تابآوری توانایی کنار آمدن با شکستها و بازیابی پس از آن است. این رشته بین بخشی در روانشناسی انواع مختلفی نیز دارد که هر یک می تواند بر توانایی فرد برای مقابله با انواع مختلف استرس تأثیر بگذارد.
عمر تاب آوری در ایران خیلی زیاد نیست و شاید به یک دهه نیز نرسد اما با این وجود بواسطه کارهای های علمی و دقیق افرادی چون دکتر « محمد رضا مقدسی» این دانش در ایران نیز در حال توسعه و گسترش در زبان فارسی است.
مقدسی اهل کرمانشاه و مترجم ۳۰عنوان کتاب در زمینه تاب آوری است و تاکنون با برگزاری نشست ها و سمینارهای آموزشی متعدد در کرمانشاه و سایر استانهای کشور توانسته اقدامات گستردهای در شناساندن و معرفی تاب آوری انجام دهد.
وی تاب آوری را جشن بهار و جشن مجدد سربرآوردن از خاک می داند.
از نظر مقدسی ، تاب آوری قدرت غلبه بر بر سردی و انجماد و تسلیم سیاهی و سرما نشدن است.
موسس خانه تاب آوری ادامه می دهد: بهار نمادی از تاب آوری است و این دو بسیار به هم متصل و نزدیک هستند. همانطور که بهار جشن طبیعت است ، تاب آوری هم می تواند جشن رویش افراد پس از صدمات و آسیب ها و گرفتاری های ریز و درشت زندگی باشد.
وی معتقد است که نوروز جشن تاب آوری است و در توصیف و تعریف تاب آوری می توان گفت؛ برخلاف آنچه متداول شده، تابآوری برگشت پذیری نیست بلکه تاب و توانایی عبور موفقیت آمیز از گرفتاری هاست.
مقدسی اضافه می کند: حفظ تعادل و پایداری و عبور موفقیت آمیز از این آشفتگی ها می تواند جلوه ای از تجلیات تابآوری به حساب آید.
توسعه پایدار و همچنین پایداری توسعه پیامد بی چون و چرای تاب آوری به شمار می آید. چه در زمینه های اقتصادی ، اجتماعی و چه در زمینه توسعه فردی و در اتمسفر روانشناختی.
وی می افزاید: نوروز در عیان و نهان نماد تاب آوری است. اول فروردین روز تعادل است یعنی ساعات ساعات شبانه روز به نقطه تعادل خود می رسند و این تعادل و موزانه، جشن بزرگی برای طبیعت و آغاز بهار است. ما این جشن تعادل را به فال نیک می گیریم و از آن برای رویش، سرسبزی، ترنم و طراوت بهارانه یاد می کنیم.
ما نیز در مواجهه با ناملایمات ، تهدیدات ، مصایب روزگار و بیماری های سخت درمان و هر بدی که از روزگار رسیده را به تاسی و الهام از بهار و طبیعت و ترنم بهارانه ، تعادل خود را حفظ کنیم.
بنابراین هیچ چیزی برای توصیف تاب آوری بهتر از رویش مجدد نیست. تمثیلات فراوانی در این رابطه در فرهنگ و ادب فارسی نهفته است. مانند این تمثیل بسیار زیبا که می گوید؛
«ققنوس وار بر خاکستر خویش روییدن» که در توصیف تاب آوری بسیار زیباست و همه این موضوعات در جشن نوروز جای دارند و قسمتی از فرهنگ و آیین ایرانی هستند. همه این موضوعات می توانند جامه فاخر و ارزشمندی بر تن تابآوری باشند.
به گفته مقدسی به طور قطع با این فرهنگ عظیم و غنی ایران در توسعه و تقویت مفهوم تاب آوری می تواند جایگاه بین المللی داشته باشد. بر این باوریم که کرمانشاه با توجه به رکوردهایی که در زمینه فعالیت های دانشگاهی، آموزشی و ترویجی دارد، می تواند پایتخت تاب آوری ایران شود. داشتن این پیش زمینه کرمانشاه را به سمت و سوی تاسیس اولین مدرسه تاب آوری در ایران سوق می دهد که امیدواریم بزودی این امر محقق شود.
کتابهای متعددی که پیش زمینه این موضوع گردآوری و ترجمه شده است.
وی اضافه میکند: در کرمانشاه اولین و تنها تشکل تخصصی حوزه تاب آوری با مجوز وزارت کشور تاسیس شده است و این نقطه عطفی برای کرمانشاه است چراکه جز در کشور افغانستان که با کمک های بین المللی در حوزه توسعه انسانی چنین تشکلی را دارد، به جرات می توان گفت ، چنین تشکلی برای توسعه و تقویت تاب آوری در هیچ یک از کشورهای منطقه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در ادامه مسیر توسعه تاب آوری ، در ابتدای راه هستیم، تصریح میکند: دنیا با تهدیدات و مخاطرات همراه است و بشر برای رهایی خویش از فشارها و تهدیدات بسیار روز به روز نیازمندتر به دانش تاب آوری است.
بشر توانایی کنترل مخاطرات و تهدیدات را ندارد اما توان تحمل و مقابله با این تهدیدات و مخاطرات را می توان با استفاده از تاب آوری افزایش داد.
دیدگاه