جمعه, ۴ آبان , ۱۴۰۳ Friday, 25 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21568 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

موج نارضایتی از رفتار قهری هسته گزینش در آموزش و پرورش استان /جوانان بسیاری حذف شده و به خیل بیکاران پیوسته اند /تابستان امسال تنها  یک سوم نیروهای پذیرش شده از فیلتر گزینش گذشتند! حمایت کامل دستگاه قضایی اسلام آباد غرب از برنامه های عام المنفعه دستگاه های اجرایی شهرستان شمارش معکوس برای واریز مبلغ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان/ افزایش ۱۰ میلیونی حقوق در راه است؟ حرکت لاک‌پشتی پست کرمانشاه و سرگردانی مردم مسمومیت ۴ عضو یک خانواده بر اثر گازگرفتگی در کرمانشاه روند کاهشی دمای هوا در کرمانشاه طی هفته آینده ۷۲ روز بارانی، ۳۹ روز یخبندان و رشد ۲۲ درصدی بارش‌ها چالش جدی مسافران برای ورود از پایانه ها به داخل شهر /پایانه راه کربلا شبها تاکسی ندارد توقیف یکدستگاه حفاری غیرمجاز توسط امور منابع آب شهرستان کنگاور طلا ارزان می‌شود؟ آماری فجیع از یک تراژدی ناگوار؛ ۵۰ درصد کودکان مورد سوء استفاده والدین معتاد خود قرار می گیرند! دمای ۱۶ شهر کرمانشاه زیر صفر رفت مجموعه باغ مدرن قصرشیرین ظرفیتی برای افزایش اشتغال و تولید در غرب کرمانشاه پخت «نان کامل» در کرمانشاه در انتظار قیمت‌گذاری نصب پابند الکترونیکی بر پای ۱۰۰ سارق حرفه‌ای در کرمانشاه اگر جلسه فردای شورای شهر رسمیت نیابد از آنها سلب عضویت می‌کنیم! کاهش ۱۴ درصدی سوانح فوتی در راه های استان کرمانشاه پخت «نان کامل» در کرمانشاه به کجا رسید؟ رفع ۱۲ نقطه حادثه‌ خیز شهر کرمانشاه در دستور کار شهرداری است مصرف چه مواد غذایی جلوی «پوکی استخوان» را می‌گیرد؟

لزوم آزادسازی صادرات دام سبک زنده/سرانه مصرف گوشت قرمز در استان کرمانشاه حدود ۱۳ کیلوگرم است
29 تیر 1398 - 9:26
شناسه : 91546
4
جزئیات چهل و هشتمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخشی خصوصی کرمانشاه طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه- پایگاه خبری طلوع- چهل و هشتمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخشی خصوصی کرمانشاه با حضور رئیس اتاق، استاندار و جمعی از فعالان اقتصادی و مسئولین استان در اتاق کرمانشاه برگزار شد./به گزارش طلوع کرمانشاه؛ عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره‌ به لزوم آزادسازی صادرات دام زنده داشت و گفت: دام زنده سبک یکی از کالاهای استراتژیک استان است که هم در تولید هم در صادرات آن پتانسیل‌های خوبی داریم و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه از بزرگترین اتحادیه‌های کشور است که به دنبال ملی کردن آن نیز هستیم./وی ادامه داد: متاسفانه طی سال‌های اخیر صادرات دام سبک زنده بر اساس نوساناتی که در تنظیم بازار داشتیم دچار فراز و نشیب های زیادی شده و در برخی از ایام از جمله دو سال اخیر شاهد ممنوعیت صادرات دام زنده بودیم./کاشفی تاکید کرد: اگرچه اکنون صادرات دام زنده به شیوه قانون متوقف شده اما دام سبک زنده به شیوه‌های غیرقانونی و از مجاری دیگر از کشور خارج می شود./وی از بازار خوبی که برای دام زنده نژاد سنجابی استان کرمانشاه در کشورهای حوزه خلیج‌فارس وجود دارد هم یاد کرد و افزود: گوسفند نژاد سنجابی یک گوشت لاکچری برای این کشورها محسوب می شود که حاضرند در برابر آن دلار بدهند./رئیس اتاق کرمانشاه خواستار برقراری مجدد صادرات دام زنده سبک شد و گفت: اگر قرار است محدودیتی اعمال شود باید از طریق در نظر گرفتن تعرفه ها باشد تا بتوان ملاحظات تنظیم بازار را نیز رعایت کرد./وی معتقد است متاسفانه ما نتوانستیم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم و توازن مناسبی بین صادرات دام زنده به این کشورها و واردات دام جایگزین به منظور تنظیم بازار داخلی برقرار کنیم./وی معتقد است رقم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برای صادرات هر راس دام نرخ منطقی است که هم انگیزه صادرکنندگان را حذف نمی‌کند و هم باعث می‌شود تا صادرات به روند قانونی خود برگردد./وی همچنین خواستار اصلاح قیمت پایه صادرات دام زنده از پنج دلار به ۲.۵ دلار شد.

پ
پ

داریوش پناهی دبیر اتاق کرمانشاه با اشاره به اینکه ممنوعیت صادرات دام زنده در اواخر سال ۹۵ و با هدف تنظیم بازار اعمال شد، گفت: فقط دو درصد دام زنده کشور صادر می‌شود که تاثیر چندانی بر بازار ندارد.

وی با اشاره به وضعیت کشور از نظر تولیدات دامی و میزان نیاز به گوشت قرمز، ادامه داد: هم اکنون بیش از ۷۷ میلیون راس دام سبک و ۸٫۹ میلیون راس دام سنگین در کشور داریم و میزان تولید گوشت قرمز حدود ۸۳۵ هزار تن و نیاز مصرفی کشور حدود۹۸۴ هزار تن است.

دبیر اتاق کرمانشاه از کسری حدود ۱۴۹ هزار تنی گوشت قرمز در کشور یاد کرد که بخشی از آن از طریق واردات تامین می‌شود.

پناهی در ادامه اشاره‌ای هم به وضعیت استات کرمانشاه از نظر تولید و صادرات دام داشت و افزود: در استان کرمانشاه ۲.۹۷ میلیون راس دام سبک و ۲۹۶ هزار راس دام سنگین وجود دارد و میزان تولید گوشت قرمز استان سالانه به۳۶ هزار تن در سال می‌رسد.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف گوشت قرمز در استان کرمانشاه حدود ۱۳ کیلوگرم است، خاطرنشان کرد: میزان نیاز استان به گوشت قرمز حدود ۲۶ هزار تن است و با مازاد تولید ۱۰ هزار تنی گوشت قرمز در استان مواجهیم.

دبیر اتاق کرمانشاه با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته همواره بخشی از مازاد تولید دام استان به صورت زنده به خارج از کشور صادر می شد، گفت: در سال ۹۳ بیش از ۱۴۵ هزار راس و در سال ۹۴ نیز۳۶۴ هزار است دام زنده از استان صادر شد.

به گفته پناهی، در سال ۹۳ استان کرمانشاه ۲۴ درصد و در سال ۹۴ نیز حدود ۳۴ درصد صادرات دام زنده کشور را برعهده داشته است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۵ جلو صادرات دام زنده به بهانه تنظیم بازار گرفته شد، خاطرنشان کرد: ممنوعیت صادرات دام زنده با هدف جلوگیری از کمبود گوشت در کشور اعمال شد اما روند افزایش قیمت گوشت طی سه سال اخیر نشان می‌دهد که ممنوعیت صادرات تاثیر چندانی در این زمینه نداشته است.

دبیر اتاق کرمانشاه تاکید کرد: این در حالی است که فقط دو درصد دام زنده کشور صادر می شود و نمی‌توان پیامدهای منفی ممنوعیت صادرات را بخاطر این سهم کم صادراتی پذیرفت.

پناهی از دست رفتن بازارهای صادراتی، خروج دام مولد به شیوه غیرقانونی، کاهش درآمدهای گمرک، خروج دام بیمار از کشور و آسیب به برند دام ایران و … را از پیامدهای ممنوعیت صادرات دام زنده برشمرد.

به گفته دبیر اتاق کرمانشاه هم اکنون دام زنده به شیوه غیر قانونی از کشور خارج می‌شود و در کشورهای مقصد با قیمت ۳٫۴ میلیون تومان برای هر راس گوسفند ۴۵ کیلویی به فروش می‌رود.

پناهی قیمت هر راس گوسفند ۴۵ کیلویی را ۱٫۹ میلیون تومان و هزینه‌های خروج غیرقانونی آن شامل هزینه قاچاق (۸۰۰ هزار تومان) و هزینه حمل داخل و خارج کشور (۵۰۰ هزار تومان) را ۱٫۴ میلیون تومان برآورد کرد و گفت: این یعنی قاچاق هر راس دام سبک زنده فقط ۱۰۰ هزار تومان سود دارد.

وی تنها راه برون رفت از این ضرر و زیان را از سر گیری صادرات دام زنده دانست و گفت:می‌توان برای اینکه صادرات بی‌رویه رخ ندهد و به بازار داخلی لطمه وارد نشود تعرفه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی برای صادرات دام در نظر گرفت.

دبیر اتاق کرمانشاه اضافه کرد: از سوی دیگر چون صادرکنندگان با مشکلات بازگشت ارز مواجه می‌شوند باید نرخ پایه صادراتی دام سبک نیز به نصف کاهش یابد.

پناهی معتقد است از سرگیری صادرات دام زنده هم می‌تواند به رونق صنعت دامپروری در استان کمک کند و هم ۲۳۶ صادر کننده دام زنده استان دوباره به چرخه فعالیت برگردند.

بهرام خانی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز از مازاد ۴۰۰ هزار رأس دام زنده در استان خبر داد و گفت: این این دام مازاد در استان‌های دیگر کشور از جمله تهران، البرز، قزوین و … نیز بازار فروش دارد.

وی تاکید کرد: اما در کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت و قطر نیز درخواست برای گوسفند تولید کرمانشاه خصوصاً گوسفند نژاد “سنجابی” بسیار زیاد است.

خانی معتقد است می‌توان از سرگیری صادرات دام زنده را در دو فصل بهار و پاییز که با مازاد تولید دام مواجهیم انجام داد که بازار نیز از دام زنده سبک خالی نشود.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.