به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلوع؛ استان کرمانشاه با برخورداری از ظرفیتهای بینظیر تاریخی، طبیعی و گردشگری اما همچنان جایگاه مطلوبی در جذب توریسم و رونق گردشگری ندارد.
پتانسیل بالای گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان اهرمی برای اشتغالزایی، توسعه و درآمد محسوب میشود اما متاسفانه در استان کرمانشاه این ظرفیت مغفول مانده، ظرفیتی که میتوانست هندوستان ایران را در جهان سرآمد کند.
تاسفبارتر از وضعیت فعلی، بیرمقی و بیتحرکی مدیران برای بهبود وضعیت گردشگری و سامان دادن به این مهم است، استان کرمانشاه با داشتن بیش از ۴ هزار اثر تاریخی و طبیعی میتوانست رکورد قابل توجهی در جذب توریسم و صنعت گردشگری داشته باشد اما نا به سامانی و وضعیت بد بسیاری از آثار تاریخی در استان، باری بر مشکلات استان افزوده و در زلزله اخیر نیز صدمات قابل توجهی به آثار باستانی و طبیعی گردشگری استان مانند آبشار پیران وارد آمد.
یکی از ظرفیتهای بسیار موثر برای جذب گردشگر و رونق صنعت توریسم، بهرهمندی از فضای تبلیغاتی در ابعاد مختلف است، بر اساس اعلام رئیس سازمان میراثفرهنگی؛ ۵ شهر ایران شامل تبریز، یزد، اهواز، همدان و کرمان به شبکه تبلیغاتی ترکیشایر پیوستند و قرار است در تمام پروازهای هواپیمایی ترکیش در مانیتور داخل هواپیما این پنج شهر کشورمان تبلیغ شود. همچنین مجلاتی که در داخل هواپیما توزیع میشود این پنج شهر را تبلیغ میکنند.
از سویی تمام آژانسهای هواپیمایی در سراسر جهان که با ترکیشایر در ارتباط هستند نیز جاذبههای این پنج شهر را تبلیغ خواهند کرد و این امکان در راستای توسعه گردشگری کشورمان و معرفی ظرفیتهای بینظیر تاریخی، طبیعی، فرهنگی، صنایعدستی و… ایران برای جذب گردشگران خارجی با پیگیریهای معاونت گردشگری سازمان میراثفرهنگی و تفاهمنامهای که بین دو طرف منعقد شده ایجاد شده است.
این اتفاق در حالیست که جای کرمانشاه در شبکه تبلیغاتی ترکیشایر خالی است و باز هم دست کرمانشاه از ظرفیتهای تحول ساز کوتاه ماند. جای سوال دارد که چرا با وجود سرآمدی این استان در برخورداری از ظرفیتهای گردشگری و تاریخی و باستانی نسبت به دیگر شهرهای ایران اما در لیست پیوستن به شبکه تبلیغاتی ترکیشایر قرار نگرفت…
نوید چهری فعال گردشگری در گفتوگو با خبرنگار طلوع، معتقد است: تبلیغات در حوزه گردشگری از اساس در کرمانشاه مشکل دارد و خلاقیت و نوآوری و بازاریابی به طور شایسته در این استان وجود ندارد. از سویی شرکتهای هواپیمایی استان خلاقیتی در بازاریابی و فعالیت گسترده در حوزه گردشگری ندارند، از طرفی نیروی متخصص در حوزه گردشگری نداریم و اندک افرادی که فعالیت دارند از این رکود و بیتحرکی، دلسرد هستند.
به گفته وی، میراث فرهنگی به عنوان متولی حوزه گردشگری، باید پویاتر و فعالتر از همه دستگاهها برای معرفی ظرفیت ها گردشگری اقدام کند. شبکه تبلیغاتی ترکیشایر یکی از بسترهای موثر برای معرفی ظرفیتهای گردشگری و باستانی است اما در استان بسترهای دیگری نیز داریم که مغفول واقع شده به عنوان مثال قطاری که قرار است به کرمانشاه بیاید ظرفیت خوبی برای رونق گردشگری است اما آیا ایستگاه مشخص گردشگری برای آن تعریف شده؟…
چهری افزود: سالها پیش در فرودگاه کرمانشاه دفتر گردشگری داشتیم اما به جای اینکه این ظرفیت توسعه یابد این دفتر دیگر وجود ندارد.
وی بی برنامگی و بی دغدغدگی را دلیل مهم عقب ماندن کرمانشاه از مسیر توسعه گردشگری دانست و گفت: کرمانشاه فقط از نظر آثار باستانی غنی نیست بلکه گردشگری کوهنوردی، گردشگری ماهیگیری و… دارد، روستاگردی در هیچ کجای ایران مانند کرمانشاه نیست اما همانطور که میبینم از این ظرفیت استفاده نشده است.
چهری همچنین بیان کرد: یکی از ظرفیتهای مهم برای رونق گردشگری راهنمایان هستند، جشن راهنمایان هرساله در ایران برگزار میشود اما متاسفانه در کرمانشاه اصلا از این ظرفیت استفاده نمیشود در حالیکه اگر حمایت مسئولان باشد بنده میتوانم گروهی از راهنمایان متخصص از سراسر کشور را به کرمانشاه دعوت کرده و از این ظرفیت برای رونق استان استفاده کنیم.
دیدگاه