پنج شنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳ Thursday, 24 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21568 تعداد نوشته های امروز : 7×

آخرین خبرها

موج نارضایتی از رفتار قهری هسته گزینش در آموزش و پرورش استان /جوانان بسیاری حذف شده و به خیل بیکاران پیوسته اند /تابستان امسال تنها  یک سوم نیروهای پذیرش شده از فیلتر گزینش گذشتند! حمایت کامل دستگاه قضایی اسلام آباد غرب از برنامه های عام المنفعه دستگاه های اجرایی شهرستان شمارش معکوس برای واریز مبلغ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان/ افزایش ۱۰ میلیونی حقوق در راه است؟ حرکت لاک‌پشتی پست کرمانشاه و سرگردانی مردم مسمومیت ۴ عضو یک خانواده بر اثر گازگرفتگی در کرمانشاه روند کاهشی دمای هوا در کرمانشاه طی هفته آینده ۷۲ روز بارانی، ۳۹ روز یخبندان و رشد ۲۲ درصدی بارش‌ها چالش جدی مسافران برای ورود از پایانه ها به داخل شهر /پایانه راه کربلا شبها تاکسی ندارد توقیف یکدستگاه حفاری غیرمجاز توسط امور منابع آب شهرستان کنگاور طلا ارزان می‌شود؟ آماری فجیع از یک تراژدی ناگوار؛ ۵۰ درصد کودکان مورد سوء استفاده والدین معتاد خود قرار می گیرند! دمای ۱۶ شهر کرمانشاه زیر صفر رفت مجموعه باغ مدرن قصرشیرین ظرفیتی برای افزایش اشتغال و تولید در غرب کرمانشاه پخت «نان کامل» در کرمانشاه در انتظار قیمت‌گذاری نصب پابند الکترونیکی بر پای ۱۰۰ سارق حرفه‌ای در کرمانشاه اگر جلسه فردای شورای شهر رسمیت نیابد از آنها سلب عضویت می‌کنیم! کاهش ۱۴ درصدی سوانح فوتی در راه های استان کرمانشاه پخت «نان کامل» در کرمانشاه به کجا رسید؟ رفع ۱۲ نقطه حادثه‌ خیز شهر کرمانشاه در دستور کار شهرداری است مصرف چه مواد غذایی جلوی «پوکی استخوان» را می‌گیرد؟

موج نارضایتی از رفتار قهری هسته گزینش در آموزش و پرورش استان /جوانان بسیاری حذف شده و به خیل بیکاران پیوسته اند /تابستان امسال تنها  یک سوم نیروهای پذیرش شده از فیلتر گزینش گذشتند!
03 آبان 1403 - 12:17
شناسه : 295424
1
طلوع‌‌کرمانشاه : گرچه رخدادهای هسته گزینش در وزارت آموزش و پرورش موضوعی سراسری بود که "عبدالرضا داوری" فعال سیاسی-رسانه ای از عدد 8هزار نفری آن پرده برداشت، اما هنوز هیچ مرجع رسمی آمار دقیقی از رد صلاحیت داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش که ذیل کد19 قرار گرفتند اعلام نکرده است/در استان کرمانشاه موج این رخداد به لحاظ تنوع مذهبی در دو شاخه اهل سنت و اهل حق بسیار گسترده بود و ما در زمره استانهایی بودیم که عدد بالایی میان رد صلاحیت شدگان داشت/این البته در شرایطی است که هیچ مرجع قانونی عدد مشخصی از برکناری نو معلم های استان اعلام نکرده و آنچه از سخنان مسئولین و افراد آگاه استنباط می شود آن است که برخوردهای قهری گستردگی بیشتری در خطه اورامانات و نیروهای اهل حق داشته است، هرچند کم نبودند جوانان متدینی هم که بی هیچ دلیلی پشت سد گزینش ماندند/بسیاری این رخداد را بازخوردی از روی کارآمدن "خرازانی" در هسته گزینش  وزارت خانه می دانند که به تبع به سراسر کشور سرایت کرد و موجی از نارضایتی را میان دانشجو معلمان برانگیخت/در کرمانشاه این موضوع تا جایی پیش رفت که صدای اعتراض امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان، ماموستا "ملاقادر" و "رستگار یوسفی" نماینده حوزه اورامانات بلند شد/گویی هسته گزینش استان که مدیریت آن با شخصی به نام "مهربان خوش کناری " است با اجرای قواعد سخت گیرانه بسیاری از نومعلم ها و کسانی که  آزمون استخدامی را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند و یا حتی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را ذیل کد 19 و یا 5 رد صلاحیت کرده بود.
نویسنده : لیلاسعدوندی منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

به گزارش پایگاه خبری طلوع، گرچه رخدادهای هسته گزینش در وزارت آموزش و پرورش موضوعی سراسری بود که “عبدالرضا داوری” فعال سیاسی-رسانه ای از عدد ۸هزار نفری آن پرده برداشت، اما هنوز هیچ مرجع رسمی آمار دقیقی از رد صلاحیت داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش که ذیل کد۱۹ قرار گرفتند اعلام نکرده است.

در استان کرمانشاه موج این رخداد به لحاظ تنوع مذهبی در دو شاخه اهل سنت و اهل حق بسیار گسترده بود و ما در زمره استانهایی بودیم که عدد بالایی میان رد صلاحیت شدگان داشت.

این البته در شرایطی است که هیچ مرجع قانونی عدد مشخصی از برکناری نو معلم های استان اعلام نکرده و آنچه از سخنان مسئولین و افراد آگاه استنباط می شود آن است که برخوردهای قهری گستردگی بیشتری در خطه اورامانات و نیروهای اهل حق داشته است، هرچند کم نبودند جوانان متدینی هم که بی هیچ دلیلی پشت سد گزینش ماندند.

بسیاری این رخداد را بازخوردی از روی کارآمدن “خرازانی” در هسته گزینش  وزارت خانه می دانند که به تبع به سراسر کشور سرایت کرد و موجی از نارضایتی را میان دانشجو معلمان برانگیخت.

در کرمانشاه این موضوع تا جایی پیش رفت که صدای اعتراض امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان، ماموستا “ملاقادر” و “رستگار یوسفی” نماینده حوزه اورامانات بلند شد.

گویی هسته گزینش استان که مدیریت آن با شخصی به نام “مهربان خوش کناری ” است با اجرای قواعد سخت گیرانه بسیاری از نومعلم ها و کسانی که  آزمون استخدامی را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند و یا حتی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را ذیل کد ۱۹ و یا ۵ رد صلاحیت کرده بود.

*یک منبع آگاه با اذعان به این مطلب که در تابستان اخیر تنها یک سوم نیروهای پذیرش شده جذب آموزش و پروش استان شده اند گفت: از هزارو۵۵۰نفری که پذیرش شدند عدد زیادی حذف شد، یعنی تقریبا چیزی حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر.

آموزش و پرورش البته درباره حجم رد صلاحیت شدگان در استان گفته است که تعداد پذیرش شده ها ۳برابر ظرفیت استخدامی بوده و نهایتا آنها باید حذف می شدند.

با نگاهی تقریبی به این عدد می توان نتیجه گرفت که رد صلاحیت شدگان در استان ما عدد بالایی را شامل می شوند یعنی چیزی حدود هزار نفر.
این در شرایطی است که آموزش و پرورش کرمانشاه نیروهای بسیاری در آستانه بازنشستگی دارد چون بسیاری از معلمان طی سالهای اخیر و در انتظار رتبه بندی تن به بازنشستگی ندادند، کسانی که گاها سابقه ۳۰ و حتی ۳۵ سال خدمت دارند.

بالارفتن عدد معلمان در آستانه بازنشستگی باعث شد که خروج ناگهانی تعدادی از آنها در سالهای اخیر مدارس استان را با شوک کمبود معلم مواجه کند زیرا نهایتا آموزش و پرورش توانست نصف خروجی های خود جذب نیرو داشته باشد. یعنی همواره با ناترازی ورود و خروج  روبرو بوده و طی سالها این کمبود را با نیروهای جهادی، حق التدریسی، بازنشسته و یا سربازمعلم جبران کرده است.

این عدم نیاز سنجی و بالانس نبودن به مرور آسیب ساختاری به نظام آموزشی استان وارد کرده و مدارس ما کم کم از مربی بهداشت، مشاور و آموزگار تربیت بدنی محروم شده اند چون اغلب آنها بالاجبار به عنوان معلم در پایه های مختلف تدریس می کنند تا شاید این کمبودها جبران شود.

از همین رو حالا جذب نیروهای متخصص در مدارس استان یک نیاز اساسی محسوب می شود، آموزش و پرورش اما همواره مدعی آن است که به هیچ وجه کمبود معلم ندارند و ۳۷۰ هزار دانش آموزی که در ۴هزار مدرسه استان مشغول تحصیلند هیچ خلاءی در این باره حس نمی کنند.

واقعیت اما چیز دیگریست چون عدم نیاز سنجی و ناترازی نیروها در سالهای اخیر چنان ضربه ای به سند تحول بنیادین وارد کرده که صدای آن سالها بعد شنیده می شود.

حالا شما فکر کنید در این شرایط بغرنج و درحالیکه هیکل پیر و فرتوت آموزش و پرورش نیازمند تزریق نیروهای خوش فکر، جوان و با استعداد است رفتار سلیقه ای هسته گزینش با نو معلم ها و دانشجو معلمان چه ضربه مهلکی بر پیکر بزرگترین نهاد تربیتی استان می زند؟

از موضوع تامین یا عدم تامین ۲۶ هزار نیروی فرهنگی که بگذریم، نکته دیگر خدشه ای است که این افراط و تفریط ها به حیثیت کاری، شغلی و اجتماعی جوانانی وارد کرد که گاها حتی به خاطر پروفایل های شخصی زیر سوال رفتند و جریمه شدند و کم نبودند دختران جوانی که پس از این حذف شدن ها زیر نگاه سنگین خانواده تن به هر توبیخ و توهینی دادند و کارشان به روان پزشک کشید.

این در حالیست که هیچ قانونی به هسته گزینش اجازه برخورد سلیقه ای با داوطلبان را نمی دهد و تا بوده نشنیده ایم که قانونی برای رصد افراد در فضای مجازی و تایید یا عدم تایید صلاحیت آنها بر اساس پروفایل شخصی وجود داشته باشد؟ که اگر هست مسئولین باید شفاف سازی کنند.

این قاعده حتی با قوانین دیوان عدالت ادارای هم منافات دارد چون طبق قانون اخراج کارمند به دلیل تغییر نظر گزینش خلاف مقررات است. خلاصه آنچه در هسته گزینش باید مهم باشد معیارهای عمومی است یعنی پایبندی به نظام، التزام عملی به قانون و عدم سوء پیشینه.

“سجاد خسروی” که پیش از خوش کناری برای مدت ۶سال مدیریت هسته گزینش در استان را عهده دار بوده به طلوع کرمانشاه گفت: با آنکه بازنشسته شده ام اما در جریان موج نارضایتی ها از هسته گزینش استان بودم و به نظرم روشی که اجرا شد هرچند تحت الشعاع شرایط کشور بود ولی ضربه جبران ناپذیری به نسل جوان، توانمند و نخبه استان زد.

وی درحالیکه به سخت بودن قوانین گزینش دهه ۶۰ اشاره کرد افزود: اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم که این قوانین نیاز به بازنگری اساسی دارند و مجلس باید در این زمینه کاری بکند. از همین رو ما در دوران تصدی نگاه متفاوتی به آن داشتیم و تلاشمان آن بود که نیروهای توانمند، نخبه و مخلص بی دلیل حذف نشوند و اگر مشکلی هم بود با گفتمان حل میشد.

“علی میرزایی” معاون ناحیه ۲ آموزش و پرورش که پیشتر سابقه فعالیت در هسته گزینش استان داشته است نیز ضمن صحه گذاشتن به روش غلط سالهای اخیر هسته گزینش در استان به طلوع گفت: ما نباید به افراط و تفریط مبتلا شویم چون هر دو حالت آن زیانبار است و آسیب اصلی متوجه سازمان می شود.

وی افزود: بارها گفته ام که برخوردهای سلیقه ای و سفارشی، انسان سازی نمی کند و فقط باعث کناره گیری بیشتر جوانها و خانواده هایشان از نظام می شود.لذا ما باید هدفمان جذب افراد باشد نه دفع آنها.

او همچنین به حذف برخی معلم ها در خطه اورامانات و بویژه در میان اهل حق اشاره کرد و گفت: کنار زدن نیروهای توانمند برای مجموعه هزینه دارد و نباید کمبود نیرو را با جذب افراد غیر کارشناس که گاها با  آزمونهای متفرقه بالا می آیند جبران کنیم.

میرزایی گرچه موضوع را باز نکرد اما این همان نکته ای  است که باید به آن دقت کرد، آموزش و پرورش در سالهای اخیر جدای از کنار زدن نیروهای متخصص، شرایط را برای جذب طلبه ها از طریق طرح امین و مواردی از این دست فراهم کرده است. طرحی که به نظر نمی رسد جایگزین خوبی  برای کمبود نیرو در مدارس استان باشد.

به هرحال هنوز معلوم نیست که مدارس کرمانشاه در سال تحصیلی جاری با چه کمبودهایی در حوزه آموزش مواجه اند؟ و یا امسال دقیقا چه تعداد نیرو جذب و یا حذف شده اند. شاید سخنان “امیرخانی” مدیر منابع انسانی و امور اداری آموزش و پروش تا حدی می توانست پاسخگوی این سوال باشد اما تماس های مکرر با او بی نتیجه ماند. علاوه برآن به رغم تلاشهای فراوان برای برقراری  ارتباط با “خوش کناری” امکان گفتگو با او نیز مهیا نشد تا علت این رخدادها را از زبان مدیر هسته گزینش بشنویم.

در مجموع امیدواریم وعده قائم پناه برای خاتمه دادن به گزینش های سلیقه ای در کشور عملی شود و یا آنطور که نماینده مجلس از قول وزیر وعده داده بود شرایط برای بازنگری و جذب شمار زیادی از رد صلاحیت شدگان مهیا شود و کرمانشاه هم از این موهبت بی بهره نماند. استانی که سالهاست جوانانش برای یافتن شغل حداقلی دست و پا می زنند و بی انصافی است که به دلایل واهی آنها را از داشتن حداقل ها محروم کنیم.
 
گزارش از لیلا سعدوندی-خبرنگار طلوع کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.