یکشنبه, ۶ آبان , ۱۴۰۳ Sunday, 27 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21573 تعداد نوشته های امروز : 3×

آخرین خبرها

خواب زمستانی نمایندگان کرمانشاه، هیچ نماینده‌ای از کرمانشاه در کمیسیون تلفیق نیست! تأمین آب کشت‌های پاییزه با لایروبی کانال سد زاگرس تشکیل قرارگاه جلب مجرمین متواری در کرمانشاه لایروبی رودخانه چمبشیر و آبشوران کرمانشاه برخورد سمند با لاستیک وسط جاده مادر خانواده را به کام مرگ فرو برد موج نارضایتی از رفتار قهری هسته گزینش در آموزش و پرورش استان /جوانان بسیاری حذف شده و به خیل بیکاران پیوسته اند /تابستان امسال تنها  یک سوم نیروهای پذیرش شده از فیلتر گزینش گذشتند! حمایت کامل دستگاه قضایی اسلام آباد غرب از برنامه های عام المنفعه دستگاه های اجرایی شهرستان شمارش معکوس برای واریز مبلغ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان/ افزایش ۱۰ میلیونی حقوق در راه است؟ حرکت لاک‌پشتی پست کرمانشاه و سرگردانی مردم مسمومیت ۴ عضو یک خانواده بر اثر گازگرفتگی در کرمانشاه روند کاهشی دمای هوا در کرمانشاه طی هفته آینده ۷۲ روز بارانی، ۳۹ روز یخبندان و رشد ۲۲ درصدی بارش‌ها چالش جدی مسافران برای ورود از پایانه ها به داخل شهر /پایانه راه کربلا شبها تاکسی ندارد توقیف یکدستگاه حفاری غیرمجاز توسط امور منابع آب شهرستان کنگاور طلا ارزان می‌شود؟ آماری فجیع از یک تراژدی ناگوار؛ ۵۰ درصد کودکان مورد سوء استفاده والدین معتاد خود قرار می گیرند! دمای ۱۶ شهر کرمانشاه زیر صفر رفت مجموعه باغ مدرن قصرشیرین ظرفیتی برای افزایش اشتغال و تولید در غرب کرمانشاه پخت «نان کامل» در کرمانشاه در انتظار قیمت‌گذاری نصب پابند الکترونیکی بر پای ۱۰۰ سارق حرفه‌ای در کرمانشاه

برند روغن کرمانشاهی در خطر است!/روغن حیوانی کرمانشاه به کام استان‌های دیگر
06 شهریور 1401 - 14:16
شناسه : 280106
16
گزارش اختصاصی طلوع کرمانشاه؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-روغن حیوانی ظرفیت خدادادی برای کرمانشاه است که زحمت زیادی برای آن کشیده نشده، و گرنه این روغن اکنون باید با برند کرمانشاه در قفسه فروشگاه‌های سراسر جهان عرضه می‌شد و میلیون‌ها دلار ارزآوری برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان آن به همراه می‌داشت/اما روغن حیوانی امروز با چالش‌های متعددی مواجه است، از عرضه روغن‌های تقلبی و دارای ناخالصی که به برند اصیل روغن حیوانی صدمه زدند تا نبود یک آزمایشگاه تخصصی برای بررسی استانداردهای مورد نیاز صادرات این محصول/جای خالی این آزمایشگاه آنقدر محسوس است که باعث شده برخی از تولیدکنندگان صادرات روغن خود را به دلیل سختی‌هایی که دارد کنار بگذارند و برخی دیگر نیز روغن خود را به استان‌های دیگر بفرستند که از آنجا صادر شود، یعنی روغن تولیدی کرمانشاه به کام استان‌های دیگر/این در حالی است که برخی از استان‌های دیگر به تولید این محصول هم روی آورده‌اند و همه این موارد باعث شده برند کرمانشاهی روغن حیوانی در معرض خطر جدی باشد/”رضا شریفی” یکی از افراد فعال در زمینه تولید روغن حیوانی است. وی با اشاره به مسائلی که پیش روی صادرات این محصول وجود دارد، اظهار می‌کند: متاسفانه آزمایشگاه معتمدی برای بررسی استانداردهای مورد نیاز صادرات این محصول در کرمانشاه وجود ندارد./بنابراین تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید نمونه خود را به شهرهای دیگر ایران از جمله شیراز بفرستند/گاهی رسیدن نتیجه آزمایش بیش از ۱۰ روز طول می کشد و در تمام این مدت بار در مرز معطل مانده و از کیفیت آن به شدت کاسته می شود. زمانی هم که از کیفیت روغن کاسته شود دیگر در بازارهای جهانی مطلوبیت گذشته را نخواهد داشت و طبیعی است روغن مناطق دیگر که تازه و با کیفیت است مورد توجه قرار می گیرد/استانی با این‌همه ظرفیت در حوزه روغن حیوانی که از دیرباز همه روغن حیوانی را به نام این استان می‌شناختند نباید اکنون برای ابتدایی‌ترین نیاز خود لنگ بماند.

پ
پ

اینجا قطب تولید روغن حیوانی ایران است، روغن حیوانی که آنقدر به استان کرمانشاه شهرت داشته که بسیاری از مردم آن را به نام روغن کرمانشاهی می‌شناسند، اما حال و روز روغن حیوانی در این قطب به هیچ وجه خوب نیست.

به گزارش پایگاه خبری طلوع کرمانشاه؛ روغن حیوانی ظرفیت خدادادی برای کرمانشاه است که زحمت زیادی برای آن کشیده نشده، و گرنه این روغن اکنون باید با برند کرمانشاه در قفسه فروشگاه‌های سراسر جهان عرضه می‌شد و میلیون‌ها دلار ارزآوری برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان آن به همراه می‌داشت.

اما روغن حیوانی امروز با چالش‌های متعددی مواجه است، از عرضه روغن‌های تقلبی و دارای ناخالصی که به برند اصیل روغن حیوانی صدمه زدند تا نبود یک آزمایشگاه تخصصی برای بررسی استانداردهای مورد نیاز صادرات این محصول.

جای خالی این آزمایشگاه آنقدر محسوس است که باعث شده برخی از تولیدکنندگان صادرات روغن خود را به دلیل سختی‌هایی که دارد کنار بگذارند و برخی دیگر نیز روغن خود را به استان‌های دیگر بفرستند که از آنجا صادر شود، یعنی روغن تولیدی کرمانشاه به کام استان‌های دیگر.

این در حالی است که برخی از استان‌های دیگر به تولید این محصول هم روی آورده‌اند و همه این موارد باعث شده برند کرمانشاهی روغن حیوانی در معرض خطر جدی باشد.

“رضا شریفی” یکی از افراد فعال در زمینه تولید روغن حیوانی است. وی با اشاره به مسائلی که پیش روی صادرات این محصول وجود دارد، اظهار می‌کند: متاسفانه آزمایشگاه معتمدی برای بررسی استانداردهای مورد نیاز صادرات این محصول در کرمانشاه وجود ندارد. بنابراین تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید نمونه خود را به شهرهای دیگر ایران از جمله شیراز بفرستند.

وی ادامه می دهد: روند نمونه‌برداری هم به این شکل است که کالای صادراتی باید به گمرک برود و آنجا نمونه اخذ و به آزمایشگاه ارسال شود و تا زمانیکه جواب نمونه برسد بار باید در مرز بماند.

این فعال عرصه روغن حیوانی با اشاره به پیامدهای منفی که این روند دارد، گفت: گاهی رسیدن نتیجه آزمایش بیش از ۱۰ روز طول می کشد و در تمام این مدت بار در مرز معطل مانده و از کیفیت آن به شدت کاسته می شود. زمانی هم که از کیفیت روغن کاسته شود دیگر در بازارهای جهانی مطلوبیت گذشته را نخواهد داشت و طبیعی است روغن مناطق دیگر که تازه و با کیفیت است مورد توجه قرار می گیرد.

شریفی اضافه می ‌کند: از سوی دیگر همین خواب حداقل ۱۰ روز بار و کامیون در مرز هزینه چند ۱۰ میلیون تومانی به صادرکننده تحمیل می‌کند که قیمت تمام شده صادر کننده را بالا برده و از قدرت رقابت صادراتی وی کم می‌کند.

وی معتقد است، استانی با این‌همه ظرفیت در حوزه روغن حیوانی که از دیرباز همه روغن حیوانی را به نام این استان می‌شناختند نباید اکنون برای ابتدایی‌ترین نیاز خود لنگ بماند.

*به گفته این فعال عرصه روغن حیوانی، با این روند بسیاری از صادرکنندگان به دلیل موانع متعددی که وجود دارد صادرات را کنار گذاشتند و برخی نیز بار خود را از طریق استان‌های دیگر صادر می‌کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن حیوانی کرمانشاه نیز نبود آزمایشگاه را یکی از معضلات اصلی روغن حیوانی در کرمانشاه عنوان می کند.

«بهرام فراستی» با اشاره به اینکه جای آزمایشگاه تخصصی روغن حیوانی در کرمانشاه خالی است، می گوید: ارسال نمونه‌ها به شیراز و اهواز هزینه‌های صادرکنندگان را دو چندان می‌کند.

وی با بیان اینکه نمونه‌گیری برای انجام آزمایش باید در گمرک انجام شود، تاکید می‌کند: درخواست داشتیم که حداقل نمونه گیری در انبارها انجام و محصول صادراتی پلمب شود اما این رویه برقرار نشد.

فراستی درباره راهکار این وضعیت نیز بیان می‌کند: آزمایشگاه شرکت نازگل ظرفیت‌های خوبی دارد و می‌تواند به عنوان آزمایشگاه تخصصی روغن حیوانی مورد استفاده قرار بگیرد اما تا کنون انجام این کار مورد موافقت قرار نگرفته است.

معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز با اشاره به ظرفیت‌هایی که کرمانشاه در زمینه تولید روغن حیوانی دارد، می‌گوید: با توجه به فراوانی دام در کرمانشاه، ظرفیت تولید پنج تا شش هزار تن روغن حیوانی در سال در این استان وجود دارد.

«محمد رضا عباسی» میزان تولید کنونی سالانه روغن حیوانی در کرمانشاه را حدود ۱۹۰۰ تن اعلام کرد.

وی از فعالیت هفت کارخانه تولید روغن حیوانی در کرمانشاه یاد می‌کند و می افزاید: چهار کارخانه دیگر نیز در دست راه‌اندازی است.

به گفته این مسئول، ۱۰ واحد سنتی نیز در استان در زمینه تولید روغن حیوانی فعالند.

معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه اکنون شرایط مناسبی برای صادرات روغن حیوانی فراهم است، تاکید می‌کند: باید با در نظر گرفتن آزمایشگاه، شرایط لازم برای صادرات روغن حیوانی تسهیل شود.

پریا امیری پریان-خبرنگار طلوع کرمانشاه

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.