جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 18 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21535 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ورود تعزیرات کرمانشاه به موضوع گرانی مرغ دادگاه‌های صلح موجب افزایش رسیدگی نظامند به دعاوی می‌شوند هفت‌سالگی؛ زیربنایی برای شخصیت کودکان برخورد جدی با استخدام غیرمجاز اتباع در کشاورزی کرمانشاه یک فوتی و چهار مصدوم در حادثه رانندگی محور کرمانشاه به قزانچی انهدام باند توزیع مواد مخدر در هرسین بیکاری و قاچاق در قصرشیرین بیداد می‌کند ممنوعیت ورود دام‌ عشایر به مراتع مناطق قشلاقی کرمانشاه تا ۱۵ آذر کرمانشاه هفته آینده ۷ تا ۱۰ درجه سرد می‌شود توضیحات دادستان کرمانشاه در خصوص قتل یک زن دستگیری مجرمان متواری در اولویت قرار می‌گیرد تعیین تکلیف استانداری برای شهرداری کرمانشاه، راهداری و پلیس راه کاهش محسوس دمای هوای کرمانشاه در هفته آینده ببخشید؛ شما؟ دلیل افزایش قیمت مرغ در کرمانشاه چیست؟ این ۵ مورد می توانند دلیل خستگی شما باشند دستگیری سرشاخه سایت کلاهبرداران رمزارزهای دیجیتالی در کرمانشاه کاپوتاژ خودرو از مرز «شوشمی» بزودی برقرار می‌شود مهرِ گرم کرمانشاه ۲۵اجرای تئاتر خیابانی در بوستان های کرمانشاه

۱۰ نکته کلیدی برای افتراق سرماخوردگی از آنفولانزا و آلرژی
16 مهر 1403 - 11:25
شناسه : 295172
7
یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری ؛ طلوع‌‌کرمانشاه :  با شروع فصل سرد، ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا، سیستم ایمنی بدن را ضعیف و آسیب‌پذیر می‌کنند، به‌خصوص در این ایام که با جمع انبوهی از دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مواجهه هستیم که در بیشتر روزها به‌خاطر سردی هوا، در و پنجره‌های کلاس را می‌بندند و تهویه مناسبی ندارند همین سبب شده عفونت‌های تنفسی، ویروسی بین دانش‌آموزان شایع‌تر شود/سیاوش وزیری متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دراین‌رابطه به خبرنگار فارس، گفت: باتوجه‌به فصل سرد سال، در این هفته‌ و ماه‌ها تدریجاً عفونت‌های حاد تنفسی با ویروس‌های ایجادکننده سرماخوردگی و حتی آنفولانزا افزایش خواهد داشت.وی با بیان اینکه تقریباً 60 درصد از کسانی که عفونت‌های حاد ویروسی تنفسی دارند مصرف آنتی‌بیوتیک ضروری نیست، تصریح کرد: در برخی از این افراد مشاهده می‌شود، داروهایی مثل آزیترومایسین، سفالکسین، سفیکسین، آموکسی‌سلین کلابولانیک اسید که به آن کواموکسکلاف هم گفته می‌شود مصرف می‌شود که اساساً مبتلا به یک بیماری ویروسی، به‌هیچ‌وجه نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارد/متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: زمانی که از واژه سرماخوردگی یا کامونکلد استفاده می‌کنیم اشاره عمدتاً به عفونت‌هایی است که ویروسی هستند و ویروس‌ها هم عناوینی دارند مثلاً رینو ویروس‌ها بین 10 تا 40 درصد از این بیماری‌ها را ایجاد می‌کنند/کروناویروس‌ها، کهسارس، کروناویروس تیپ دو، کووید 19 هم از همین دسته هستند که به‌عنوان عامل ایجادکننده کاموکلد یا سرماخوردگی محسوب می‌شوند و نزدیک 20 درصد موارد را به خود اختصاص می‌دهند.وی افزود: کروناویروس‌ها بیش از 30 نوع دارند، ولی فقط 4 نوع آن‌ها در انسان به طور مستقیم بیماری‌زا است و ویروس‌های دیگری مثل آراس‌وی یا رسپریتوریسینسیشیال و ای روس و پا روان فرو زا و ای روس که مجموعاً این دو ویروس هم حدوداً 20 درصد موارد سرماخوردگی یا کامون کولد را به خود اختصاص می‌دهند.
منبع : فارس
پ
پ
یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در کرمانشاه با اشاره به قفصل سرد به اینکه برخی از کودکان دچار آلرژی هستند برای افتراق سرماخوردگی‌های ویروسی، آنفولانزا و آلرژی‌ها به ۱۰ نکته کلیدی اشاره کرد.
 
 با شروع فصل سرد، ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا، سیستم ایمنی بدن را ضعیف و آسیب‌پذیر می‌کنند، به‌خصوص در این ایام که با جمع انبوهی از دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مواجهه هستیم که در بیشتر روزها به‌خاطر سردی هوا، در و پنجره‌های کلاس را می‌بندند و تهویه مناسبی ندارند همین سبب شده عفونت‌های تنفسی، ویروسی بین دانش‌آموزان شایع‌تر شود.
 
سیاوش وزیری متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دراین‌رابطه به خبرنگار فارس، گفت: باتوجه‌به فصل سرد سال، در این هفته‌ و ماه‌ها تدریجاً عفونت‌های حاد تنفسی با ویروس‌های ایجادکننده سرماخوردگی و حتی آنفولانزا افزایش خواهد داشت.وی با بیان اینکه تقریباً ۶۰ درصد از کسانی که عفونت‌های حاد ویروسی تنفسی دارند مصرف آنتی‌بیوتیک ضروری نیست، تصریح کرد: در برخی از این افراد مشاهده می‌شود، داروهایی مثل آزیترومایسین، سفالکسین، سفیکسین، آموکسی‌سلین کلابولانیک اسید که به آن کواموکسکلاف هم گفته می‌شود مصرف می‌شود که اساساً مبتلا به یک بیماری ویروسی، به‌هیچ‌وجه نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارد.
 
متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: زمانی که از واژه سرماخوردگی یا کامونکلد استفاده می‌کنیم اشاره عمدتاً به عفونت‌هایی است که ویروسی هستند و ویروس‌ها هم عناوینی دارند مثلاً رینو ویروس‌ها بین ۱۰ تا ۴۰ درصد از این بیماری‌ها را ایجاد می‌کنند.
 
کروناویروس‌ها، کهسارس، کروناویروس تیپ دو، کووید ۱۹ هم از همین دسته هستند که به‌عنوان عامل ایجادکننده کاموکلد یا سرماخوردگی محسوب می‌شوند و نزدیک ۲۰ درصد موارد را به خود اختصاص می‌دهند.وی افزود: کروناویروس‌ها بیش از ۳۰ نوع دارند، ولی فقط ۴ نوع آن‌ها در انسان به طور مستقیم بیماری‌زا است و ویروس‌های دیگری مثل آراس‌وی یا رسپریتوریسینسیشیال و ای روس و پا روان فرو زا و ای روس که مجموعاً این دو ویروس هم حدوداً ۲۰ درصد موارد سرماخوردگی یا کامون کولد را به خود اختصاص می‌دهند.
 
وزیری خاطرنشان کرد: اگر طبق تشخیص پزشک ضرورتی باشد داروهای اختصاصی ضدویروس برای درمان تجویز می‌شود به‌عنوان مثال گو سل تامی ویر رزا نامی ویر یا با لو کسا ویر داروهایی هستند که در آنفولانزا به طور اختصاصی استفاده می‌شوند. ولی مصرف آنتی‌بیوتیک همانند آزیترومایسین زمانی منطقی هست که فرد یک عفونت ثانویه میکروبی پیدا کرده باشد. وی با اشاره به اینکه برخی از کودکان دچار آلرژی هستند برای افتراق سرماخوردگی‌های ویروسی، آنفولانزا و آلرژی‌ها به ۱۰ نکته کلیدی اشاره کرد.
 

تب سرماخوردگی و آنفولانزا

وزیری اظهار کرد: تب در کسانی که مبتلا به سرماخوردگی هستند معمولاً یا وجود ندارد و یا اگر فرد تب‌ داشته باشد، تب او درجهٔ پایینی دارد که عمدتاً زیر ۳۹ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد است.متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری خاطرنشان کرد: تب در مبتلایان به آلرژی به‌هیچ‌وجه رخ نمی‌دهد. مگر اینکه عارضه ثانویه‌ای وجود داشته باشد در نقطهٔ مقابل این افراد؛ افراد مبتلا به آنفولانزا هستند. مبتلایان به آنفولانزا ممکن است تب بسیار بالا حدود ۴۰ تا ۴۱ درجه سانتیگراد را تجربه کنند و دورهٔ تب آن‌ها بین ۵ روز تا یک هفته طول بکشد.
 

سردرد سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی

وی ادامه داد: در مبتلایان به سرماخوردگی‌های معمولی سردرد یک امر نا شایع محسوب می‌شود درصورتی‌که در مبتلایان با آنفولانزا سردرد بسیار شایع و شدید است و در بیماران مبتلا به آلرژیک اساساً سردرد رخ نمی‌دهد مگر این که فرد بیماری دیگری به طور هم‌زمان داشت باشد.
 

دردهای عضلانی، مفصلی و استخوانی

وزیری اضافه کرد: دردهای عضلانی، مفصلی و استخوانی مبتلایان به سرماخوردگی این دردها بسیار خفیف و قابل‌تحمل است، ولی در مبتلایان به آنفولانزا این دردها بسیار شایع و شدید است و در برخی از آن‌ها به علت التهاب عضلانی به‌قدری درد شدید است که ممکن است از خوابیدن یا نشستن روی صندلی رنج ببرند. در مبتلایان به آلرژیک به‌هیچ‌وجه دردهای عضلانی مفضلی استخوانی و دردهای مبهم بدن رخ نمی‌دهد.

ضعف، خستگی و بی‌حالی

وی گفت: ضعف، خستگی و بی‌حالی در مبتلایان به سرماخوردگی این علائم رخ می‌دهد، ولی با شدت بسیار کم در مبتلایان به آنفولانزا ضعف، خستگی و بی‌حالی بسیار شدید است حتی ممکن است ۳ تا ۴ هفته به طول بی انجامد. در مبتلایان به آلرژی هم ممکن است این نکات وجود داشته باشد ولی بسیار خفیف و قابل‌تحمل است.

تحلیل قوای جسمانی

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری اظهار کرد: تحلیل قوای جسمانی در مبتلایان به سرماخوردگی به‌هیچ‌وجه چنین شکایتی وجود ندارد درصورتی‌که تحلیل قوای جسمانی و ناتوانی از جمله شکایت‌های بسیار شایع در مبتلایان به آنفلوانزا است و این شکایت در افراد مبتلا به آلرژی به‌هیچ‌وجه مشاهده نمی‌شود.
 

گرفتگی بینی و آبریزش‌بینی

وی افزود: گرفتگی بینی و آبریزش بینی در مبتلایان به سرماخوردگی شایعه عفونت‌های رینو ویروس، کرونا، ویروس آرسوی آنفلوانزا همگی این شکایت را ممکن‌ است داشته باشد. در مبتلایان به آلرژی هم گرفتگی بینی و آبریزش بینی وجود دارد، البته ترشحات معمولاً زلال و شفاف هستند. در مبتلایان به آنفلوانزا خیلی گرفتگی بینی و آبریزش از بینی امر شایعی نیست.

عطسه کردن

وزیری خاطرنشان کرد: عطسه‌کردن مبتلایان به سرماخوردگی و آلرژی عطسه به‌صورت مکرر در طول روز و ابتلای به بیماری شایع است در مبتلایان با آنفولانزا عطسه‌کردن مشاهده نمی‌شود از جمله شکایت‌های بسیار بارزی که در این قبیل بیماران وجود دارد.
 

گلودرد

وی تصریح کرد: گلودرد در مبتلایان به سرماخوردگی بسیار شایع است و ممکن است تنها علت مراجعه گلودرد باشد در مبتلایان به آنفلوانزا و آلرژی گلودرد رخ می‌دهد ولی با فراوانی که به‌مراتب کمتر می‌شود.
 

سرفه

وزیری خاطرنشان کرد: سرفه ممکن است جزو علائم، نشانه‌ها و شکایت‌های افراد مبتلا به سرماخوردگی باشد و همین‌طور سرفه‌های تحریکی در افراد مبتلا به آلرژی به‌عنوان یک شکایت مطرح شود، ولی در افراد مبتلا به آنفلوانزا سرفه‌های شدید یکی از علل مراجعه به‌صورت شایع است و حتی ممکن است آن سرفه‌ها نشان‌دهنده عفونت‌های ثانویه‌ای باشد که افراد مبتلا به آنفولانزا ممکن است تجربه کنند. سرفه‌های بسیار شدید که همراه با دفع خلط در صورت عفونت‌های ثانویه است.
 

درد قفسه سینه

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: درد قفسه سینه طبیعتاً بر اثر التهاباتی که در عضلات ممکن است، رخ بدهد گرفتگی‌های عضلانی است یک درد بسیار خفیفی در مبتلایان به سرماخوردگی در قفسه سینه ایجاد می‌شود به‌هیچ‌وجه در مبتلایان به آلرژی درد قفسه سینه وجود ندارد مگر اینکه فرد به طور هم‌زمان آسم آلرژیک هم داشته باشد، ولی در مبتلایان به آنفولانزا درد قفسه سینه به‌صورت یک شکایت شایع محسوب می‌شود. در افراد بالای ۴۵ تا ۵۰ سال باید به آن بسیار توجه شود. زیرا، هم آنفولانزا می‌تواند درد ایجاد کند و هم شروع دردهای قلبی باشد که در این زمان باعث فریب بیمار می‌شود و نسبت به‌ آن بی‌توجهی شود و به‌موقع به پزشک متخصص قلب مراجعه نکند.
 

راه‌های درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

وزیری در ادامه در خصوص درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی، گفت: زمانی که فرد مبتلا به سرماخوردگی یا کامون کلد است؛ استراحت در منزل، خواب کافی، مصرف مایعا‌ت، مصرف آب‌میوه، مصرف داروهای ضد احتقان، مصرف استامینوفن، مصرف داروهایی مثل ایبروفن که برای درد استفاده می‌شود معقول است و نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست.وی افزود: مبتلایان به سرماخوردگی و اطرافیانش بهتر است که دست‌ها را دائم شستشو بدهند تا از انتقال و انتشار بیماری جلوگیری به عمل آید و اگر در یک اتاق زندگی می‌کنندد استفاده از ماسک و حفظ فاصله یک تا یک و نیم متر برای جلوگیری از انتشار بیماری مدنظر باشد.متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه این قبیل بیماران ممکن است دچار عفونت‌های ثانویه سینوس شوند، تصریح کرد: اگر بیماران سینوزیت پیدا کنند یا عفونت‌های ثانویه گوش میانی پیدا کنند و اگر مبتلا به آسم هستند آسم آن‌ها تشدید شود در درمان افراد مبتلا به آنفولانزا هم طبیعتاً استراحت در منزل مصرف مایعات برای کاهش تبب مصرف استامینوفن مصرف آی بو برو فن می‌تواند کمک‌کننده باشد.
 
وی افزود: در افراد زیر ۱۸ سال مصرف داروهایی مثل آی بو برو فن آسپرین سولینداک ناپروکسن باید بااحتیاط باشد چون مواردی از ابتلای به این بیماری و مصرف آسپرین در سن زیر ۱۸ سال با عارضه بسیار خطرناکی به نام جم ری ممکن است باعث ایجاد آسیب‌های مغزی و حتی مرگ کودک شود؛ بنابراین به‌هیچ‌وجه از آسپرین در زیر ۱۸ سال نباید استفاده کرد.وی افزود: اگر پزشک تشخیص بدهد طبیعتاً در مبتلایان به آنفولانزا داروهای ضدویروس اختصاصی وجود دارد که در کشور ما هم دارویی مثل او سل تامی ویر عرضه می‌شود و قابلیت استفاده دارد، ولی با تشخیص پزشک به‌هیچ‌وجه در این بیماران مثل بیماران مبتلا به سرماخوردگی مصرف آنتی‌بیوتیک ضرورت ندارد.
 
متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در خصوص آنفلوانزا باتوجه‌به این که واکسن در کشور عرضه شده، عنوان کرد: سه نوع واکسن داریم که طبیعتاً واکسیناسیون سالیانه بسیار حائز اهمیت است در گروه‌های در معرض خطر شستشوی دست حفظ فاصله یک تا یک و نیم متر و استفاده از ماسک هم مهم عارضه‌ای که در این بیماران ممکن است رخ دهد ذات‌الریه به‌صورت ثانویه، برونشیت است. تمی ذات و ریه یا پنومونی می‌تواند در صورت عدم درمان در برخی از موارد حتی مرگ‌آور هم باشد.
 
وزیری با بیان اینکه درد درمان آلرژی به‌هیچ‌وجه منطقی نیست، گفت: در درمان آلرژی از داروهای ضدویروسی یا از داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده نمی‌کنیم مگر اینکه عفونت ثانویه در بیماران یک بیماری جدید ایجاد کرده باشد. در این افراد از داروهای ضد حساسیت آنت‌هیسامین‌ها از استیرویت‌های داخلی بینی داروهای ضد احتقان استفاده می‌شود که طبیعتاً از مواد آلرژن باید پرهیز کنند اگر آلرژن‌های شناخته شده‌ای وجود دارد اگر مبتلایان به آلرژی عفونت سینوس یا عفونت گوش میانی باشند و یا اگر مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مثل برونشیت و غیره بودند به تشخیص پزشک است که در این افراد آنتی‌بیوتیک قابل‌استفاده است یا نه.وی افزود: از مصرف بی‌دلیل آنتی‌بیوتیک‌ها در عفونت‌های سینوسی و همین‌طور در افراد مبتلا به آلرژی باید پرهیز کرد. یکی از دلایل توسعه مقاومت‌های میکروبی و آنتی بیوتیک‌ها مصرف نامناسب آنتی‌بیوتیک است.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.