استفاده از لبنیات سنتی مخصوصا با دایر شدن مغازههای تولیدکننده این محصولات در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته، اما مصرف کنندگان باید سلامت این محصولات را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.
مهدی مرادی با اشاره به اینکه گسترش تبلیغات غیرواقعی فروشگاههای لبنیات سنتی باعث شده مردم به سمت خرید فرآوردههای تولید شده این واحدها تشویق شوند، گفت: بسیاری از این واحدها از عناوین کاذب برای فریب مشتریان استفاده میکنند که از آن جمله میتوان به کلسیم سنتی و ماست یا پنیر گوسفندی و طعم عالی اشاره کرد./در این واحدها ممکن است فرآیندی روی شیر انجام شود، اما این فرایند به صورت ناقص است و اکثرا مورد تائید و نظارت سازمانهای نظارتی و غذایی قرار ندارد، اما به مشتریان القا میشود فرآورده لبنیات با روشهای سنتی و سالم تهیه شده است./وی خاطرنشان کرد: کارخانه همانطور که از نامش پیداست هزینههای متفاوت و گزافی دارد؛ از تجهیزات تولیدگرفته تا هزینههای آزمایشگاه، اما در مقابل بستهبندیها، تضمین سلامت محصول، عرضه فرآوردههای متنوع برای سلیقههای مختلف و همچنین کنترل سه دستگاه نظارتی بر محصولات عرضه شده به بازار، از جمله مواردی است که برتری و مزیت تولیدات کارخانهها را به اثبات میرساند و از این بابت، مردم با اطمینان بیشتر، پول بیشتری برای خرید آنها میپردازند./مرادی افزود: اغلب تولیدکنندگان لبنیات سنتی معتقدند مشتریان، شیر خریداری شده را در منزل جوشانده و به این ترتیب تمام میکروبها از بین میرود در حالی که در مورد سایر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر که قابل حرارت دهی نیستند احتمال خطر آلودگیهای میکروبی و تب مالت وجود دارد./این کارشناس نظارت بر مواد غذایی تصریح کرد: اگرچه لبنیات سنتی، ارزانتر و بعضا خوش طعمتر از محصولات صنعتی هستند، ولی این موضوع دلیلی بر وجود کیفیت نیست./مرادی در ادامه گفت: تا به امروز هیچ فروشگاه لبنیات سنتی موفق به دریافت مجوز از طرف وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی نشده و صاحبان آن تنها به دریافت کارت بهداشت فردی اکتفا میکنند این در حالی است که کارخانهها زیر نظر سه نهاد (وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی) فعالیت میکنند و هرگونه شکایت از طرف مشتریان، قابل پیگیری خواهد بود.
دیدگاه