یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳ Sunday, 24 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21688 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

بسته‌های تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده کرمانشاه کیهان کلهر ۶۱ ساله شد / مردی که با موسیقی حرف می‌زند مشکل حقوقی شهربازی کرمانشاه حل شده و تا پایان سال به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود افزایش میزان شیوع ویروس اچ ‌پی‌ وی در سایه سکوت و انکار ورود سامانه بارشی به کرمانشاه از فردا/ پیش‌بینی افت ۱۰ درجه‌ای دما از گمنامی کوچه‌ها تا عدم تخصیص اعتبار داشتن تیمی در لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور، کمترین حق کرمانشاهیان است/با قدرت در جام حذفی حاضر می شویم سکونت‌گاه‌های غیررسمی معضل شهری کرمانشاه ۷۰۰ نفر از مفاخر و نام‌آوران ۳۰۰ سال اخیر کرمانشاه معرفی می‌شوند «هشیلان»، پشت در کنوانسیون رامسر جزئیات نحوه اسقاط خودروهای فرسوده اعلام شد کاهش ۷ درصدی بارش‌های کرمانشاه/ ورود موج ناپایدار از اواسط هفته آینده خانه «آیت‌الله نجومی» موزه می‌شود یک کارگاه غیرمجاز ساخت روغن‌های تقلبی در کرمانشاه کشف شد کاراته کای کرمانشاهی عازم مسابقات جام جهانی کاراته در اسپانیا شد هوای کرمانشاه در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار گرفت ۲ مکان جدید برای نگهداری معتادان متجاهر کرمانشاه ایجاد می‌شود ۹۰ درصد حمام‌های تاریخی سنقر دچار دخل و تصرف شده‌اند «سراب یاوری» کرمانشاه مجموعه گردشگری می‌شود گرمخانه‌های استان کرمانشاه آماده ارائه خدمات هستند

برخی والدین اوقات فراغت تابستان را با “کلاس آموزشی” اشتباه گرفته‌اند
16 خرداد 1402 - 13:21
شناسه : 287671
7
یک روانشناس: طلوع‌‌کرمانشاه : اینکه اوقات فراغت تابستان چه تاثیری می‌تواند بر رشد شخصیت و توانمندتر شدن دانش آموزان داشته باشد، خانواده‌ها چه برنامه هایی را باید برای فرزندانشان در ایام تابستان تدارک ببینند و در برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان باید چه ملاک هایی مد نظر باشد، موضوعی است که در گفت و گو با کارشناسان به آن خواهیم پرداخت/دکتر کیوان کاکابرایی روانشناس کودک و نوجوان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اهمیت اوقات فراغت گفت: استفاده درست و بهینه از این اوقات، می تواند نقش مهمی هم در سلامت جسمی و هم در سلامت روان کودکان و نوجوانان داشته باشد/وی با بیان اینکه در سالهای اخیر والدین خاصیت اوقات فراغت را از بین برده‌اند، گفت: متاسفانه بسیاری والدین درک درستی از اوقات فراغت و کاربرد آن ندارند و این زمان ها را برای فرزندان خود با کلاس های آموزشی پُر می کنند/کلاس های آموزشی در اوقات فراغت خوب است، اما به شرط آنکه محدود باشد، نه اینکه تمام اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با آموزش و کلاس پر شود/اگر کودکان و نوجوانان تمام اوقات فراغت خود را در کلاس های آموزشی بگذرانند، آن آرامش و نشاطی که باید برای آنها حاصل نمی شود، بنابراین برنامه اوقات فراغت فرزندان نباید تک محور باشد و باید تمام مولفه های حسی، حرکتی، شناختی و ... در آن لحاظ شود/اولین نکته حائز اهمیت در بهینه کردن اوقات فراغت، در نظر گرفتن علایق کودکان و نوجوانان برای برنامه ریزی این اوقات است. اگر کودکان علاقه‌ای به برنامه های اوقات فراغت خود نداشته باشند، نه انگیزه ای برای انجام آن دارند و نه آرامش و نشاطی از اجرای آن کسب می کنند، بنابراین باید طبق علاقه فرزندان برای آنها برنامه ریزی شود/از طرفی در کنار آموزش، باید بخش عمده اوقات فراغت را بازی و تفریحات سالم و مفید و مورد علاقه کودکان و نوجونان تشکیل دهد. بازی برای رشد روانی و جسمی کودکان بسیار حائز اهمیت است و والدین باید بازی های مورد علاقه کودکان که تحرک بسیاری هم در آن باشد را برای آنها انتخاب کرده و با کودک همراه شوند/کاکابرایی با بیان اینکه بازی رشد هیجانی کودکان را تقویت کرده و خلاقیت آنها را شکوفا می کند، به والدین توصیه کرد، در اوقات فراغت تمام تلاش خود را به کار گرفته که کودکان و نوجوانان را از فضای مجازی و بازی های رایانه ای دور کرده و آنها را با بازیهای مورد علاقه ای که در آنها تحرک و پویایی وجود دارد جایگزین کنند/در خصوص نوجوانان هم توصیه می شود ورزش های  مورد علاقه در برنامه اوقات فراغت آنها گنجانده شود، طوری که هیجان آنها به تدریج تخلیه شود/کاکابرایی بر همراهی هرچه بیشتر والدین در گذراندن اوقات فراغت در کنار فرزندان خود گفت: حضور و مشارکت والدین در برنامه های اوقات فراغت آرامش بیشتری به کودکان و نوجوانان داده و اثربخشی این برنامه‌ها را بیشتر می‌کند.
منبع : ایسنا
پ
پ

با تعطیلی مدارس و فراغت دانش آموزان از درس و مدرسه، موضوع اوقات فراغت دانش آموزان از دغدغه‌های جدی خانواده‌ها می‌شود. اینکه چگونه برنامه‌ریزی کنند که فرزندانشان از تعطیلات تابستانی نهایت بهره را ببرند.

در این بین برخی خانواده‌ها در تابستان آنقدر برای بچه هایشان کلاس های جور واجور، آن هم بدون نظرخواهی از آنها و یا توجه به علائق و استعدادشان ترتیب می‌دهند که بسیاری از بچه‌ها آرزو می‌کنند کاش تعطیلات تابستانی از راه نمی‌رسید و به همان درس و مدرسه می‌پرداختند.

برخی از بچه‌ها هم هیچ برنامه‌ای برای تابستان ندارند و این ایام را عمدتا به خوابیدن، تماشای تلویزیون و ساعت‌ها بازی با تلفن همراه و حضور در فضای مجازی می‌گذرانند.

اینکه اوقات فراغت تابستان چه تاثیری می‌تواند بر رشد شخصیت و توانمندتر شدن دانش آموزان داشته باشد، خانواده‌ها چه برنامه هایی را باید برای فرزندانشان در ایام تابستان تدارک ببینند و در برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان باید چه ملاک هایی مد نظر باشد، موضوعی است که در گفت و گو با کارشناسان به آن خواهیم پرداخت.

دکتر کیوان کاکابرایی روانشناس کودک و نوجوان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اهمیت اوقات فراغت گفت: استفاده درست و بهینه از این اوقات، می تواند نقش مهمی هم در سلامت جسمی و هم در سلامت روان کودکان و نوجوانان داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر والدین خاصیت اوقات فراغت را از بین برده‌اند، گفت: متاسفانه بسیاری والدین درک درستی از اوقات فراغت و کاربرد آن ندارند و این زمان ها را برای فرزندان خود با کلاس های آموزشی پُر می کنند.

وی افزود: کلاس های آموزشی در اوقات فراغت خوب است، اما به شرط آنکه محدود باشد، نه اینکه تمام اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با آموزش و کلاس پر شود.

کاکابرایی گفت: اگر کودکان و نوجوانان تمام اوقات فراغت خود را در کلاس های آموزشی بگذرانند، آن آرامش و نشاطی که باید برای آنها حاصل نمی شود، بنابراین برنامه اوقات فراغت فرزندان نباید تک محور باشد و باید تمام مولفه های حسی، حرکتی، شناختی و … در آن لحاظ شود.

وی افزود: اولین نکته حائز اهمیت در بهینه کردن اوقات فراغت، در نظر گرفتن علایق کودکان و نوجوانان برای برنامه ریزی این اوقات است. اگر کودکان علاقه‌ای به برنامه های اوقات فراغت خود نداشته باشند، نه انگیزه ای برای انجام آن دارند و نه آرامش و نشاطی از اجرای آن کسب می کنند، بنابراین باید طبق علاقه فرزندان برای آنها برنامه ریزی شود.

وی افزود: از طرفی در کنار آموزش، باید بخش عمده اوقات فراغت را بازی و تفریحات سالم و مفید و مورد علاقه کودکان و نوجونان تشکیل دهد. بازی برای رشد روانی و جسمی کودکان بسیار حائز اهمیت است و والدین باید بازی های مورد علاقه کودکان که تحرک بسیاری هم در آن باشد را برای آنها انتخاب کرده و با کودک همراه شوند.

کاکابرایی با بیان اینکه بازی رشد هیجانی کودکان را تقویت کرده و خلاقیت آنها را شکوفا می کند، به والدین توصیه کرد، در اوقات فراغت تمام تلاش خود را به کار گرفته که کودکان و نوجوانان را از فضای مجازی و بازی های رایانه ای دور کرده و آنها را با بازیهای مورد علاقه ای که در آنها تحرک و پویایی وجود دارد جایگزین کنند.

وی تاکید کرد: در خصوص نوجوانان هم توصیه می شود ورزش های  مورد علاقه در برنامه اوقات فراغت آنها گنجانده شود، طوری که هیجان آنها به تدریج تخلیه شود.

کاکابرایی بر همراهی هرچه بیشتر والدین در گذراندن اوقات فراغت در کنار فرزندان خود گفت: حضور و مشارکت والدین در برنامه های اوقات فراغت آرامش بیشتری به کودکان و نوجوانان داده و اثربخشی این برنامه‌ها را بیشتر می‌کند.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.