یکی از بخشهای مهمی که کرونا تاثیر چشمگیری بر آن گذاشت، حوزه حمل و نقل مسافر بود. این مساله همواره یکی از نقاط مورد بحث بوده است که به دلیل احتمال انتقال کرونا در مسافرت ها با وسایل نقلیه عمومی، این حوزه چگونه فعالیت داشته باشد.
میتوان گفت که کرمانشاه به دلیل اهمیت منطقهای و جایگاه استراتژیکی که در حوزه حمل و نقل داشته، بیشتر از برخی شهرها، تحت تأثیر اثرات منفی کرونا بر حوزه حمل و نقل قرار گرفته است.
کرمانشاه در ۳ حوزه خودرویی، ریلی و هوایی قابلیت حمل و نقل مسافر را دارد و این مهم موجب شده است که مبدأ و مقصد بسیاری از مسافرتها باشد. در این میان حوزه حمل و نقل هوایی در کرمانشاه که با نام فرودگاه کرمانشاه شناخته می شود، در ماه های اخیر اثرات کرونا را کاملاً حس کرده و دیده است.
به دنبال شیوع کرونا شاهد کاهش پروازها و تعداد مسافران هستیم
مجتبی بیاتی اظهار داشت: درخواستهایی از طرف شرکتهای هواپیمایی به منظور افزایش پروازها در مقاصد داخلی و خارجی وجود دارد.
مدیرکل فرودگاه اشرفی اصفهانی کرمانشاه افزود: با توجه به شیوع کرونا در حال حاضر افزودن مقاصد جدید پرواز امکان پذیر نیست.
بیاتی تصریح کرد: به طور میانگین ۱۱۰ پرواز داخلی طی هفته در فرودگاه اشرفی کرمانشاه انجام میشود.
وی عنوان کرد: مقاصد پروازی فرودگاه شهید اشرفی تهران، مشهد، عسلویه، کیش و بندرعباس است.
بیاتی گفت: به دنبال شیوع کرونا شاهد کاهش پروازها و تعداد مسافران هستیم.
مدیرکل فرودگاه اشرفی اصفهانی کرمانشاه افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا پروازها با نظارت بر رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام میگیرد.
فاصله بین هر مسافر باید حداقل یک متر باشد
در فضایی که کرونا تاثیرات خود را بر حمل و نقل هوایی مسافر گذاشته است باید دید که آیا برای جلوگیری از انتقال کرونا در پرواز اقدامات مناسبی صورت می گیرد یا خیر.
مراجع بهداشتی پروتکل هایی را در این حوزه مشخص کرده اند که بایستی در هواپیما رعایت شود.
امیر کرمی مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار داشت: بر اساس پروتکلهایی که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده باید مدیریت فرودگاهها دستور دهند نسبت به بازرسی از حمل مسافر در هواپیماها دستور دهند.
وی افزود: بر اساس پروتکلهای مربوط به حمل مسافر هواپیما فاصله بین هر مسافر باید حداقل یک متر باشد.
کرمی با بیان اینکه استفاده از ماسک، خط قرمز است، گفت: همچنین در پروتکلهای مربوطه رعایت فاصله فیزیکی میان مسافران الزامی است به نحوی که نمیتوان از ظرفیت صد درصدی برای حمل مسافر در هواپیما استفاده کرد.
وی با بیان اینکه باید حدود ۶۰درصد ظرفیت حمل مسافر در هواپیماها تکمیل شود، عنوان کرد: متأسفانه در حال حاضر این موضوع رعایت نمیشود بلکه از همه ظرفیت صندلیهای هواپیما برای مسافرگیری استفاده میشود.
وی افزود: دسترسی بازرسان تنها در حوزه پایانه فرودگاه میسر شده و با حضور بازرسان زمانی که هواپیما نسبت به مسافرگیری اقدام کرده و آماده پرواز است، مخالفت میشود.
کرمی تصریح کرد: ناظران بهداشتی باید داخل هواپیما را ببینند که آیا ظرفیت قانونی بر اساس پروتکلهای بهداشتی تکمیل شده یا خیر که درحال حاضر این دسترسی را به بازرسان نمیدهند.
وی افزود: در این راستا با مدیریت و حراست فرودگاه مکاتبه شده هرچند قولهایی داده اند اما تاکنون فاصله یک متری میان صندلیها رعایت نشده است.
مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه استفاده از ماسک و گندزدایی سطوح رعایت می شود، افزود: پروتکلهای مربوط به داخل هواپیما از نظر تعداد مسافر رعایت نمی شود.
کرمی گفت: ورود به موج چهارم کرونا زنگ خطری است که حداقل از این پس مدیریت فرودگاه باید دستور دهد بازرسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بتوانند تحت تدابیر خاص و مربوطه سرکشی کنند و داخل هواپیما را از نظر رعایت پروتکلها ببینند زیرا بر اساس شیوه نامه های بهداشتی حق ندارند از ظرفیت صد درصدی صندلی های داخل هواپیما استفاده کنند.
به گزارش مرصاد، با این تفاسیر به نظر می رسد با توجه به اظهارات مطرح شده باید اقدامات جدی تری برای رعایت پروتکل های بهداشتی صورت بگیرد زیرا عدم رعایت منجر به گسترش شیوع خواهد شد که این مساله به سود هیچ کس و به خصوص صنعت حمل و نقل هوایی نخواهد بود./مرصاد
دیدگاه