یکشنبه, ۶ آبان , ۱۴۰۳ Sunday, 27 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21572 تعداد نوشته های امروز : 2×

آخرین خبرها

تأمین آب کشت‌های پاییزه با لایروبی کانال سد زاگرس تشکیل قرارگاه جلب مجرمین متواری در کرمانشاه لایروبی رودخانه چمبشیر و آبشوران کرمانشاه برخورد سمند با لاستیک وسط جاده مادر خانواده را به کام مرگ فرو برد موج نارضایتی از رفتار قهری هسته گزینش در آموزش و پرورش استان /جوانان بسیاری حذف شده و به خیل بیکاران پیوسته اند /تابستان امسال تنها  یک سوم نیروهای پذیرش شده از فیلتر گزینش گذشتند! حمایت کامل دستگاه قضایی اسلام آباد غرب از برنامه های عام المنفعه دستگاه های اجرایی شهرستان شمارش معکوس برای واریز مبلغ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان/ افزایش ۱۰ میلیونی حقوق در راه است؟ حرکت لاک‌پشتی پست کرمانشاه و سرگردانی مردم مسمومیت ۴ عضو یک خانواده بر اثر گازگرفتگی در کرمانشاه روند کاهشی دمای هوا در کرمانشاه طی هفته آینده ۷۲ روز بارانی، ۳۹ روز یخبندان و رشد ۲۲ درصدی بارش‌ها چالش جدی مسافران برای ورود از پایانه ها به داخل شهر /پایانه راه کربلا شبها تاکسی ندارد توقیف یکدستگاه حفاری غیرمجاز توسط امور منابع آب شهرستان کنگاور طلا ارزان می‌شود؟ آماری فجیع از یک تراژدی ناگوار؛ ۵۰ درصد کودکان مورد سوء استفاده والدین معتاد خود قرار می گیرند! دمای ۱۶ شهر کرمانشاه زیر صفر رفت مجموعه باغ مدرن قصرشیرین ظرفیتی برای افزایش اشتغال و تولید در غرب کرمانشاه پخت «نان کامل» در کرمانشاه در انتظار قیمت‌گذاری نصب پابند الکترونیکی بر پای ۱۰۰ سارق حرفه‌ای در کرمانشاه اگر جلسه فردای شورای شهر رسمیت نیابد از آنها سلب عضویت می‌کنیم!

بودجه ۱۴۰۱ آه از نهاد کرمانشاه بلند کرد/سهم ناچیز مفلوک ترین و بیکارترین استان کشور از بودجه سال آینده بسیار کمتر از استان‌های دیگر/ نمایندگان سرگرم عزل و نصب!
08 دی 1400 - 10:59
شناسه : 275207
4
پریاامیری پریان،روزنامه نگار طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-در شرایطی که چندی قبل برنامه اقتصادی کشور در سال آینده یعنی لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت به مجلس ارائه شد، این بودجه آه از نهاد کرمانشاه بلند کرد./سهم مفلوک ترین و بیکارترین استان کشور از بودجه سال آینده کشور بسیار کمتر از استان‌های دیگر است، به گونه‌ای که در برخی ارزیابی‌ها که بر اساس تقسیم بودجه بر جمعیت صورت گرفته کرمانشاه از استان‌هایی است که به هر نفر از مردم استانش کمتر از ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد در حالیکه این عدد برای برخی استان‌ها بیش از ۵۰۰ هزار تومان و حتی تا یک میلیون تومان است./اگرچه به عقیده بسیاری از کارشناسان تقسیم عدد بودجه بر جمعیت برای ارزیابی آن شاخص درستی نیست، اما حتی اگر بخواهیم بر اساس توسعه نیافتگی و عقب ماندگی چندین ساله هم حساب کنیم کرمانشاه باید اعتبارات بیشتری از بودجه سال آینده می گرفت./استانی که همواره جز سه استان اول کشور از نظر نرخ بیکاری است، فقر در آن بیداد می کند، یکی از بالاترین نرخ‌های تورم کشور را دارد و در آخرین ارزیابی بعد از استان هرمزگان مفولک ترین استان ایران بوده است./تعداد زیاد پروژه های نیمه تمام از راه آهن غرب گرفته تا قطار شهری، آبرسانی به شهر کرمانشاه، سدهای نیمه تمام، آبشوران، پروژه های کشاورزی وگردشگری و … همگی موید این موضوع است که سهم کرمانشاه باید بیشتر از اینها می‌بود تا حداقل جنب و جوش اشتغالزایی در این پروژه ها صورت بگیرد./این وظیفه نمایندگان مجلس است که پیش از تدوین بودجه رایزنی‌ها را با وزیران آغاز کنند و از ظرفیت لابی گری برای گرفتن اعتبارات بیشتر برای منطقه خود بهره ببرند و یا مدیران دستگاه ها از ماه ها قبل سراغ وزارتخانه متبوع خود بروند و برای گرفتن اعتبارات خصوصا اعتبارات عمرانی تلاش کنند اما هر دوی این بخش در کرمانشاه دچار رخوت و رکود است./نمایندگان که می دانند هر سال در آذرماه لایحه بودجه تقدیم مجلس می شود باید از اواسط تابستان رایزنی های بودجه ای خود را آغاز کنند اما بیشتر وقت خود را صرف دخالت در عزل و نصب ها می کنند، از مدیران کل و فرمانداران گرفته تا حتی کارشناسان ساده./در حالیکه وظیفه نماینده مجلس فراتر از جابجا کردن کارشناس یک اداره و رایزنی برای ماندن و رفتن مدیران است./کرطبیعی است که در چنین شرایط در حالیکه نمایندگان دیگر استان ها برای گرفتن بودجه بیشتر تلاش می کنند سر کرمانشاه بی کلاه می ماند و استان های دیگر مدام پیشرفت می کنند و کرمانشاه در جا می زند.

پ
پ

در شرایطی که چندی قبل برنامه اقتصادی کشور در سال آینده یعنی لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت به مجلس ارائه شد، این بودجه آه از نهاد کرمانشاه بلند کرد.

سهم مفلوک ترین و بیکارترین استان کشور از بودجه سال آینده کشور بسیار کمتر از استان‌های دیگر است، به گونه‌ای که در برخی ارزیابی‌ها که بر اساس تقسیم بودجه بر جمعیت صورت گرفته کرمانشاه از استان‌هایی است که به هر نفر از مردم استانش کمتر از ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد در حالیکه این عدد برای برخی استان‌ها بیش از ۵۰۰ هزار تومان و حتی تا یک میلیون تومان است.

اگرچه به عقیده بسیاری از کارشناسان تقسیم عدد بودجه بر جمعیت برای ارزیابی آن شاخص درستی نیست، اما حتی اگر بخواهیم بر اساس توسعه نیافتگی و عقب ماندگی چندین ساله هم حساب کنیم کرمانشاه باید اعتبارات بیشتری از بودجه سال آینده می گرفت.

استانی که همواره جز سه استان اول کشور از نظر نرخ بیکاری است، فقر در آن بیداد می کند، یکی از بالاترین نرخ‌های تورم کشور را دارد و در آخرین ارزیابی بعد از استان هرمزگان مفولک ترین استان ایران بوده است.

تعداد زیاد پروژه های نیمه تمام از راه آهن غرب گرفته تا قطار شهری، آبرسانی به شهر کرمانشاه، سدهای نیمه تمام، آبشوران، پروژه های کشاورزی وگردشگری و … همگی موید این موضوع است که سهم کرمانشاه باید بیشتر از اینها می‌بود تا حداقل جنب و جوش اشتغالزایی در این پروژه ها صورت بگیرد.

این وظیفه نمایندگان مجلس است که پیش از تدوین بودجه رایزنی‌ها را با وزیران آغاز کنند و از ظرفیت لابی گری برای گرفتن اعتبارات بیشتر برای منطقه خود بهره ببرند و یا مدیران دستگاه ها از ماه ها قبل سراغ وزارتخانه متبوع خود بروند و برای گرفتن اعتبارات خصوصا اعتبارات عمرانی تلاش کنند اما هر دوی این بخش در کرمانشاه دچار رخوت و رکود است.

نمایندگان که می دانند هر سال در آذرماه لایحه بودجه تقدیم مجلس می شود باید از اواسط تابستان رایزنی های بودجه ای خود را آغاز کنند اما بیشتر وقت خود را صرف دخالت در عزل و نصب ها می کنند، از مدیران کل و فرمانداران گرفته تا حتی کارشناسان ساده.

در حالیکه وظیفه نماینده مجلس فراتر از جابجا کردن کارشناس یک اداره و رایزنی برای ماندن و رفتن مدیران است.

طبیعی است که در چنین شرایط در حالیکه نمایندگان دیگر استان ها برای گرفتن بودجه بیشتر تلاش می کنند سر کرمانشاه بی کلاه می ماند و استان های دیگر مدام پیشرفت می کنند و کرمانشاه در جا می زند.

در بودجه سال آینده اعتبارات عمرانی استان کرمانشاه ۲۰۸۸ میلیارد تومان است و جایگاه سیزدهم کشور را در این زمینه داریم! در شرایطی که کرمانشاه با انبوهی از طرح های نیمه تمام مواجه است.

اعتبارات هزینه‌ای یا جاری استان نیز ۹۲۲ میلیارد تومان پیش بینی شده که فقط صرف پرداخت حقوق کارمندان دولت می شود.

در برابر همه این موارد، میزان درآمدهای استان در لایحه بودجه سال آینده ۲۴۵۰ میلیارد تومان تعیین شده که رقم بسیار بالایی است و برای مقایسه باید اعلام کرد این رقم در بودجه امسال ۱۳۵۷ میلیارد تومان بوده است.

و باید گفت که بخش عمده این افزایش درامد قرار است از محل مالیات تامین شود! یعنی فشار مضاعف به مردم و بنگاه‌های اقتصادی نیمه جان.

حالا این بودجه در اختیار مجلس قرار گرفته و وقت چکش کاری آن فرارسیده است، البته امکان تغییرات اساسی و یا جابجایی گسترده سهم استان ها در بودجه ای که وارد مجلس شود نیست، فقط می توان کمی آن را تغییر دارد.

اکنون نمایندگان مجلس تلاش می کنند تاجاییکه اختیارات قانونی دارند بودجه را به نفع استان های خود تغییر دهند، در شرایطی که کرمانشاه چهار نماینده عضو کمیسیون تلفیق دارد باید دید که در مجلس فکری به حال این وضعیت اسف بار بودجه کرمانشاه خواهد شد یا نمایندگان این فرصت طلایی را هم از دست می دهد و به عزل و نصب ها و سودجویی خود می پردازند تا باز هم سر مردم فقیر، بیکار و مفلوک کرمانشاه بی کلاه بماند؟!

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.