یکشنبه, ۶ آبان , ۱۴۰۳ Sunday, 27 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21573 تعداد نوشته های امروز : 3×

آخرین خبرها

خواب زمستانی نمایندگان کرمانشاه، هیچ نماینده‌ای از کرمانشاه در کمیسیون تلفیق نیست! تأمین آب کشت‌های پاییزه با لایروبی کانال سد زاگرس تشکیل قرارگاه جلب مجرمین متواری در کرمانشاه لایروبی رودخانه چمبشیر و آبشوران کرمانشاه برخورد سمند با لاستیک وسط جاده مادر خانواده را به کام مرگ فرو برد موج نارضایتی از رفتار قهری هسته گزینش در آموزش و پرورش استان /جوانان بسیاری حذف شده و به خیل بیکاران پیوسته اند /تابستان امسال تنها  یک سوم نیروهای پذیرش شده از فیلتر گزینش گذشتند! حمایت کامل دستگاه قضایی اسلام آباد غرب از برنامه های عام المنفعه دستگاه های اجرایی شهرستان شمارش معکوس برای واریز مبلغ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان/ افزایش ۱۰ میلیونی حقوق در راه است؟ حرکت لاک‌پشتی پست کرمانشاه و سرگردانی مردم مسمومیت ۴ عضو یک خانواده بر اثر گازگرفتگی در کرمانشاه روند کاهشی دمای هوا در کرمانشاه طی هفته آینده ۷۲ روز بارانی، ۳۹ روز یخبندان و رشد ۲۲ درصدی بارش‌ها چالش جدی مسافران برای ورود از پایانه ها به داخل شهر /پایانه راه کربلا شبها تاکسی ندارد توقیف یکدستگاه حفاری غیرمجاز توسط امور منابع آب شهرستان کنگاور طلا ارزان می‌شود؟ آماری فجیع از یک تراژدی ناگوار؛ ۵۰ درصد کودکان مورد سوء استفاده والدین معتاد خود قرار می گیرند! دمای ۱۶ شهر کرمانشاه زیر صفر رفت مجموعه باغ مدرن قصرشیرین ظرفیتی برای افزایش اشتغال و تولید در غرب کرمانشاه پخت «نان کامل» در کرمانشاه در انتظار قیمت‌گذاری نصب پابند الکترونیکی بر پای ۱۰۰ سارق حرفه‌ای در کرمانشاه

دست کوتاه کرمانشاه از گنج عظیم گردشگری!/کسی این سرزمین چهارفصل را به عنوان مقصد انتخاب نمی کند!/نقاط هدف گردشگری حتی یک رستوران و محل اسکان مناسب ندارند/عملکرد کرمانشاه در تبلیغات و معرفی ظرفیت ها چندان خوب نیست
06 اردیبهشت 1401 - 13:21
شناسه : 277621
4
پریا امیری پریان-خبرنگار؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-کرمانشاه را همه به سرزمین چهار فصل می شناسند، سرزمینی که همزمان سرمای زمستان و برف را در اورامانات وسنقر و کنگاور دارد و گرمای تابستان را در قصرشیرین و سومار و بهار را در دالاهو و بیستون/این استان هیچ چیز برای گردشگری کم ندارد، از گردشگری طبیعی گرفته که شامل انواع سراب ها، جنگل ها و تالاب ها است، عجیب ترین تالاب ایران را کرمانشاه در خود جای داده و مانند “هشیلان” با ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ در هیچ کجا نیست، بزرگترین غار آبی خاورمیانه که در روانسر واقع شده و آوازه قوری قلعه را کمتر کسی نشنیده است، از جنگل های بلوط عثمانوند تا ریجاب و آبشار طبقاتی پیران وپاوه هزار ماسوله/وجود بیش از چهار هزار اثر تاریخی، تکایا، مساجد، حمام های تاریخی، طاق گرا، معبد آناهیتا و … همگی جاذبه های مهمی برای جذب علاقمندان به تاریخ است/با وجود اینهمه ظرفیت که شاید کمتر استانی در کشور مجموع آنها را داشته باشد اما پذیرش گردشگر در کرمانشاه چندان همسو با این ظرفیت ها نیست، کرمانشاه از جایی مانند اصفهان، شیراز، یزد، شمال و … چیزی کم ندارد اما بسیاری از افراد باز هم کرمانشاه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب نمی کنند/در نوروز که یکی از اصلی ترین فرصت های گردشگری برای هر استانی است، کرمانشاه در جذب گردشگران چندان موفق نبود و بر اساس آمارها استان های فراوان دیگر قبل از کرمانشاه در صدر جدول پذیرش مسافر نوروزی قرار داشتند/باید آسیب شناسی کرد که چرا با وجود اینهمه ظرفیت کرمانشاه بهره کمتری از گردشگری برده است و نتوانستیم آنطور که باید از این بخش که گاهی حتی از آن به عنوان جایگزین چاه های نفت برای درآمدزایی یاد می شود استفاده کنیم/یکی از مهمترین مشکلات گردشگری کرمانشاه را فراهم نبودن زیرساخت های کافی می داند/مراکز گردشگری در کرمانشاه عمدتا در مناطق روستایی هستند، در بسیاری از این روستاها حتی جاده دسترسی مناسبی فراهم نشده است/نبود پارکینگ، نبود خدمات رفاهی و … همه باعث می شود گردشگران سراغ مناطقی بروند که رفاه بیشتری برای آنها فراهم است/برخی از استان های موفق در عرصه گردشگری حتی در دیگر استان‌های کشور نیز به هر نوعی که شده تبلیغات انجام می دهند، متاسفانه عملکرد کرمانشاه در تبلیغات و معرفی ظرفیت ها چندان خوب نیست/استان هایی داریم که حتی یک سوم کرمانشاه هم ظرفیت گردشگری ندارند اما به قدری روی همان داشته ها خود متمرکز شدند که با همان چند جاذبه گردشگری در ایران شناخته شدند اما در کرمانشاه حتی برخی از مردم خود استان نیزاز جاذبه هایی که داریم به طور کامل اگاه نیستند/در گذشته هر سال شاهد برپایی جشن انار بودیم که یک رویداد مهم برای جذب گردشگر به کرمانشاه بود اماچند سال است که دیگر این آیین هم برگزار نمی شود و یا آیین نوروزی که در روستای زردویی داشتیم.

پ
پ

کرمانشاه را همه به سرزمین چهار فصل می شناسند، سرزمینی که همزمان سرمای زمستان و برف را در اورامانات وسنقر و کنگاور دارد و گرمای تابستان را در قصرشیرین و سومار و بهار را در دالاهو و بیستون.

دست کوتاه کرمانشاه از گنج عظیم گردشگری

 

به گزارش پایگاه خبری طلوع- این استان هیچ چیز برای گردشگری کم ندارد، از گردشگری طبیعی گرفته که شامل انواع سراب ها، جنگل ها و تالاب ها است، عجیب ترین تالاب ایران را کرمانشاه در خود جای داده و مانند “هشیلان” با ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ در هیچ کجا نیست، بزرگترین غار آبی خاورمیانه که در روانسر واقع شده و آوازه قوری قلعه را کمتر کسی نشنیده است، از جنگل های بلوط عثمانوند تا ریجاب و آبشار طبقاتی پیران وپاوه هزار ماسوله.

در گردشگری مذهبی کرمانشاه از دیرباز در مسیر سفر به عتبات عالیات قرار داشته و امروز هم خسروی یکی از بزرگترین و با امکانات ترین پایانه های مرزی کشور برای سفر به عراق است، آن هم با کوتاه ترین مسیر دسترسی.

در دل استان نیز جاذبه های گردشگری مذهبی فراوانی وجود دارد، از کوسه هجیج تا امام زادگان متعدد در اقصی نقاط استان.

جاذبه های تاریخی کرمانشاه گفتن ندارد، آثاری دارد که با اصفهان و شیراز هم تراز است، از بیستون و اورامانات ثبت جهانی شده تا طاقبستان و یکی از قدیمی ترین کتیبه ها  که آنوبانی نی باشد.

وجود بیش از چهار هزار اثر تاریخی، تکایا، مساجد، حمام های تاریخی، طاق گرا، معبد آناهیتا و … همگی جاذبه های مهمی برای جذب علاقمندان به تاریخ است.

 

کرمانشاه در زمینه گردشگری ورزشی، گردشگری درمانی و … هم جاذبه های فراوانی دارد.

از ظرفیت های گردشگری کرمانشاه همین بس که این استان در کریدور اصلی گردشگری غرب کشور واقع شده است و راه های دسترسی مناسبی از هوایی و ریلی گرفته تا بزرگراه ها را دارد.

کرمانشاه در زمینه گردشگری تجاری هم چیزی کم ندارد، بازارچه های مرزی کرمانشاه در جوانرود، نوسود و پاوه می تواند یکی از مراکز اصلی جذب گردشگر برای خرید کالا باشد.

با وجود اینهمه ظرفیت که شاید کمتر استانی در کشور مجموع آنها را داشته باشد اما پذیرش گردشگر در کرمانشاه چندان همسو با این ظرفیت ها نیست، کرمانشاه از جایی مانند اصفهان، شیراز، یزد، شمال و … چیزی کم ندارد اما بسیاری از افراد باز هم کرمانشاه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب نمی کنند.

در نوروز که یکی از اصلی ترین فرصت های گردشگری برای هر استانی است، کرمانشاه در جذب گردشگران چندان موفق نبود و بر اساس آمارها استان های فراوان دیگر قبل از کرمانشاه در صدر جدول پذیرش مسافر نوروزی قرار داشتند.

در حالیکه دو سال اخیر شرایط بیماری کرونا فرصت های گردشگری فراوانی را از کرمانشاه مانند تمام کشور گرفت، اما حالا وقت آن رسیده که از این گنجینه عظیم و غنی برای جذب ثروت به استان استفاده کنیم.

نباید فراموش کرد که بخش گردشگری و خدمات یکی از ثروت آفرین و پر اشتغال ترین حوزه ها است و در حالیکه در استان تمرکز اصلی بر راه اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی با سرمایه گذاری های فراوان است، اما می توان در حوزه گردشگری و صنایع دستی با اعتبار بسیار کمتر ثروت آفرینی کرد، کاری که بسیاری از استان های دیگر در اولویت قرار دادند.

اما ابتدا باید آسیب شناسی کرد که چرا با وجود اینهمه ظرفیت کرمانشاه بهره کمتری از گردشگری برده است و نتوانستیم آنطور که باید از این بخش که گاهی حتی از آن به عنوان جایگزین چاه های نفت برای درآمدزایی یاد می شود استفاده کنیم.

فراهم نبودن بسیاری از زیرساخت ها

 

فرزاد توحیدی یک راهنمای گردشگری در بخش خصوصی است که گاهی در تورهای گردشگری به عنوان لیدر حضور دارد و یکی از مهمترین مشکلات گردشگری کرمانشاه را فراهم نبودن زیرساخت های کافی می داند.

وی با بیان اینکه بخشی از مراکز گردشگری در کرمانشاه عمدتا در مناطق روستایی هستند، افزود: در بسیاری از این روستاها حتی جاده دسترسی مناسبی فراهم نشده است.

وی ادامه داد: نبود پارکینگ، نبود خدمات رفاهی و … همه باعث می شود گردشگران سراغ مناطقی بروند که رفاه بیشتری برای آنها فراهم است.

این راهنمای گردشگری از روستاهایی مانند هجیج، نودشه و یا روستاهای منطقه سنقر و هرسین یاد کرد که بسیار گردشگر پذیر هستند اما ورودی انها در روزهای تعطیل به دلیل نبود راه دسترسی و پارکینگ مناسب قفل می شود و این امر باعث شده خیلی ها از رفتن به این نقاط پشیمان شوند.

توحیدی خاطرنشان کرد: حتی در زیرساخت های اولیه هم که شاید کمتر مورد توجه قرار بگیرد دچار مشکل هستیم، شاید کسی به مسئله سرویس های بهداشتی فرنگی خصوصا برای افراد دارای مشکل، افراد مسن و بازنشستگان و حتی گردشگران خارجی توجه نکند اما این یکی از اولین و اصلی ترین فاکتورهای مورد نیاز برای رفاه یک گردشگر است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از این نقاط هدف گردشگری حتی یک رستوران و یا محل اسکان مناسب نداریم، عنوان کرد: اقامتگاه های بوم گردی خوبی در نقاط روستایی راه اندازی شده اما کافی نیست.

وی معتقد است، ایجاد زیرساخت های گردشگری باید همسان با بافت منطقه باشد تا جذابیت های گردشگری آنجا را تحت تاثیر قرار ندهد و از حالت بومی و سنتی خارج نکند.

عدم معرفی کامل کرمانشاه

فاطمه رجبی” یک فعال عرصه گردشگری است و عقیده دارد برای کرمانشاه متناسب با ظرفیت هایی که دارد تبلیغ نشده است.

وی با بیان اینکه برخی از استان های موفق در عرصه گردشگری حتی در دیگر استان‌های کشور نیز به هر نوعی که شده تبلیغات انجام می دهند، یادآور شد: متاسفانه عملکرد کرمانشاه در تبلیغات و معرفی ظرفیت ها چندان خوب نیست.

رجبی اضافه کرد: استان هایی داریم که حتی یک سوم کرمانشاه هم ظرفیت گردشگری ندارند اما به قدری روی همان داشته ها خود متمرکز شدند که با همان چند جاذبه گردشگری در ایران شناخته شدند اما در کرمانشاه حتی برخی از مردم خود استان نیزاز جاذبه هایی که داریم به طور کامل اگاه نیستند.

این فعال گردشگری معتقد است اگرچه تبلیغات و شناسایی کرمانشاه تا حدودی به اعتبار نیاز دارد اما با برخی اقدامات خلاقانه و کم هزینه خصوصا در بستر فضای مجازی می توان کرمانشاه را معرفی کرد.

رجبی با بیان اینکه در شرایط کرونا بسیاری از استان های دیگر تورهای گردشگری مجازی برگزار کردند و مردم می توانستند رایگان جاذبه های آن استان را ببینند، تاکید کرد: این کار هزینه چندانی ندارد اما ما در این باره کوتاهی کردیم.

جای خالی استفاده از نمادها و رویدادها

میثاق محمدی یکی دیگر از فعالان عرصه گردشکری است و از جای خالی نمادسازی در جذب گردشگر به کرمانشاه می گوید.

وی با بیان اینکه برپایی رویدادها تاثیر بسزایی در جذب گردشگر دارد، افزود: مثلا منطقه کردستان در زمینه آیین های نوروز بسیار خوب کار کرده و هر سال گردشگران زیادی را جذب می کند و ما در این بخش ظرفیت داریم اما از آن بهره نبردیم.

این فعال گردشگری از اینکه کرمانشاه برخی از رویدادهای گذشته را هم از دست داده، یادآور شد: در گذشته هر سال شاهد برپایی جشن انار بودیم که یک رویداد مهم برای جذب گردشگر به کرمانشاه بود اماچند سال است که دیگر این آیین هم برگزار نمی شود و یا آیین نوروزی که در روستای زردویی داشتیم.

 

محمدی ادامه داد: این آیین های سنتی هم در معرفی و برندسازی برای کرمانشاه اهمیت دارد و هم علاقمندان به رویدادهای بومی و سنتی و خصوصا گردشگران خارجی را به خوبی جذب می کند.به علاوه برای مردم بومی منطقه نیز اشتغالزایی و درآمدزایی قابل توجهی دارد.

با وجود همه این کاستی ها باز هم افراد فراوانی هستند که کرمانشاه را بری گردشگری دوست دارند و این امر نشان می دهد اگر بر فراهم کردن زیرساخت ها تمرکز شود می توان در زمان کوتاهی کرمانشاه را به یکی از گردشگر پذیرترین استان های کشور تبدیل کرد.

اینکه به گفته سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه در نوروز امسال بیش از ۲,۵ میلیون نفر از جاذبه های گردشگری کرمانشاه بازدید کردند گواهی بر این مدعاست که با وجود کمبودهایی که وجود دارد کرمانشاه برای گردشگران بسیر جذاب است.

جبار گوهری از رشد قابل توجه گردشگران نوروزی کرمانشاه در نوروز ۱۴۰۱ نسبت به سال های قبل خبر داده که ناشی از بهبود شرایط بیماری کرونا است و افزود: حتی نسبت به سال ۱۳۹۸ که سال قبل از شیوع کرونا بود هم رشد داشتیم.

وی این تعداد بازدید را مربوط به جاذبه های تاریخی، تفریحی، فرهنگی، مذهبی و … اعلام کرد.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.