سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21553 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

اگر جلسه فردای شورای شهر رسمیت نیابد از آنها سلب عضویت می‌کنیم! کاهش ۱۴ درصدی سوانح فوتی در راه های استان کرمانشاه پخت «نان کامل» در کرمانشاه به کجا رسید؟ رفع ۱۲ نقطه حادثه‌ خیز شهر کرمانشاه در دستور کار شهرداری است مصرف چه مواد غذایی جلوی «پوکی استخوان» را می‌گیرد؟ روزهای گرم پاییزی کرمانشاه؛ خداحافظ! در نصب وسایل گرمایشی دقت کنید/ قاتل خاموش در کمین است پزشکی قانونی فقط «معاینه جسد» نیست/ زمین «سوله بحران» تعیین تکلیف شد باید از قبح‌زدایی «سقط جنین» فاصله بگیریم مخاطب هشدارهای امام جمعه کرمانشاه کیست؟ کاهش ۱۰ درصدی کشته‌های تصادفات درون‌شهری کرمانشاه معاون استانداری کرمانشاه: پرداخت حق مناطق جنگی کماکان ادامه دارد سایه سیاهی بر سر زنان کرمانشاهی/فاجعه زباله گردی موجودی لطیف به نام زن! کرمانشاه؛ استانی پراستعداد اما پرمشکل و نیازمند توجه قابل توجه کشاورزان کرمانشاهی، این موج ناپایدار «پله» نیست پیگیر ثبت‌نام دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در مدارس کرمانشاه هستیم پف زیر چشم می تواند نشانه بیماری قلبی باشد؟ ۱فوتی به علت واژگونی خودرو پژو پارس در محور سرپل ذهاب ورود تعزیرات کرمانشاه به موضوع گرانی مرغ دادگاه‌های صلح موجب افزایش رسیدگی نظامند به دعاوی می‌شوند

سایه سیاهی بر سر زنان کرمانشاهی/فاجعه زباله گردی موجودی لطیف به نام زن!
28 مهر 1403 - 12:44
شناسه : 295345
3
طلوع‌‌کرمانشاه : چه چیز زنان را‌ مجبور به حرفه ای می کند که هیچ تناسبی با روحیاتشان ندارد و آنان را درگیر انواع آسیب های اجتماعی می کند و تصویری قابل تامل در فضای شهری ایجاد می کند؟فاطمه خالوان، روانشناس سلامت و مشاور اداره کل بهزیستی و مشاور اداره ورزش و جوانان استان دراین باره به طلوع گفت: زباله گردی دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی است، فرد زباله گرد اغلب اعتیاد دارد و میخواهد مخارج زندگی خود را در لابه لای سیاهچاله هایی که از پسماندهای دیگرانست جستجو‌کند‌ در حالی که این فرد از روی ناچاری به این کار اقدام می کند و فردی آسیب دیده و رانده شده است/ در صحبت هایی که با برخی از زباله گردان‌داشتم عنوان می کردند «گاه موقعیت هایی پیش می آمد که گرسنگی شدید بر ما غالب می شد و ما بدون توجه به اینکه ان تکه غذا، پسماند و آلوده است از آن استفاده می کردیم و حتی به فرزندانمان هم می دادیم تا بخورند و زنده بمانند»/ این بدان معناست افراد زمانی که در موقعیت گرسنگی قرار میگیرند و نیازهای اولیه زندگی انان‌ برآورده نمی‌شود، ممکن است اقدام به کارهای بدتری کنند و برای ادامه زندگی، زباله گردی را انتخاب کنند/نوسانات اقتصادی، مهاجرت های گسترده، مشکلات خانوادگی و نابرابری های مشهود اقتصادی موجب می شود تا زنان با کم ترین بهره اقتصادی زباله گردی را انتخاب کنند، این نابرابری های ساختار طبقاتی که به نوعی اشکار ‌‌و بغرنج و سخت است برای زنان موجب فشارهای روحی و آسیب های جدی از نظر تغذیه ای و جسمی می شود.
نویسنده : زهره کریم زاده منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

به گزارش پایگاه خبری طلوع، چشمانمان عادت کرده به دیدن زنانی ریزاندام که کیسه های بزرگ زباله را در خیابان های شهر به دنبال خود بر روی زمین می کشند و یا بردوش حمل می کنند و مسافتی طولانی طی می کنند…

زنانی که ساعت ها در مخازن زباله خم می شوند و به دنبال غذا و یا جمع آوری پسماندهایی هستند تا بتوانند از این طریق درآمدی بدست آورند و روزگار بگذرانند، غافل از اینکه هر روز که می‌گذرد بر فرسودگی جسم و روح آنان افزوده می شود و‌ سایه بیماری و آلودگی بر سر آنان بزرگ‌تر می‌شود.

اما چه چیز این زنان را‌ مجبور به حرفه ای می کند که هیچ تناسبی با روحیاتشان ندارد و آنان را درگیر انواع آسیب های اجتماعی می کند و تصویری قابل تامل در فضای شهری ایجاد می کند؟

فاطمه خالوان، روانشناس سلامت و مشاور اداره کل بهزیستی و مشاور اداره ورزش و جوانان استان دراین باره به طلوع گفت: زباله گردی دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی است، فرد زباله گرد اغلب اعتیاد دارد و میخواهد مخارج زندگی خود را در لابه لای سیاهچاله هایی که از پسماندهای دیگرانست جستجو‌کند‌ در حالی که این فرد از روی ناچاری به این کار اقدام می کند و فردی آسیب دیده و رانده شده است.

خالوان ادامه داد: در صحبت هایی که با برخی از زباله گردان‌داشتم عنوان می کردند «گاه موقعیت هایی پیش می آمد که گرسنگی شدید بر ما غالب می شد و ما بدون توجه به اینکه ان تکه غذا، پسماند و آلوده است از آن استفاده می کردیم و حتی به فرزندانمان هم می دادیم تا بخورند و زنده بمانند».

وی تاکید کرد: این بدان معناست افراد زمانی که در موقعیت گرسنگی قرار میگیرند و نیازهای اولیه زندگی انان‌ برآورده نمی‌شود، ممکن است اقدام به کارهای بدتری کنند و برای ادامه زندگی، زباله گردی را انتخاب کنند.

*این روانشناس ادامه داد: نوسانات اقتصادی، مهاجرت های گسترده، مشکلات خانوادگی و نابرابری های مشهود اقتصادی موجب می شود تا زنان با کم ترین بهره اقتصادی زباله گردی را انتخاب کنند، این نابرابری های ساختار طبقاتی که به نوعی اشکار ‌‌و بغرنج و سخت است برای زنان موجب فشارهای روحی و آسیب های جدی از نظر تغذیه ای و جسمی می شود.


خالوان اضافه کرد: تنگناهای شغلی و ضرورت تامین معاش، موجب گرایش برخی زنان به این اقدام شده، گرچه ممکن است سازمان هایی همچون کمیته امداد و بهزیستی به این افراد کمک کنند ولی برای معیشت روزانه کافی نیست و در نتیجه به سمت زباله گردی روی می آورند.

این روانشناس سلامت افزود: اعتیاد یکی از موقعیت هایی است که زنان تحت تاثیر آن قرار می گیرند و زمینه ‌‌بهانه زباله گردی برای تهیه هزینه مواد می شود

یکی دیگر از عللی که موجب می شود زن به زباله گردی روی آورد کسب درآمد از راه مشروع است

این زنان معتقدند که کاری مشروع و قانونی را انتخاب کرده اند و دست گدایی به سمت کسی دراز نمی کنند، پذیرش زباله گردی توسط مردم و عدم منع اجتماعی‌ بر گسترش این قضیه دامن زده و از سوی فرد و یا مسوولی منع نمی شوند.

وی در خصوص پیامدهای منفی که ممکن است برای یک زن زباله گرد ایجاد شود گفت: چنین مشاغل برای یک زن که پر از لطافت و‌ظرافت است مناسب نیست چراکه باید با دستانش در انبوهی از آلودگی و زباله به جستجو بپردازد و ممکن است بدن آنان با اشیا برنده آسیب ببیند و حتی بیماری به آنان منتقل شود.


خالوان یادآور شد، چنین موقعیت های شغلی موجب آسیب فرد از نظر روحی و روانی می شود و از نظر جسمی نیز آسیب زننده است چراکه باید‌مسافت طولانی را طی کنند و دچار خستگی و فرسودگی شغلی شوند و این اقدام از آنان زنان خسته تر و افسرده تری می‌سازد، انسان های افسرده از زندگی لذت نمی برند و به دلیل این افسردگی ممکن است به خود و یا به اطرافیان آسیب برسانند و عزت نفس آنان کم‌شود و نسبت به خود حس حقارت و سرزنش گری پیدا کنند.

خالوان تاکید کرد، ما باید به چنین زنانی مشاوره دهیم تا اعتماد بنفس و عزت نفس آنان برگردد شغلی را انتخاب کنند که از لحاظ روحی و روانی آنان را تخریب نکند باید به آنان کمک کنیم تا در فضایی که استعداد دارند مهارت یاد‌گیرند، چنین زنانی به دنبال درآمدی هستند تا بتوانند از پس مخارج زندگی و اعتیاد برآیند و باید برای اعزام آنان به کمپ برای ترک اعتیاد اقدام کنیم و سبک زندگی آنان را تغییر دهیم.

وی تاکید کرد؛ بهتر است قانون تصویب کند تا وام هایی بادرصد سود اندک‌داده شود تا بتوانند پس از پایان مهارت از لحاظ مالی تامین شوند، باید تمهیداتی ایجاد شود تا به زنان سرپرست خانوار شغلی متناسب با روحیه آنان داده شود، از سوی دیگر مکان های حمایتی وجود داشته باشد تا حداقل شبها در آن اسکان کنند و از نظر خورد و خوراک مورد حمایت قرار گیرند تا از زباله گردی رها شوند.

گزارش از زهره کریم زاده-خبرنگار طلوع

دیدگاه

دیدگاهها بسته است.