در واقع باید گفت علت تصادفات و واژگونی خودروهای متعددی که روزانه در محورهای مواصلاتی این استان رخ می دهد و در برخی مواقع عنوان می شود «نامعلوم است و در دست بررسی است» کاملا مشخص است و آنهم به دلیل بی کفایتی نمایندگان استان و مدیران مربوطه در زمینه ایمن سازی راه ها استان و معابر درون شهری است.
به گزارش پایگاه خبری طلوع، کم پیش می آید که روزشود و چشم باز کنیم و خبری از تصادف، مجروحیت و از دست رفتن جانی در محورهای استان را نخوانیم و منعکس نکنیم، خواه سانحه دورن شهری باشد یا برون شهری…
سوانحی که هر ۲۴ساعت یکبار منعکس می شود و پیام آور برخورد، واژگونی خودرو و یا اتفاقی تلخ در گوشه و کنار راه های غیرایمن این استان است.
کرمانشاه استان پرتردد غرب کشور است و به دلیل نقاط حادثه خیز و عدم نوسازی محورهای مواصلاتی به آبستن حوادث خودرویی تبدیل شده است.
برای وضعیت نامناسب جاده ها درمان موثری انجام نشده و بارها تقصیرات برگردن کوهستانی بودن منطقه و نبود بودجه انداخته شده است، بودجه ای که جا خشک کرده و یا قطره چکانی واریز می شود و به دنبال از بین بردن فرسودگی جاده ها نمی آید و برای تامین امکانات جاده ای همچون علایم رانندگی تعلل می کند.
آنچه که قابل تامل است اخبار ضد و نقیض پلیس راه، اداره راه و شهرسازی و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای در زمینه امکانات و داشته های جاده ای است.
اگر تقصیر بر گردن رانندگان خاطی است پس چرا قوانین چندان بازدارنده و یا حتی تاثیرگذار نیست؟ آیا نمی شود با اعمال تمهیداتی همچون نصب کافی دوربین های کنترل کننده سرعت به راننده هشدار داد؟
آیا نقاط حادثه خیز استان و مصدومیت و جان باختن شهروندان آنقدر مهم نشده که اصلاحات جاده ای به اولویت های نخست کاری مسوولان تبدیل شود؟اگر بنابرعقیده مدیران حمل و نقل جاده ای، وجود این همه کمبود اغراق است پس علت سوانح ریز و درشت رانندگی در این استان چه می تواند باشد؟
نمی توان درخصوص ایمن بودن جاده ها و سالم ماندن جان مسافرانش اینهمه خوش خیال بود، نمی توان تنها به دادن آمارهای درست و غلط و یا حتی کاهش تصادفات منجر به فوت دل خوش کرد چراکه آنچه سوال می شود و به چشم می آید مطالبه گری برای علت سوانحی است که روزانه و ماهانه به وقوع می پیوندد و گوش ما را از این حوادث مرگبار پر کرده است؟
آقایان نماینده! شما که با رای این مردم برمسند مطالبه گری تکیه داده اید آیا اگر خدایی ناکرده جان شما و یا عزیزانتان در این محورهای فرسوده به خطر افتد باز هم بر طبق عادت همیشگی، تریبون در دست می گیرد و وعده واهی برای اصلاح محورهای مواصلاتی می دهید؟
*دست برخی از محورهای مواصلاتی استان از داشتن روشنایی و نیوجرسی خالی مانده و حتی راه هایی همچون اورامانات که ماهانه میزبان گردشگران بسیار از نقاط متعدد کشور است به دلیل عدم خط کشی و استانداردنبودن جاده ای به یک قتلگاه تبدیل شده و بوی مرگ از آن به مشام می رسد.
نبود گاردیل در اکثر مسیرها نیز مزید برعلت شده تا بازهم شاهد تلفات بیشتری در محورهای پرتردد این استان شویم.
آقای کرمی و آقای الماسی، مدیرکل و سرپرست محترم حمل و نقل جاده ای و اداره کل راه و شهرسازی استان، اکنون که ایام اربعین حسینی(ع) به پایان رسیده و از کارهای عمرانی آن روزهای مقدس فراغتی حاصل شده لطفا عنوان کنید برای رفع مظلومیت راه های فرعی و جاده ای روستایی و توسعه جاده ای استان چه برنامه ای در دست دارید؟
اگر از پروژه هایی که مدتهاست به دست پیمانکار سپرده شده به عنوان عملکرد مطلوب خود یاد می کنید لطفا از سرنوشت و زمان اتمام آن نیز سخن بگویید چراکه ممکن است آنقدر این سهل انگاری تداوم یابد که شاید روزی خود قربانی این جاده ها شویم.
یادداشت از زهره کریم زاده-خبرنگار طلوع کرمانشاه
دیدگاه