جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

بی ارادگی و تب تند چربی تراشی در کرمانشاه
02 مهر 1401 - 11:37
شناسه : 280673
0
گزارش ویژه طلوع کرمانشاه؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-وقتی اراده کافی برای ورزش مستمر و رژیم های غذایی وجود نداشته باشد و فرد نتواند یک سبک زندگی سالم را پیاده کند، روش هایی همچون جراحی برای تخلیه چربی و یا پیکرتراشی به آخرین فرصت متقاضیان کاهش چاقی بدن تبدیل می شود/تکنیک پیکرتراشی با روش های متعددی همراه است که گاه تهاجمی و گاه غیرتهاجمی است، که به وسیله آن ها می توان قسمت های مختلف بدن را لاغر و چربی را تخلیه کرد و به شکل اندام ایده آل و موردنظر درآورد/در سال های اخیر متقاضیان پیکرتراشی در کرمانشاه افزایش یافته که شلوغی مطب های زیبایی و کاهش چاقی خود گویای این مطلب است/جراحی زیبایی لیپوساکشن که یکی از بخش های پیکرتراشی است در حیطه کار متخصصان زیبایی و جراحان پلاستیک و عمومی دوره دیده و توانمند است ولی برخی افرادی که در حیطه پوست فعال هستند به این کار می پردازند، این در حالی است که این اقدام بنابرگفته متخصصان، باید در بیمارستانها یا مراکز جراحی محدود که مجهز به اتاق عمل هستند، انجام شود/چربی های اضافه اطراف شکم، چانه، اطراف پهلو و ران بیشترین نقاط مورد نظر برای درخواست پیکرتراشی است/کم تحرکی و افزایش چاقی، ظاهربینی، چشم و هم چشمی، میدان را برای سودجویان گسترش داده تا با تبلیغات متعدد مجازی در مراکز نامعتبر، فرد را به سمت پیکرتراشی غیراصولی وسوسه کند تا هزینه گزافی روانه جیب آنان شود/وسواس و پافشاری برای کاهش یکباره چربی بدن، نداشتن اراده برای گرفتن یک رژیم اصولی گاه افراد را به سمت دستکاری غیراصولی چربی بدن سوق می دهد که در نهایت موجب عفونت، آمبولی، نقص عضو و حتی مرگ هم می شود.(ادامه مطلب را در لینک بخوانید)

پ
پ

چرا چاق می شویم؟

به گزارش پایگاه خبری طلوع کرمانشاه؛ یک متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه وزن یکی از شاخص های مهم سلامتی است، گفت: تغییرات وزن انسان تابع چند عامل است، اگر این تغییرات درست و علمی نباشد به سلامتی صدمات بسیار می رساند.

“دکتر سید مصطفی نچواک” با طرح این سوال که چرا چربی اضافی در بدن ایجاد می شود، گفت: این موضوع‌مسئله ای بسیار ساده است،وزن ما تابع دو‌متغیر است یکی میزان انرژی دریافتی و دیگری میزان انرژی مصرفی به عبارتی دیگر میزان غذایی که می خوریم و میزان کار و فعالیتی که انجام می دهیم، وقتی میزان دریافت کالری و انرژی بیشتر باشد، بدن هیچ راهی برای تعامل با این‌کالری اضافی ندارد جز اینکه به راحتی آن‌را به چربی تبدیل کند و البته این کار به راحتی در بدن انجام می شود .

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد، مسیرهایی در بدن ایجاد شده که می تواند این کالری اضافی را به چربی تبدیل کند البته آگاه باشیم فرایند تبدیل کالری اضافی به چربی می تواند آسیب های دیگری همانند کاهش طول عمر به همراه داشته باشد .

نچواک ادامه داد: اگر می خواهیم از دست چربی های اضافه بدن خلاص شویم در گام نخست نباید بیشتر از نیاز بخوریم به عبارتی نباید کالری بیشتر از نیاز بدن مصرف کنیم و اگر اینکار را کردیم باید کالری اضافه را مجددا به انرژی تبدیل کنیم.

وی اضافه کرد، یکی از مواردی که‌می تواند کالری اضافه را به انرژی تبدیل کند اینست که بدن ما باید از نظر تعادل انرژی دارای تراز منفی شود یعنی میزان ورودی انرژی کمتر از میزان‌خروجی شود به عبارتی کمتر بخوریم و یا اینکه میزان خروجی و مصرف انرژی بدن بیشتر از میزان ورودی انرژی باشد یعنی فعالیت بیشتری داشته باشیم که البته مورد اول یعنی کم خوردن قطعا نتیجه بخش تر است .

برای لاغری عجله نکنید

این متخصص با تاکید براینکه برای کاهش وزن نباید عجله کرد، گفت: اینکار غیرعلمی و غیراستاندارد است و مشکلات دیگری برای بدن ایجاد می کند.

این متخصص باردیگر بر منفی کردن تراز دریافت انرژی و کاهش تدریجی وزن تاکید کرد و افزود: مزیتی که خدای متعال در بدن ما ایجاد کرده اینست که اگر به عنوان مثال ما با ۲۰کیلو اضافه وزن مواجه هستیم و در اثر این اضافه وزن مشکلات جسمی و متابولیکی در بدن ایجاد شده باشد با کاهش حتی صد گرم از وزن بدن می توان شاهد تغییرات مثبت در سوخت و ساز بدن بود پس باید دقت نمود در کاهش وزن عجله نکنیم و برای کاهش وزن از یک الگوی تدریجی و آهسته تبعیت نماییم .

نچواک افزود: افرادی که به سمت جراحی برای از بین بردن چربی می روند معمولا افراد مقاوم به رژیم هستند و یا اراده لازم برای کاهش وزن استاندارد را ندارند، انواع پیکرتراشی عوارض جانبی و خطرناکی دارد و حتما باید تحت نظر یک تیم از متخصصان و جراحان مجرب قرار گیرند تا بررسی شود که برای این جراحی مناسب هستند یا نه.

وی معتقد است، برای رهایی از چاقی بدن باید اندکی گرسنگی تحمل کرد که درست ترین راه است و بهتر است این کار با مشورت با متخصصی که با علم تغذیه آشنایی دارد انجام شود، منطقی است که کاهش وزن زمانبر باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از بازگشت وزن به عنوان خطر ی دیگر یاد کرد و گفت: این معضل برای افرادی است که برای کاهش وزن عجله می کنند و باید در کاهش وزن صبوری کرد.

پیکرتراشی و اختلال بدشکلی بدن

در ادامه یک روانشناس سلامت به خبرنگار طلوع گفت: عمل لیپوماتیک یا پیکرتراشی روشی است که توسط جراح پلاستیک انجام می شود و افرادی می توانند از این روش استفاده کنند که بالای ۱۸سال سن دارند که معمولا با یک دستگاه انجام می شود.

“فاطمه خالوان” افزود: از نظر روانی فرد متقاضی نسبت به بدن خود دید منفی دارد، و هنگامی که فرد از وضعیت خود دچار شرم می شود و خود را نازیبا می داند و پیگیر درمان است، به چنین وضعیتی می گوییم که فرد دچار اختلال بدشکلی بدن شده است و این اختلال بر محیط اطراف نیز تاثیر منفی می گذارد.

وی اضافه کرد، با وجود اینکه فرد تلاش می کند چربی های ناحیه را از بین ببرد ولی بازهم افکار وسواس گونه دارند، اختلال بدشکلی بدن به اواخر کودکی و اوایل بزرگسالی برمی گردد و اگر درمان نشود مزمن می شود و بخاطر موقعیت فکری منفی که دارند، فرد دچار افکار منفی و افسردگی می شود، این افراد با رژیم و یا ورزش سخت و حتی روی آوردن به جراحی درصدد کاهش وزن هستند.

 

این روانشناس ادامه داد: در کل دیسمورفی یا اختلال بدشکلی بدن بیماری مزمن روانی است که فرد دایم احساس می کند در ظاهر دارای نقص است و اگر جزیی هم باشد شروع به خیال پردازی و شرم از جسم خود دارد و حتی موجب انزوای و پریشان حالی می شود و ممکن است فرد دچار ارزیابی منفی دیگران شود و هواره با این ترس مواجه است.

خالوان تاکید کرد،به این افراد گوشزد شود که برای سلامت روان باید از خدمات روانشناس و روانپزشک کمک می گیرد.

وی درباره درمان اختلال بدشکلی بدن از طریق دارویی گفت: باید رویکرد شناختی رفتاری سی بی تی را برای شکل بدن درنظر گرفت و برای برخی افراد نیز دارو تجویز می شود.

درمان شناختی رفتاری یا به اختصار سی.بی.تی (CBT)، یک روش روان‌درمانی کوتاه‌مدت است که روان‌درمانگران از آن برای آموزش افراد استفاده می‌کنند و احساسات و رفتارهای آنها را از طریق تغییر الگوهای فکری و باورهای‌شان، تغییر می‌دهند.

در پایان یک فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته، چاقی و متابولیک به طلوع گفت: جراحی باریاتریک یک جراحی متابولیک هست که موجب تناسب اندام هم می شود، از سال ۱۹۷۰ تاکنون میزان چاقی در دنیا به سه برابر رسیده است و در کشور ما از سال ۵۹تاکنون نزدیک پنج و نیم برابر شده است.

دکتر “بهنام رضا مخصوصی” به بیماری های همراه با چاقی اشاره کرد و گفت: فشارخون، افزایش چربی خون،دردهای آرتروزی، انواع سرطان، دیابت تیپ دو، مشکلات قلبی و کلیوی از آن جمله است که اهمیت جراحی باریاتریک را نشان می دهد.

وی درخصوص انواع جراحی باریاتریک گفت: در این جراحی، بخشی از معده و یا روده و یاهردو محدود می شود و یا از مسیر جذب خارج می شود، که ۸۰تا۹۰ درصد خطر بیماری های چاقی را کاهش می دهد و در مدتی کاهش وزن با شیب مطلوب را ایجاد می کند.

وی در پاسخ به این سوال که این شیوه کاهش وزن برای چه افرادی توصیه می شود، گفت: محاسبه bmi براساس شاخص های تعریف شده که اگر بالای ۴۰ باشد توصیه اکید می شود، این شاخص اگر بین ۳۵ تا ۴۰ باشد و بیماری همراه همانند دیابت و فشارخون دیده شود و یا اگر بین ۳۰ تا ۳۵ به همراه دیابت غیرقابل کنترل باشد نیز برای این روش درنظر گرفته می شود.

مخصوصی تاکید کرد، اعداد گفته شده برای نژادهای اروپایی و آمریکایی است ولی برای نژاد آسیایی که برنج و نشاسته زیاد مصرف می کنند باید بعلاوه دو و نیم شود.

نسخه واحد برای همه بیماران پیچیده نمی شود

این پزشک یادآور شد، لازمه این جراحی بررسی کامل برای هر بیمار است و اینگونه نیست که نسخه واحد برای همه بیماران پیچیده شود.

وی به بررسی های پیش از عمل تاکید کرد و افرود: سونوگرافی، آزمایشات روتین، بررسی روانشناختی و روانشناسی، نمونه برداری از تمام معده، نوع تغذیه از جمله این اقدامات است که براساس اطلاعات بدست آمده از هر بیمار و بادی آنالیز، یک نوع جراحی باریاتریک توصیه می شود.

باریاتریک عارضه دارد؟

مخصوصی درزمینه عوارض این نوع جراحی گفت: ممکن است همه نوع جراحی با عارضه همراه باشد که عوارض بیهوشی بخشی از آنست، ولی صرف اینکه یک نوع عمل عارضه خاص داشته باشد وجود ندارد و ریسک آن همانند دیگر جراحی ها است که بیمار باید داروها و مکمل ها را مصرف کند و پایش شوند.

وی بر تغییر سبک زندگی و انجام ورزش مداوم در افرادی که جراحی کرده اند، تاکید کرد و گفت: در غیر این صورت اگر چربی شل شود می توانند به سمت لایپوساکشن روند که روش های متعددی در این زمینه نیز وجود دارد.

این پزشک معتقد است، جامعه ما به سمت زیبارویی و زیباجویی پیش می رود و ممکن است شاهد تبلیغات غیرمنطقی در زمینه پیکرتراشی در برخی از محافل شویم و درصد تقاضا زیاد است و باید مراقب باشیم حتما توسط فردی که آکادمیک است این عمل انجام شود، فردی که دوره دیده و توانمند است.

گزارش از زهره کریم زاده

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.