

در ادامه عضو هیات رییسه اتاق اصناف و رییس اتحادیه صنف پوشاک فروشان کرمانشاه به طلوع، گفت: پوشاک تولید کرمانشاه دارای قیمت مناسب و پایین تر از کالایی است که از تهران خریداری می شود!

حسین بیات افزود: قیمت پوشاکی که توسط یک کارخانه تولیدی در تهران برای سراسر کشور فاکتور می شود یک رقم است و براساس قانون، درصد سود مشخص شده تولید داخل با ۲۰درصد عرضه می شود و کالایی که از تهران خریداری می شود به دلیل حمل کالا با ۲۳درصد سود عرضه می شود.

در کرمانشاه عرضه از تقاضا بیشتر است

بیات با بیان اینکه در همه جای کشور واحدهای صنفی گرانفروش وجود دارد، افزود: در کرمانشاه به ازای هر ۲۰نفر  “پنج خانواده” یک واحد صنفی وجود دارد. این امر موجب بالارفتن عرضه از تقاضا شده است و رقابت بین اصناف و در واقع برای حفظ مشتری موجب شده تا جنس را با کمترین قیمت و سود به مشتری عرضه کنند.

میزان حراج بر چه اساس است؟

وی در پاسخ به اینکه چرا برخی اصناف به حراج نصف قیمت اقدام می کنند، گفت: دو صنف در کل بازار وجود دارد که به دلیل تغییر فصل و براساس مجوز قانونی، به حراج و فروش فوق العاده می پردازند که پوشاک و کیف و کفش از جمله این دو صنف هستند.

بیات ادامه داد: در کشورهای همسایه حراج فوق العاده حتی تا ۷۰درصد هم دیده می شود و حتی خود کارخانه میزان حراج کالا را به اتحادیه و فروشنده اعلام می کند، ملاکی در ازای قانون که چرا برخی ۵۰ درصد یا هر رقم دیگر حراج می کنند وجود ندارد، این اصناف فاکتورهای خود را به صورت رسمی به اتحادیه ارائه می کنند و مجوز حراج به آنان داده می شود.

این مسوول ادامه داد: عدم ارایه مجوِز حراج به دلیل تغییر فصل از طرف اتحادیه  شدنی نیست و اکثر واحدهای صنفی چون نمی توانند جنس خود را تا سال آینده نگهداری کنند مشغول به حراج اجناس خود هستند.

بیات افزود: بارها گفته ام که کیفیت دوخت کرمانشاه نسبت به گذشته  بهبود یافته ولی چرا استانی مثل همدان که زمانی زیرمجموعه کرمانشاه بود از لحاظ تولید آنقدر پیشرفت کرده که هم اکنون اکثر تولیدی های تهران، سفارش خود را به این استان می دهند که مجدد در تهران به فروش می رسد؟!

بیات با بیان اینکه به اندازه ای که دیگر استان ها ترقی کرده اند کرمانشاه در این زمینه پیشرفت نکرده، ادامه داد: خیاط های کرمانشاهی به نسبت استان های پیشرفته، وقت کمتری را به دوخت اختصاص می دهند از همین رو کیفیت دوخت در استانهای دیگر  فراتر رفته است.

این مسوول با بیان اینکه تنوع در رنگ و مدل پوشاک و کالا در تهران فراتر از کرمانشاه است، افزود: تولیدی ها در کرمانشاه آن قدرت و توان مالی را ندارد که همانند تهرانی ها یک پارچه را در رنگ های متعدد خریداری کنند.

بیات خاطر نشان کرد: در قانون نظام صنفی ما زیرمجموعه سازمان صمت هستیم و باید سازمان صمت کرمانشاه برای کمک به واحدهای تولیدی و حتی توزیعی اقدام کند چرا که اگر واحد صنفی سرمایه کافی داشته باشد کالای بهتری  برای تولید خریداری می کند.

 

همانطور که مسوول اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک زنانه کرمانشاه در گذشته عنوان کرد: تولیدکنندگان پوشاک استان با سختی های متعددی همچون تعدیل نیرو، دوری راه برای دسترسی به مواد اولیه و کارخانه، لابی گری و واسطه گری، آموزش اندک برخی از خیاطان، سرمایه اندک و عدم همکاری بانک برای اعطای تسهیلات و غیره مواجه هستند که مجموعه این عوامل مانع اشتغالزایی بالای این صنف در استان می شود.

«مرضیه علی محمدزاده» افزود: کار در استان برای تولید فراوان است و صنف تولیدکنندگان پوشاک می تواند تولید بسیار ایجاد کند ولی سالیانه ۴۲۰ هزار دست کار دستگاه های دولتی و بخش خصوصی در زمینه تولید پوشاک از استان خارج می شود، چرا که کار دست کارپرداز است و گاه این افراد با تولیدکنندگان خارج از استان به توافق می رسند و کار به خارج از استان واگذار می شود. 

 

پوشاک کرمانشاه بی کیفیت و گران است!

در پایان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در گفت و گوی اختصاصی با طلوع کرمانشاه، اظهار داشت: استان کرمانشاه چندان در زمینه صنعت پوشاک قوی نیست، پوشاک، صنعتی کاربر است و جزء رشته های خوب و اشتغالزا به حساب می آید و اگر بخواهیم آن را به شکل کارگاهی بررسی کنیم باید بگوییم قدرت چندانی در این زمینه نداریم.

دکتر هدایت حاتمی اضافه کرد، شاید ۲۰مجموعه کارگاهی پوشاک در استان کرمانشاه وجود دارد، واحدهای صنفی کوچک پوشاک در قالب اتحادیه مردانه و زنانه نیز فعالیت می کنند.

به گفته وی، زنجیره پوشاک که شامل کسب مهارت، طراحان، صاحبان ابزار، دوزندگان، بازاریابی، چاپ، بسته بندی و غیره است بسیار مهم است و هرکدام وظایف متعددی برعهده دارد.

(تولیدکنندگان پوشاک کرمانشاهی برای نجات این صنعت در استان میبایست برنامه داشته باشند.)

حاتمی با تاکید براینکه “قاچاق” رقیب جدی صنعت پوشاک ایران است،گفت: متاسفانه تولیدکنندگان کرمانشاهی حتی پوشاک مدارس را به اندازه کافی نمی دوزند و اتحادیه و تشکل آنان با این موضوع ضعیف برخورد می کند، این در حالی است که باید مجموعه صنفی آن مطالبه گر باشد و برنامه ای برای توسعه داشته باشد.

حاتمی ادامه داد: اتحادیه ای که قدرت بازاریابی آن آنقدر ضعیف باشد که پوشاک مدارس استان کرمانشاه را برای دوخت به همدان بدهد طبیعی است که رقابت پذیر نیست!

وی به برگزاری جلسات متعدد با دست اندرکاران تولید پوشاک در استان و اداره آموزش و پرورش اشاره کرد و نارضایتی خود را از عملکرد ضعیف  این اتحادیه و صنف اعلام کرد.

“حاتمی معتقد است کرمانشاه حتی در زمینه پوشاک بومی می تواند تولیدکننده و صادرکننده باشد.”

 

شهرک تخصصی پوشاک راه اندازی می شود

دکتر هدایت حاتمی یادآور شد، اگر برای توسعه صنعت پوشاک استان، داوطلبان و متخصصان عملا اقدام کنند ما هم از آنان حمایت خواهیم کرد و منابع ارز و کمک های فنی اعتباری برای این مورد درنظر گرفته ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی کرمانشاه افزود: به دنبال ایجاد شهرک تخصصی پوشاک با محوریت کرپ ناز در پل چهر هستیم، براین باورم که خود تولیدکنندگان، اصناف و واحدهای کوچک باید پای کار بیایند، تا زمانی که رقیب و رقابت نباشد و این حس ایجاد نشود تحرکی ایجاد نخواهد شد.

 

از تولیدکنندگان پوشاک چه حمایتی می کنیم؟

 

وی با تاکید براینکه فعالان صنعت پوشاک استان را حمایت می کنیم گفت: اگر متقاضیان کارگاه های ۵۰تا ۱۰۰نفره را راه اندازی کنند به صورت کارگاهی به آنان زمین واگذار می کنیم و اکنون نیز این زمین آماده است.

حاتمی یادآور شد، در زمینه خیاطی و دوزندگی های کوچک در صورت به حد نصاب رسیدن نیز وام هایی برای ساخت مجتمع و نوسازی تجهیزات و چرخ ها داده می شود و دولت بیشتر از این نمی تواند کاری انجام دهد.

وی در پایان یادآور شد: باز هم می گویم در استان کرمانشاه صنعت پوشاک و کفش چون صنعتی کاربر است نخستین اولویت ما است و برای ارتقای آن تلاش می کنیم.

 

 اختصاصی/طلوع کرمانشاه

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.