در سراسر دنیا خدمات پس از فروش خصوصا برای کالاهای بزرگ و اساسی یکی از مهمترین ملاک های انتخاب مردم است.خ
شرکت های بزرگ همگی در دفاتر نمایندگی خود انواع خدمات پس از فروش را حتی گاهی تا تعویض کالای خریداری شده ارائه می دهند خصوصا برای خودرو که به صورت مستمر نیاز به خدمات پس از فروش، تعمیر، ارائهخ قطعات و … دارد.
اما در ایران و خصوصا کرمانشاه نمایندگی های پس از فروش خودرو در صدر شکایت و نارضایتی مردم قرار دارند.
عدم پاسخگویی، وقفه طولانی در ارائه خدمت، برخورد نامناسب، نداشتن قطعات به روز و … همه از جمله موارد شکایت مردم از خدمات پس از فروش و نمایندگی خودروها است.
آن هم برای خودروهای با کیفیت پایین تولید داخل که از همان روزهای ابتدایی خرید خودرو صفر، سر و کار مردم به نمایندگی ها می افتد.
بیژن محمودی یکی از شهروندان کرمانشاه است که از نمانیدگی های خودرو گلایه دارد.
وی گفت: حدود سه ماه است که یک خودرو پراید صفر از درب کارخانه تحویل گرفتم که یک قطعه آن بعد از همین مدت کوتاه با مشکل مواجه شد و نیازمند تعویض آن شدم.
وی افزود: نمایندگی اعلام کرد برای یک قطعه ساده باید یک ماه منتظر بمانم و ماشینی که سه ماه است خریداری شده را یکماه در پارکینگ بخوابانم.
محمودی با بیان اینکه تهیه قطعات مهم در نمایندگی ها همیشه همینقدر طول می کشد و چون تفاوت قیمت آن خیلی با بازار آزاد خیلی زیاد نیست مردم ترجیح می دهند معطل نمانند و از بازار آزاد خرید کنند.
مجید افخمی یکی دیگر از شهروندان است از وضعیت نمایندگی های خودرو گلایه زیادی دارد.
وی اظهار کرد: چندین ماه است که برای یک خودرو ثبت نام کردم اما از موعد مقرر تحویل آن گذشته است و هنوز خودرو را تحویل نگرفتم.
این شهروند با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو اخیر دلیل تاخیر در تحویل آن اعلام شده، خاطرنشان کرد: اعلام کردند که خودرو را با نرخ روز تحویل می دهند و این در حالی است که مدت چند ماه پول ما برای دریافت خودرو خوابیده است.
افخمی از برخورد نامناسب و عدم پاسخگویی نمایندگی های خودرو هم یاد کرد و گفت: بارها برای تعیین تکلیف خودرو مراجعه کردم اما پاسخگویی مناسبی نداشتند و فقط اعلام می کنند اختیار چندانی ندارند و همه چیز دست نمایندگی های اصلی در مرکز است.
این شهروند خواستار نظارت بیشتردستگاه ها بر خدمات پس از فروش خودروها و نمایندگی ها داشته باشند.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان کرمانشاه نیزنمایندگی های خودرو را یکی از بیشترین موارد دارای شکایت در انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده دانست.
عبدالرضا یاری در گفت و گو با خبرنگار طلوع اظهارداشت: بر اساس قانون نمایندگی های خودرو باید تمام خدمات را به مشتریان ارایه دهند و حتی گاهی ذکر شده که نمایندگی باید اگر مشکلی برای خودرو پیش آمد یک خودرو دیگر را تا زمان تعمیر، در اختیار مصرف کننده قرار دهد.
وی افزود: متاسفانه نمایندگی ها در اکثر مواقع به وظایف خود عمل نمی کنند و وقتی که با آنها رایزنی می کنیم اعلام می کنند که اختیار چندانی ندارند و بیشتر اختیار در دست نمایندگی مرکز است.
یاری عنوان کرد: این در حالی است که خودروسازان هر بار بدون داشتن دلیل منطقی هرطور که بخواهند قیمت را بالا می برند و در عوض آن خدمات چندانی هم ارایه نمی دهند.
دیدگاه