در شرایطی که چندی قبل برنامه اقتصادی کشور در سال آینده یعنی لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت به مجلس ارائه شد، این بودجه آه از نهاد کرمانشاه بلند کرد.
سهم مفلوک ترین و بیکارترین استان کشور از بودجه سال آینده کشور بسیار کمتر از استانهای دیگر است، به گونهای که در برخی ارزیابیها که بر اساس تقسیم بودجه بر جمعیت صورت گرفته کرمانشاه از استانهایی است که به هر نفر از مردم استانش کمتر از ۲۰۰ هزار تومان میرسد در حالیکه این عدد برای برخی استانها بیش از ۵۰۰ هزار تومان و حتی تا یک میلیون تومان است.
اگرچه به عقیده بسیاری از کارشناسان تقسیم عدد بودجه بر جمعیت برای ارزیابی آن شاخص درستی نیست، اما حتی اگر بخواهیم بر اساس توسعه نیافتگی و عقب ماندگی چندین ساله هم حساب کنیم کرمانشاه باید اعتبارات بیشتری از بودجه سال آینده می گرفت.
استانی که همواره جز سه استان اول کشور از نظر نرخ بیکاری است، فقر در آن بیداد می کند، یکی از بالاترین نرخهای تورم کشور را دارد و در آخرین ارزیابی بعد از استان هرمزگان مفولک ترین استان ایران بوده است.
تعداد زیاد پروژه های نیمه تمام از راه آهن غرب گرفته تا قطار شهری، آبرسانی به شهر کرمانشاه، سدهای نیمه تمام، آبشوران، پروژه های کشاورزی وگردشگری و … همگی موید این موضوع است که سهم کرمانشاه باید بیشتر از اینها میبود تا حداقل جنب و جوش اشتغالزایی در این پروژه ها صورت بگیرد.
این وظیفه نمایندگان مجلس است که پیش از تدوین بودجه رایزنیها را با وزیران آغاز کنند و از ظرفیت لابی گری برای گرفتن اعتبارات بیشتر برای منطقه خود بهره ببرند و یا مدیران دستگاه ها از ماه ها قبل سراغ وزارتخانه متبوع خود بروند و برای گرفتن اعتبارات خصوصا اعتبارات عمرانی تلاش کنند اما هر دوی این بخش در کرمانشاه دچار رخوت و رکود است.
نمایندگان که می دانند هر سال در آذرماه لایحه بودجه تقدیم مجلس می شود باید از اواسط تابستان رایزنی های بودجه ای خود را آغاز کنند اما بیشتر وقت خود را صرف دخالت در عزل و نصب ها می کنند، از مدیران کل و فرمانداران گرفته تا حتی کارشناسان ساده.
در حالیکه وظیفه نماینده مجلس فراتر از جابجا کردن کارشناس یک اداره و رایزنی برای ماندن و رفتن مدیران است.
طبیعی است که در چنین شرایط در حالیکه نمایندگان دیگر استان ها برای گرفتن بودجه بیشتر تلاش می کنند سر کرمانشاه بی کلاه می ماند و استان های دیگر مدام پیشرفت می کنند و کرمانشاه در جا می زند.
در بودجه سال آینده اعتبارات عمرانی استان کرمانشاه ۲۰۸۸ میلیارد تومان است و جایگاه سیزدهم کشور را در این زمینه داریم! در شرایطی که کرمانشاه با انبوهی از طرح های نیمه تمام مواجه است.
اعتبارات هزینهای یا جاری استان نیز ۹۲۲ میلیارد تومان پیش بینی شده که فقط صرف پرداخت حقوق کارمندان دولت می شود.
در برابر همه این موارد، میزان درآمدهای استان در لایحه بودجه سال آینده ۲۴۵۰ میلیارد تومان تعیین شده که رقم بسیار بالایی است و برای مقایسه باید اعلام کرد این رقم در بودجه امسال ۱۳۵۷ میلیارد تومان بوده است.
و باید گفت که بخش عمده این افزایش درامد قرار است از محل مالیات تامین شود! یعنی فشار مضاعف به مردم و بنگاههای اقتصادی نیمه جان.
حالا این بودجه در اختیار مجلس قرار گرفته و وقت چکش کاری آن فرارسیده است، البته امکان تغییرات اساسی و یا جابجایی گسترده سهم استان ها در بودجه ای که وارد مجلس شود نیست، فقط می توان کمی آن را تغییر دارد.
اکنون نمایندگان مجلس تلاش می کنند تاجاییکه اختیارات قانونی دارند بودجه را به نفع استان های خود تغییر دهند، در شرایطی که کرمانشاه چهار نماینده عضو کمیسیون تلفیق دارد باید دید که در مجلس فکری به حال این وضعیت اسف بار بودجه کرمانشاه خواهد شد یا نمایندگان این فرصت طلایی را هم از دست می دهد و به عزل و نصب ها و سودجویی خود می پردازند تا باز هم سر مردم فقیر، بیکار و مفلوک کرمانشاه بی کلاه بماند؟!
دیدگاه