سه شنبه, ۱۰ مهر , ۱۴۰۳ Tuesday, 1 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21457 تعداد نوشته های امروز : 6×

آخرین خبرها

سلامت زبان را جدی بگیرید/ چگونه زبان خود را تمیز کنیم؟ کرمانشاه هشتمین استان پیر کشور است صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در کرمانشاه سرقت در کرمانشاه کاهش ۲۲ درصدی داشته است سقوط از درخت گردو جان باغدار صحنه ای را گرفت انجام ۲۴۱۷ عملیات توسط آتش‌نشانان کرمانشاهی طی شش‌ماهه نخست امسال محافظت از پیری مغز با تکیه بر رژیم غذایی چگونه «شپشِ سر» را از بین ببریم؟ طعمه گذاری مناطق آلوده به موش/ شهروندان به طعمه‌ها دست نزنند کرمانشاه شهر گردشگری نیست فیلم کوتاه «نیچیر» وارد جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شد تشکیل پلیس گردشگری نیاز کرمانشاه است آغاز فصل بارش‌ها و لزوم پاکسازی کانال‌های آب در شهر کرمانشاه اعضای بدن فرد ۵۷ ساله کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید مدارس کرمانشاه زیر ذره‌بین استاندارد ۵ سال برای مقابله با «بحران جمعیت» فرصت داریم کرمانشاه هنوز یک معبر گردشگری است/ جاذبه‌های گردشگری را به خوبی معرفی نکرده‌ایم کاهش محسوس دمای هوای کرمانشاه در دومین هفته از فصل پاییز مجوز افزایش تراکم یک طبقه در برخی از محلات کرمانشاه صادر شد ۱۰۶۳ قبضه سلاح و مهمات در کرمانشاه کشف شد

کرمانشاه هشتمین استان پیر کشور است
10 مهر 1403 - 11:33
شناسه : 295074
0
مدیرکل بهزیستی استان: طلوع‌‌کرمانشاه : بهزاد شهبازی، مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی  هر جامعه‌ای که ۱۲ درصد افرادش بالای ۶۵ سال باشند جامعه پیری محسوب می‌شود، گفت: ۱۲.۱۵ درصد جمیعت استان کرمانشاه بالای ۶۵ سال سن دارند و با این تعریف استان ما استانی پیر محسوب می‌شود/ جمعیت کشور و استان ما به سمت پیری می‌رود، از یکسو با افزایش امید به زندگی و شرایط مناسب بهداشتی و رفاهی شاهد افزایش سالمندی در جامعه هستیم، اما متاسفانه از سوی دیگر نرخ زاد و ولد در جامعه پایین آمده که این امر می‌تواند خطرناک باشد و ما را به سمتی ببرد که جمعیت جوان و نیروی کار کشور کاهش یابد که مخاطرات بسیاری دارد/بخشی از تکالیف سازمان بهزیستی نگهداری از افراد سالمند است، در حال حاضر هفت مرکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان در استان با ظرفیت نزدیک به ۵۰۰ نفر داریم که هم اکنون حدود ۳۶۰ نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند/از این تعداد شش مرکز در مرکز استان( سه مرکز برای نگهداری آقایان و سه مرکز برای نگهداری خانم‌ها) و یک مرکز هم در جوانرود(برای آقایان) قرار دارند/ اگر چه در این مراکز خدمات مناسبی به سالمندان ارائه می‌شود، اما باید دانست که هیچ جایی برای سالمندان خانه خود او نمی‌شود و سالمندانی که در این مراکز هستند به دلیل دور بودن از اعضای خانواده عمدتا دچار آسیب های روحی و روانی همچون افسردگی خواهند شد/ متاسفانه روند نگهداری سالمندان در مراکز شبانه روزی رو به افزایش است، رواج تک فرزندی بین خانواده‌ها از دلایل اصلی این امر است، زیرا در خانواده‌های تک فرزند معمولا کسی نیست که از والدین نگهداری کند و در بسیاری مواقع وقتی والدین به سن سالمندی می‌رسند آنها را به این مراکز می‌آورند. از سوی دیگر متاسفانه برخی ارزش‌ها در جامعه ما تغییر کرده و در برخی خانواده‌ها افراد سالمند دیگر آن شأن و جایگاه را ندارند که جا دارد دستگاه‌های فرنگی در این زمینه بیشتر تلاش کنند.
منبع : ایسنا
پ
پ

 مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه هشتمین استان پیر کشور است.

بهزاد شهبازی به مناسبت روز جهانی سالمندان(۱۰ مهر) ، با اشاره به جمعیت سالمندان استان، اظهار کرد: براساس آخرین آمار موجود که مربوط به ابتدای سال ۱۴۰۲ است، ۲۴۶ هزار نفر از جمعیت استان بالای ۶۵ سال سن داشته و جزو سالمندان محسوب می‌شوند که از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر زن و ۱۱۶ هزار نفر مرد هستند. 

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه رتبه هشتم سالمندی را در کشور دارد، گفت: کرمانشاه هشتمین استان پیر کشور است.

شهبازی ادامه داد: در بین شهرستانهای استان هم شهرستان دالاهو پیرترین و شهرستان ثلاث باباجانی جوانترین شهرستان استان هستند.

وی با بیان اینکه براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی  هر جامعه‌ای که ۱۲ درصد افرادش بالای ۶۵ سال باشند جامعه پیری محسوب می‌شود، گفت: ۱۲.۱۵ درصد جمیعت استان کرمانشاه بالای ۶۵ سال سن دارند و با این تعریف استان ما استانی پیر محسوب می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه جمعیت کشور و استان ما به سمت پیری می‌رود، گفت: از یکسو با افزایش امید به زندگی و شرایط مناسب بهداشتی و رفاهی شاهد افزایش سالمندی در جامعه هستیم، اما متاسفانه از سوی دیگر نرخ زاد و ولد در جامعه پایین آمده که این امر می‌تواند خطرناک باشد و ما را به سمتی ببرد که جمعیت جوان و نیروی کار کشور کاهش یابد که مخاطرات بسیاری دارد.

شهبازی در ادامه با ابیان اینکه بخشی از تکالیف سازمان بهزیستی نگهداری از افراد سالمند است، گفت: در حال حاضر هفت مرکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان در استان با ظرفیت نزدیک به ۵۰۰ نفر داریم که هم اکنون حدود ۳۶۰ نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند.

وی گفت: از این تعداد شش مرکز در مرکز استان( سه مرکز برای نگهداری آقایان و سه مرکز برای نگهداری خانم‌ها) و یک مرکز هم در جوانرود(برای آقایان) قرار دارند.

شهبازی افزود: اگر چه در این مراکز خدمات مناسبی به سالمندان ارائه می‌شود، اما باید دانست که هیچ جایی برای سالمندان خانه خود او نمی‌شود و سالمندانی که در این مراکز هستند به دلیل دور بودن از اعضای خانواده عمدتا دچار آسیب های روحی و روانی همچون افسردگی خواهند شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه روند نگهداری سالمندان در مراکز شبانه روزی رو به افزایش است، گفت: رواج تک فرزندی بین خانواده‌ها از دلایل اصلی این امر است، زیرا در خانواده‌های تک فرزند معمولا کسی نیست که از والدین نگهداری کند و در بسیاری مواقع وقتی والدین به سن سالمندی می‌رسند آنها را به این مراکز می‌آورند. از سوی دیگر متاسفانه برخی ارزش‌ها در جامعه ما تغییر کرده و در برخی خانواده‌ها افراد سالمند دیگر آن شأن و جایگاه را ندارند که جا دارد دستگاه‌های فرنگی در این زمینه بیشتر تلاش کنند.

شهبازی گفت: سالمندان برکت خانواده هستند و باید از همین حالا به فرزندان خود شیوه درست برخورد با سالمندان و تکریم آنان را آموزش دهیم تا حرمت سالمندان حفظ شود و کمتر شاهد سپردن نگهداری آنها به مراکز شبانه روزی بهزیستی باشیم. 

 

وی به وجود مراکز روزانه نگهداری از سالمندان هم اشاره کرد و گفت: سیاست سازمان بهزیستی توسعه مراکز روزانه است تا سالمندان ساعاتی از وقت خود را در این مراکز در کنار همسالان خود بگذرانند و در کنار آن از خدمات این مراکز نظیر فیزیوتراپی، کاردرمانی، سواد آموزی، برنامه‌های آموزشی، ورزشی و تفریحی و… بهره مند شوند.

شهبازی با اشاره به وجود هفت مرکز روزانه سالمندان در استان(پنج مرکز در کرمانشاه و دو مرکز در اسلام آبادغرب)، گفت: این مراکز ظرفیت پذیرش ۴۰۰ سالمند را دارند و تمام خدمات این مراکز به صورت رایگان به سالمندان ارائه می‌شود.

وی گفت: سازمان بهزیستی در این مراکز به ازاء هر سالمند بین ۳.۱ تا ۳.۴ میلیون تومان در ماه هزینه می کند و تلاشمان این است با خدماتی که در این مراکز به سالمندان ارائه می‌شود، آنها را توانمند و اجتماعی نگه داریم.

شهبازی در ادامه با بیان اینکه دستگاه‌های دیگر نظیر دانشگاه علوم پزشکی، معاونت درمان تامین اجتماعی، شهرداری ها و دستگاه‌های فرهنگی هم باید ورود جدی تری به مسائل سالمندان داشته باشند، گفت: جامعه ما به سمت پیری می‌رود و باید همه دستگاه‌ها برای خدمت رسانی به این قشر ارزشمند جامعه پای کار باشند.

وی با نامناسب دانستن وضعیت معابر و اماکن عمومی کرمانشاه برای تردد سالمندان، گفت: تا سال ۱۴۱۵ قریب یک چهارم جمعیت استان سالمند خواهند بود، لذا باید تمام معابر، فضاهای عمومی، بیمارستانها و مطب‌ها و ادارات ما طوری مناسب سازی شوند که سالمندان با حداقل زحمت بتوانند از این اماکن استفاده کنند. متاسفانه در حال حاضر شرایط مناسب سازی در استان ما خوب نیست و باید اقدام جدی در این زمینه صورت گیرد.

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.