به گزارش پایگاه خبری طلوع، از سال ۹۶ که فاز اول طرح توسعه فرودگاه کرمانشاه استارت خورد تا همین حالا که فاز دوم با پیشرفت ۶۰ درصدی در حال انجام است، بخش مهمی از پروازهای فرودگاه اشرفی اصفهانی کرمانشاه با اختلال جدی مواجه شد.
ایرلاین های فعال در کرمانشاه که روزگاری عدد پرواز هفتگی شان بالغ بر ۱۷۸مورد بود عملا تعطیل شدند و یا در برهه ای از زمان تنها ۱۵ پرواز در هفته داشتیم که به هیچ وجه پاسخگوی نیاز مراجعین نبود.
البته بعدها با حمایت استانداری و تقریبا از بهمن سال گذشته ظرفیت تا قدری بالا آمد و برخی پروازها گشوده شد، چیزی حدود ۴۰ پرواز در هفته، این عدد البته در حال حاضر ۵۲پرواز است.
با این حال مدیرکل فرودگاه اشرفی اصفهانی کرمانشاه علت کاهش قابل توجه پروازهای این فرودگاه را علاوه بر محدودیت پرواز به دلیل قرار گرفتن در طرح توسعه و بهسازی، بی ارتباط با کم شدن ناوگان شرکتهای هواپیمایی کشور و دستوری شدن قیمت ها نمی داند.
“مجتبی بیاتی” در همین رابطه به طلوع کرمانشاه گفت:« اگر همه چیز خوب پیش برود و فاز دوم طبق برآوردها تا پایان نیمه اول سالجاری به پایان برسد این فرودگاه طبق روال گذشته به صورت ۲۴ ساعته آمادگی پروازهای داخلی و خارجی را خواهد داشت.»
این یعنی در خوش بینانه ترین شرایط تعداد پروازها به پیش از دوران کرونا برسد، یعنی ۱۷۸پرواز داخلی و خارجی در طول هفته.
در حال حاضر تعداد پروازهای هفتگی فرودگاه اشرفی اصفهانی چیزی حدود ۵۲ پرواز است که به مقصد تهران، مشهد، عسلویه و قشم انجام می شود.
علت کاهش قابل توجه پروازها آن است که باند اصلی در حال بهسازی است و پروازها در باند دوم انجام می شود که امکان دید در شب و نشستن پروازهای پهن پیکر را ندارد، یعنی هم محدودیت زمانی وجود دارد و هم تنها هواپیماهایی که بدنه متوسط دارند می توانند در فرودگاه نشست و برخاست کنند.
با این حال حتی در این شرایط بد هم ۵۰ درصد مسافرین عراقی از طریق فرودگاه اشرفی اصفهانی کرمانشاه به مشهد سفر می کنند و فکر کنید اگر این شرایط تغییر کند و پروژه بهسازی به اتمام برسد فرودگاه کرمانشاه چه نقش مهمی در توسعه صنعت توریسم کشور خواهد داشت.
یادآوری این نکته نیز قابل توجه است که پیشتر استانبول تنها مقصد پروازهای بین المللی کرمانشاه بود که حالا و به گفته بیاتی اگر شرایط مهیا شود و مشکلی برای تامین ناوگان شرکتهای هواپیمایی پیش نیاید امکان بازگشایی پرواز برای مسیرهای پرترددی مثل دبی، نجف و کربلا نیز وجود دارد.
با این حال نگرانی ها آن است که برخی شرکتهای هواپیمایی مثل آسمان که پیشتر خدمات قابل توجهی به کرمانشاه می دادند حالا با کاهش جدی ناوگان مواجه اند و بی شک این مسئله بر روند خدمات رسانی اثرمی گذارد.
در کرمانشاه البته فعلا ۸ شرکت هواپیمایی خدمات پرواز ارائه می دهند، هرچند شایعاتی درباره آغاز به کار یک شرکت هواپیمایی جدید به گوش می رسد که به گفته برخی منابع، ویژه کرمانشاه است و می تواند تحول عظیمی در این حوزه ایجاد کند.
برگردیم به موضوع توسعه و تجهیز فرودگاه، طرحی که بالاخره پس از سالها کلید خورد تا پایانه ای که بیش از نیم قرن از عمر آن می گذرد را به دوران طلایی خود بازگرداند و این بدان علت است که اشرفی اصفهانی به عنوان فرودگاه هاب منطقه در پشتیبانی از ۴ استان همجوار، جابجایی زوار و توسعه توریسم همواره نقش بسزایی داشته است.
خبرخوب دیگر آن است که طبق گفته مدیرکل فرودگاه قرار است خدمات بارهوایی یا “کارگو” نیز به این مجموعه اضافه شود و این قابلیت که یک تحول در صنعت بار است، برای کرمانشاهی که یک استان مرزی است و در کریدور ترانزیتی شمال به جنوب و غرب به شرق قرار دارد یک امتیاز ویژه محسوب می شود و نقش مهمی در توسعه تجارت داخلی و خارجی استان خواهد داشت.
با این حال و بنا به گفته بیاتی، هنوز سرمایه گذار پروژه انتخاب نشده و موضوع در دست پیگیری است.
بیایید برگردیم سرموضوع توسعه، آنطور که مدیرکل فرودگاه می گوید فاز اول که سال ۹۶ آغاز شد چیزی حدود ۸۰ میلیارد تومان هزینه برد و ۹۸ آماده بهره برداری بود اما چون مشکل معارض داشت همه چیز بلاتکلیف ماند تا اردیبهشت سال گذشته که پیمانکار جدید آمد و قرار شد پروژه را یکساله تحویل بدهد.
فاز اول ساخت باند دومی بود که حالا به طور موقت و با برخی محدودیت ها از آن استفاده می شود، فاز دوم بهسازی باند اصلی (به طول ۳هزارو ۴۰۰متر و عرض ۶۰ متر) و توسعه پارکینگ هواپیمایی است که قرارداد ۴۶۰ میلیارد تومانی آن از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری و شرکت فرودگاههای کشور تامین شده است.
با این حال برخی معتقدند پروژه روند کندی را طی می کند، بیاتی در این باره نکاتی را یادآور شد و گفت:«علت کندی طرح رعایت استاندارد FAA آمریکاست، ضمن آنکه بیش از ۱۰ هزار آزمایش انجام شد تا همه چیز طبق استانداردها پیش برود، در مواردی هم البته توقف مجاز داشتیم.»
وی توضیح داد: «درعملیات بهسازی لازم بود تا عمق ۸۵ سانتی متری را با ۴لایه خاکی و ۴لایه آسفالت ترمیم کنیم که این کار بسیار زمانبر بود و بخشی از آن به ناچار در زمستان متوقف شد.»
بیاتی درباره توسعه پارکینگ هواپیمایی فرودگاه نیز گفت: «پیشتر ۳۶هزارمترمربع پارکینگ هواپیمایی برای پارک همزمان ۴هواپیما داشتیم اما با اتمام بهسازی قابلیت پارک همزمان ۸ هواپیما در فرودگاه کرمانشاه فراهم میشود.»
به هرحال و در شرایطی که به نظر نمیرسد ۴۰ درصد باقی مانده از فاز دوم تا پایان تابستان عملیاتی شود، اما انتظار می رود مسئولین فرودگاه اهتمام بیشتری صرف سرعت بخشی به پروژه کنند، چون همانطور که می دانید کرمانشاه تقاضای زیادی برای گشایش پرواز به مقصد شیراز، تبریز، بندرعباس، شهرهای شمالی و بیش از همه کیش دارد.
هم اکنون مسافرین کیش مجبورند برای رفت و آمد سفر۲ پروازه به تهران و سپس کیش داشته باشند و گاهی این رفت و آمدها آنقدر طاقت فرسا می شود که مسافرین را ناخواسته مجبور به اسکان یک شبه در تهران می کند، چون پرواز دوم هنوز باز نشده و یا به هر دلیلی تاخیر دارد.
نکته دیگر محدودیت های سفر به کرمانشاه از طریق باند دوم است که امکان پرواز در شب ندارد و تنها برای هواپیماهای ترابری متوسط تعبیه شده، این مسئله اخیرا منجر به برگشت یکی از پروازهای ایران ایر شد که از تهران به مقصد کرمانشاه پرواز کرده بود.
به هر حال باید خوشبین باشیم و منتظر که طرح چگونه پیش میرود. آیا امسال فرودگاه کرمانشاه به دوران طلایی خود باز خواهد گشت و در شرایطی که صنعت هواپیمایی کشور از کمبود جدی ناوگان هوایی و قیمت های دستوری رنج می برد آیا شرایط بهتری برای مسافرین استان رقم خواهد خورد؟!/لیلا سعدوندی
دیدگاه