این دانشجو میگوید: سیستم حمل و نقلی دانشگاه صنعتی کرمانشاه در مقایسه با سایر دانشگاههای کشور بسیار ضعیف است و دانشجویان به ناچار مجبور به استفاده از آنها هستند. فرسودگی این سرویسها به حدی بالاست که دانشجویان ترجیح میدهند این سرویسها با اتوبوسهای حمل و نقل عمومی سازمان اتوبوسرانی جابجا شوند. مسئولین دانشگاه میگویند کمبود بودجه اجازه نوسازی و جایگزینی مینی بوسها را به آنها نمیدهد و به همین دلیل ناچارند از این وسایل نقلیه استفاده کنند.
دانشجوی صنعتی کرمانشاه: مسئولین دانشگاه صنعتی کرمانشاه به تامین امنیت جانی دانشجویان اهمیت نمیدهند
ابن دانشجوی دانشگاه صنعتی کرمانشاه میافزاید: علاوه بر اینکه سیستم حمل و نقل این دانشگاه فرسوده است، برخی از رانندگان سرویسها با وجود فرسوده بودن خودروهایشان با سرعت غیرمجاز رانندگی میکنند و توجهی به تامین امنیت جانی دانشجویان ندارند و اکثر دانشجویان هر لحظه این احتمال را میدهند که اکنون حادثهای رخ دهد و جانشان را از دست بدهند، اما متاسفانه هیچکدام از مسئولین تذکری به رانندگان نمیدهند و آنان نیز با همین رویه به کار خود ادامه میدهند و این احتمال وجود دارد که قربانی بعدی حوادث رانندگی، دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه باشند. از مسئولین تقاضا داریم به جای تکرار این مسئله که کمبود بودجه مانع نوسازی و جایگزینی اتوبوسها و مینی بوسهای فرسوده به کارگیری شده در سرویس دانشگاه است، چارهای برای حل این مسئله اندیشند و به تامین امنیت جانی دانشجویان اهمیت دهند.
ریاست دانشگاه: اتوبوسهای دانشگاه صنعتی کرمانشاه مربوط به دهه ۵۰ و ۶۰ هستند
در ادامه به گفتگو با علی اکبر اختری، ریاست دانشگاه صنعتی کرمانشاه پرداختیم و وی ضمن تایید فرسوده بودن این سرویسها میگوید: اتوبوسهای دانشگاه صنعتی کرمانشاه مربوط به دهه ۵۰ و ۶۰ هستند، ولی همه این سرویسها دارای معاینه فنی بوده و اعلام کرده ایم که هر اتوبوس و مینی بوسی که فاقد معاینه فنی باشد، اجازه فعالیت در سرویسهای دانشگاه را ندارد.
وی میافزاید: سرویسهایی که برای حمل و نقل دانشجویان در نظر گرفته شده در حد توان دانشگاه هستند و به دلیل کمبود بودجه نمیتوانیم سرویسهای بروزتری به این ناوگان اضافه کنیم. سالانه نزدیک به ۳۵۰ میلیون تومان هزینه ایاب و ذهاب دانشجویان میشود، ولی دولت و سازمان برنامه و بودجه ۱۱۰ میلیون تومان از این بابت در اختیار دانشگاه صنعتی کرمانشاه قرار داده اند و به همین دلیل بودجهای برای نوسازی و جایگزینی سرویسهای حمل و نقلی در اختیار نداریم.
سرویسهای دانشگاه معاینه فنی دارند، اما همگی این وسایل نقلیه مستعمل هستند
اختری اضافه میکند: برای سرویسهای فرسوده دانشگاه صنعتی کرمانشاه ماهانه ۴۰ میلیون تومان هزینه میشود که فقط ماهی ۲ و نیم میلیون تومان از آن توسط دولت تامین و مابقی از محل درآمدهای دانشگاه پرداخت میشود.
وی ادامه میدهد: سرویسهای دانشگاه دارای معاینه فنی و کارت سلامت هستند، اما همگی این وسایل نقلیه مستعمل بوده و هر لحظه این امکان وجود دارد که حادثه اتفاق افتاده در دانشگاه علوم تحقیقات در دانشگاه صنعتی کرمانشاه رخ دهد.
دلیل اصلی فرسودگی سرویس ها، کمبود بودجه است
رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه ابراز میدارد: برای نوسازی و جایگزینی سرویسهای حمل و نقلی دانشگاه باید بودجهای که به این واحد اختصاص یافته حداقل تا ۵ برابر افزایش پیدا کند. البته بهتر است دولت تسهیلاتی با حداقل کارمزد در اختیار دانشگاه قرار دهد و مالکان این سرویسها توانمند کند تا اقدام به نوسازی وسایل نقلیه خود کنند و از محل درآمد سرویسها اقساط را پرداخت کنند.
دیدگاه