پنج شنبه, ۶ دی , ۱۴۰۳ Thursday, 26 December , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21830 تعداد نوشته های امروز : 7×

آخرین خبرها

تغییر نام خیابان بیستون منتفی است نشست روسای شوراها به تقویت حکمرانی شهری کمک می‌کند برف و باران استان کرمانشاه را فرا می‌گیرد چرا محور گردشگری زمستانی کرمانشاه شکل نمی‌گیرد؟ تاکید بر گذر از حکمرانی دولتی به حکمروایی شهری در مدیریت شهرها ۶ فایده مهم ویتامین E برای مردان پیگیری مطالبات مردمی کرمانشاهیان در سامانه «سو» آقای استاندار، فکری به حال صنعت ویران کرمانشاه بکنید/ لزوم ورود مدیران تازه‌‌نفس به بخش صنعت صافکاری با دستان ظریف زنانه!/آرزو ثابت کرد که زنان در هیچ حرفه ای کم از مردها ندارند سهل‌انگاری مسئولین در مبارزه با مواد مخدر به هیچ‌وجه قابل قبول نیست حضور شهردار و رئیس شورای شهر کرمانشاه در اجلاس مجمع مشورتی شهرهای کشور در رشت موافقت شورای شهر کرمانشاه با کلیات طرح مجتمع تجاری و خدماتی ارغوان توافق استاندار و بانک شهر برای تکمیل طرح‌های شهرداری کرمانشاه و منطقه آزاد قصرشیرین کرمانشاه آماده بارش برف و باران پس از کاهش مه بازداشت ۴ متهم مالی در مرز پرویزخان سرمای هوا به تنهایی دلیلی برای تعطیلی ادارات و مدارس کرمانشاه نیست ظرفیت پذیرش ۲۵۰کارتن‌خواب در گرمخانه های کرمانشاه/ تعداد معتادمتجاهر در کدام شهرستان کرمانشاه اندک است؟ کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی هزینه سفر به عتبات عالیات/ تمام اعزام‌ها از مرز خسروی انجام می‌شود اختلاف ۲۶ درجه‌ای سردترین و گرم‌ترین نقاط کرمانشاه کاری که نباید هنگام رانندگی در مه انجام داد

همه جزییات عرضه خودروها در بورس / چرا شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس مخالف است؟
14 اسفند 1401 - 11:33
شناسه : 285841
4
طلوع‌‌کرمانشاه :

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه قیمت پایه خودروها باید اصلاح شود، گفت: اگر امسال خودروسازها می‌خواستند با وضعیت سال گذشته فعالیت کنند باید فعالیت خود را متوقف می‌کردند؛ زیرا به کارخانه پول‌سوزی تبدیل شده بودند. هر صنعتی اینطور باشد از بین می‌رود. باید یک دوره کوتاهی تحمل کنیم و اجازه دهیم خودروساز محصول خود را با قیمت مناسب بفروشد.

پ
پ

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مجید عشقی در پاسخ به اینکه دلیل مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس چه بود؟ توضیح داد: بحث شورای رقابت بحث مخالفت نبود. شورای رقابت بر اساس وظایفی که بر عهده دارد بحث انحصار را تشخیص داده و دستورالعملی برای این موضوع نوشته بود. در دستورالعمل هم ذکر نشده بود که خودرو از بورس کالا خارج شود، زیرا این شورا بر اساس قانون اجازه تعیین تکلیف ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس سابقه‌ای که درمورد عرضه سایر کالاها در بورس کالا وجود داشت و شورای رقابت هم به آن وارد شده بود، منافاتی بین دستورالعمل شورای رقابت و عرضه در بورس نمی‌بینیم. اتفاقا بورس یک بازار کاملا رقابتی است و شورای رقابت برای اینکه بتواند انحصار را مدیریت کند، دستورالعملی ارائه کرده که اتفاقا در عرضه در بورس عملیاتی‌تر است. زیرا زمانی که کالا در بورس عرضه می‌شود همه موضوعات شفاف است. بنابراین عرضه خودرو در بورس منافاتی با دستورالعمل شورای رقابت ندارد. شورای عالی هم در آخرین جلسه خود به این نتیجه رسید که این فرایند ادامه پیدا کند و عرضه‌ها طبق درخواست خودروسازها ادامه خواهد داشت. درواقع خود عرضه‌کننده است که تصمیم می‌گیرد عرضه کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به این سوال که اگر خودروسازها برنامه عرضه بدهند اما به آن عمل نکنند، سازمان با آن‌ها برخورد خواهد کرد یا خیر؟ پاسخ داد: اگر کالایی پذیرش شود اما عرضه کننده به تعهد خود عمل نکند سازمان برخورد خواهد کرد.

قیمت پایه خودروها باید اصلاح شود

عشقی درمورد تصمیم‌گیری درباره اینکه مابه‌تفاوت قیمت عرضه خودرو در بورس با بازار آزاد نصیب دولت شود یا خیر؟ توضیح داد: در ابتدا باید قیمت پایه اصلاح شود. زیرا قیمت‌های کارخانه برای دو سال قبل است و با تورمی که روی مواد اولیه رخ داده است هماهنگی ندارد. یک خودرویی در کشور ۲۰۰ میلیون تومان یا ۴۰۰۰ دلار قیمت دارد درحالی که در دنیا هیچ خودرویی با این قیمت وجود ندارد. اگر قیمت پایه اصلاح شود منطقی‌تر می‌شود اما اگر قیمت پایه را تقریبا صفر در نظر بگیریم و بگوییم هرچه رقابت شد به دولت می‌رسد، صنعت را زمین می‌زند. درمورد اینکه مابه‌تفاوت قیمت عرضه خودرو در بورس با بازار آزاد نصیب دولت شود یا خیر هنوز تصمیم نهایی در مجلس گرفته نشده است. این موضوع در صحن مطرح و اگر به صورت قانون درآمد اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دولت تشخیص دهد صنعتی سود زیادی دارد می‌تواند برای آن مالیات یا عوارض در نظر بگیرد. همه این اقدامات باید به افزایش تولید و کیفیت رخ دهد. صنعت خودروسازی در یک دوره‌ای شکوفایی داشت که اگر ادامه پیدا می‌کرد اکنون در این وضعیت نبودیم. تقریبا هشت سال قبل توقفی در صنعت خودرو زدیم که بحث تحقیق و توسعه این صنعت تعطیل شد. از آن زمان به بعد خودروی جدیدی تولید نشد. دلیل آن هم قیمت‌گذاری دستوری است. این وضعیت باید اصلاح شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر امسال خودروسازهای می‌خواستند با وضعیت سال گذشته فعالیت کنند باید فعالیت خود را متوقف می‌کردند. زیرا به کارخانه پول‌سوزی تبدیل شده بودند. هر صنعتی اینطور باشد از بین می‌رود. باید یک دوره کوتاهی تحمل کنیم و اجازه دهیم خودروساز محصول خود را با قیمت مناسب بفروشد.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.