جمعه, ۴ آبان , ۱۴۰۳ Friday, 25 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21568 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

موج نارضایتی از رفتار قهری هسته گزینش در آموزش و پرورش استان /جوانان بسیاری حذف شده و به خیل بیکاران پیوسته اند /تابستان امسال تنها  یک سوم نیروهای پذیرش شده از فیلتر گزینش گذشتند! حمایت کامل دستگاه قضایی اسلام آباد غرب از برنامه های عام المنفعه دستگاه های اجرایی شهرستان شمارش معکوس برای واریز مبلغ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان/ افزایش ۱۰ میلیونی حقوق در راه است؟ حرکت لاک‌پشتی پست کرمانشاه و سرگردانی مردم مسمومیت ۴ عضو یک خانواده بر اثر گازگرفتگی در کرمانشاه روند کاهشی دمای هوا در کرمانشاه طی هفته آینده ۷۲ روز بارانی، ۳۹ روز یخبندان و رشد ۲۲ درصدی بارش‌ها چالش جدی مسافران برای ورود از پایانه ها به داخل شهر /پایانه راه کربلا شبها تاکسی ندارد توقیف یکدستگاه حفاری غیرمجاز توسط امور منابع آب شهرستان کنگاور طلا ارزان می‌شود؟ آماری فجیع از یک تراژدی ناگوار؛ ۵۰ درصد کودکان مورد سوء استفاده والدین معتاد خود قرار می گیرند! دمای ۱۶ شهر کرمانشاه زیر صفر رفت مجموعه باغ مدرن قصرشیرین ظرفیتی برای افزایش اشتغال و تولید در غرب کرمانشاه پخت «نان کامل» در کرمانشاه در انتظار قیمت‌گذاری نصب پابند الکترونیکی بر پای ۱۰۰ سارق حرفه‌ای در کرمانشاه اگر جلسه فردای شورای شهر رسمیت نیابد از آنها سلب عضویت می‌کنیم! کاهش ۱۴ درصدی سوانح فوتی در راه های استان کرمانشاه پخت «نان کامل» در کرمانشاه به کجا رسید؟ رفع ۱۲ نقطه حادثه‌ خیز شهر کرمانشاه در دستور کار شهرداری است مصرف چه مواد غذایی جلوی «پوکی استخوان» را می‌گیرد؟

شالیزارهای شرق استان، آتش به خرمن کشاورزان پایین دست می نشاند/هزاران چاه عیمق غیرمجاز سرچشمه برنج کاری غیر اصولی
02 شهریور 1398 - 14:00
شناسه : 106032
8
طلوع‌‌کرمانشاه :

کشت برنج در بیش از ۲ هزار و پانصد هکتاراز اراضی استان کرمانشاه باعث استفاده غیر مجاز از بسترهای آب زیر زمینی و استفاده از (۵ هزار و۱۰۰ حلقه چاه غیر مجاز) در سطح استان شده است./در ایران تنها دو استان شمالی کشور دارای شرایط مناسب برای کشت برنج هستند هرچند به علت وجود منابع آبی شاهد کشت برنج در استان های جنوبی کشور هم هستیم. بیش از ۴هزار سال از قدمت کشت برنج در دنیا می گذرد، این محصول در مناطق پر باران و دارای رطوبت زیاد به عمل می آید./پرورش برنج شرایط اقلیمی مناسبی را می طلبد که استان کرمانشاه چنین شرایطی را ندارد، محصول برداشتی برنج در استان نیز نسبت به استان های شمالی محصولی بی کیفیت و دارای ارزش غذایی بسیار پایینی است. چرا که مناسب‌ترین میزان رطوبت برای گلدهی گیاه برنج ، ۷۰ تا ۸۰ درصد است. رط,بت کمتر از ۴۰ درصد ، عامل بازدارنده‌ای برای گلدهی گیاه به شمار می‌رود. آب مورد نیاز برنج از سایر غلات بیشتر است. هشتاد درصد آب مورد نیاز محصول برنج تولید شده باید از آب باران تأمین گردد و تنها ۲۰ درصد باقی مانده از آب رودخانه و آب چاه تأمین می‌ شود. این در حالی است که کشاورزان استان کرمانشاه برای پرورش محصول خود مدت ۴ ماه از ذخایر آبی زیر زمینی و چاه های عمیق بدون مجوز استفاده می کنند./*فرونشست زمین در ایران ۱۴۰ برابر حد بحران است!/وجود ۵ هزار و ۱۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در سطح استان کرمانشاه با گذر زمان تهدیدی بزرگ برای بوجود آمدن “فرو نشست زمین” یا همان “زلزله” خاموش است. تنها در شرق استان کرمانشاه “شهرستان صحنه” ۱۵۰۰ حلقه چاه غیر مجاز آبشخور برنج کاری غیر اصولی شده است.

پ
پ

این موضوع در دراز مدت نه تنها کشاورزی استان کرمانشاه را توسعه نمی دهد بلکه سبب ساز نابودی ذخایر آبی استان ،فرسایش خاک، زمین خواری و تصرف زمین های حریم رودخانه ها و بی بهره ماندن کشاورزان روستاهای پایین دست از حق آبه خواهد شد. (به حقوق هر فرد از منابع آبی “حق آبه” می گویند.)

*حجم آب مصرفی برای کشت برنج بیش از ۴ برابر سایر محصولات کشاورزی در هر هکتار است!

 با توجه به اینکه مقدار آب مصرفی در خاکهای سبک بیش از خاکهای سنگین است. مناسب‌ترین خاک برای کشت برنج ، خاک رسی است. این در حالی است که خاک استان کرمانشاه بویژه در مناطقی که اقدام به کشت برنج کرده اند خاک سنگین (ماسه ای) است. با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان آب مصرفی برای کاشت برنج در هر هکتار در استان کرمانشاه بیش از ۴ برابر محصولات دیگر است . ضمن اینکه کشاورزان استان قبل از کاشت برنج در مزارع خویش حق آبه خود را برای محصولات دیگر استفاده نموده اند!

هرچند یکی ازمهمترین علل  ترغیب کشاورزان استان به کشت برنج سود چشمگیر و بسیار بالایی است که این محصول به همراه خود می آورد (چیزی نزدیک به ۸۰ میلیون تومان در هر هکتار) اما با یک تحقیق میدانی و کارشناسی دقیق می توان کشاورزان استان را به سمت  کشت محصول جایگزین دیگری همچون نخود و زعفران سوق داد.

استان کرمانشاه دارای یکی از با کیفیت ترین و مرغوب  ترین زعفران های دنیا است.سابقه کشت زعفران در کرمانشاه به بیش از ۲ هزار سال پیش می رسد. امروزه کشت نخود نیز در استان به روش دیم صورت می گیرد. از این رو با حمایت و تشویق کشاورزان استان و با توجه به خواستگاه مناسب استان کرمانشاه برای کشت این دو محصول، و با نگاهی مدبرانه و استراتژیک می توان به توسعه صنعت کشاورزی در استان کمک کرد . همچنین  به این وسیله می شود به جای نابودی ذخایر آب زیر زمینی و بستر کشاورزی بوسیله کشت برنج به چشم انداز کشاورزی استان کرمانشاه امیدوار شد.

 پریا امیری پریان

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.