دوشنبه, ۷ آبان , ۱۴۰۳ Monday, 28 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21573 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

خواب زمستانی نمایندگان کرمانشاه، هیچ نماینده‌ای از کرمانشاه در کمیسیون تلفیق نیست! تأمین آب کشت‌های پاییزه با لایروبی کانال سد زاگرس تشکیل قرارگاه جلب مجرمین متواری در کرمانشاه لایروبی رودخانه چمبشیر و آبشوران کرمانشاه برخورد سمند با لاستیک وسط جاده مادر خانواده را به کام مرگ فرو برد موج نارضایتی از رفتار قهری هسته گزینش در آموزش و پرورش استان /جوانان بسیاری حذف شده و به خیل بیکاران پیوسته اند /تابستان امسال تنها  یک سوم نیروهای پذیرش شده از فیلتر گزینش گذشتند! حمایت کامل دستگاه قضایی اسلام آباد غرب از برنامه های عام المنفعه دستگاه های اجرایی شهرستان شمارش معکوس برای واریز مبلغ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان/ افزایش ۱۰ میلیونی حقوق در راه است؟ حرکت لاک‌پشتی پست کرمانشاه و سرگردانی مردم مسمومیت ۴ عضو یک خانواده بر اثر گازگرفتگی در کرمانشاه روند کاهشی دمای هوا در کرمانشاه طی هفته آینده ۷۲ روز بارانی، ۳۹ روز یخبندان و رشد ۲۲ درصدی بارش‌ها چالش جدی مسافران برای ورود از پایانه ها به داخل شهر /پایانه راه کربلا شبها تاکسی ندارد توقیف یکدستگاه حفاری غیرمجاز توسط امور منابع آب شهرستان کنگاور طلا ارزان می‌شود؟ آماری فجیع از یک تراژدی ناگوار؛ ۵۰ درصد کودکان مورد سوء استفاده والدین معتاد خود قرار می گیرند! دمای ۱۶ شهر کرمانشاه زیر صفر رفت مجموعه باغ مدرن قصرشیرین ظرفیتی برای افزایش اشتغال و تولید در غرب کرمانشاه پخت «نان کامل» در کرمانشاه در انتظار قیمت‌گذاری نصب پابند الکترونیکی بر پای ۱۰۰ سارق حرفه‌ای در کرمانشاه

واردات نخود آبگوشتی به تولیدکننده ضربه میزند/تلاش های بی نتیجه برای رفع تعهد ارزی
25 تیر 1402 - 13:52
شناسه : 288411
8
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه؛ طلوع‌‌کرمانشاه : ناصر مرادی در گفتگو با خبرنگار طلوع، به دو چالش در زمینه تولید داخلی نخود اشاره کرد و گفت: از دولت و وزارت جهاد کشاورزی درخواست داریم تا نخود را از بخش تعهد یا پیمان سپاری ارزی خارج کنند چراکه دراین زمینه دارای رقبای قوی هستیم که می توان به هند، ترکیه، کانادا، استرالیا و مکزیک اشاره کرد/ترکیه یکی از رقبای سرسخت ما در بازارهای جهانی به ویژه در کشورهای همسایه ای است که جز بازارهای هدف صادرتی ما است و دارای امتیازات بهتری برای صادرات است که نه تنها تعهد صادراتی برای صادرکننده ندارد بلکه جوایز صادراتی به آنان پرداخت می کند که یک رقابت سخت و ناعادلانه با تجار ایرانی محسوب می شود/به گفته وی، نخود محصول کم آب بر است و مازاد مصرف دارد و می خواهیم به تولیدکنندگان که بیشتر کشاورزان خرده مالک و دیم کار هستند کمک شود که اگر تعهد ارزی رفع شود یکی از موانع پیش رو حل می شود/رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه در پاسخ به این سوال که چه رایزنی برای رفع این معضل انجام شده است، گفت: نزدیک به دوسال است که پیگیر هستیم و مکاتباتی انجام شده و به عنوان نائب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نه تنها برای نخود بلکه برای همه محصولات در راستای حمایت از تولیدکنندگان کشاورزی این درخواست را داشته ایم ولی هنوز به نتیجه نرسیده ایم/مرادی معتقد است، اگر رفع تعهد ارزی انجام شود کمک بسیار خوبی به تولید نخود می شود چراکه جوایز صادراتی نداریم و از سوی دیگر تعهد پیمان سپاری ارزی مشکل عمده ای بر سر راه صادرات این محصول است/ از زمان سال 97 ببعد مشکل تعهد پیمان سپاری ارزی ایجاد شد و با نماینگان وزارتخانه رایزنی هایی داشته ایم و خواهان کمک در تولید محصولات کم آب بر هستیم، این کار توسط کشاورزانی صورت می گیرد که به حمایت بیشتر نیاز دارند.
نویسنده : زهره‌کریم زاده منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

رئیس هیئت مدیره شورای ملی نخود ایران گفت: اکنون که در زمینه تولید نخود آبگوشتی در داخل تامین هستیم دلیلی ندارد که ارز نیمایی ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی را پرداخت کنیم تا واردات این نخود زیرقیمت و برعلیه تولیدکنده داخلی صورت گیرد، آنهم برای محصولی که نیاز به واردات ندارد و سرانه مصرف پایینی دارد.

ناصر مرادی در گفتگو با خبرنگار طلوع، به دو چالش در زمینه تولید داخلی نخود اشاره کرد و گفت: از دولت و وزارت جهاد کشاورزی درخواست داریم تا نخود را از بخش تعهد یا پیمان سپاری ارزی خارج کنند چراکه دراین زمینه دارای رقبای قوی هستیم که می توان به هند، ترکیه، کانادا، استرالیا و مکزیک اشاره کرد.

مرادی ادامه داد: ترکیه یکی از رقبای سرسخت ما در بازارهای جهانی به ویژه در کشورهای همسایه ای است که جز بازارهای هدف صادرتی ما است و دارای امتیازات بهتری برای صادرات است که نه تنها تعهد صادراتی برای صادرکننده ندارد بلکه جوایز صادراتی به آنان پرداخت می کند که یک رقابت سخت و ناعادلانه با تجار ایرانی محسوب می شود.

به گفته وی، نخود محصول کم آب بر است و مازاد مصرف دارد و می خواهیم به تولیدکنندگان که بیشتر کشاورزان خرده مالک و دیم کار هستند کمک شود که اگر تعهد ارزی رفع شود یکی از موانع پیش رو حل می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه در پاسخ به این سوال که چه رایزنی برای رفع این معضل انجام شده است، گفت: نزدیک به دوسال است که پیگیر هستیم و مکاتباتی انجام شده و به عنوان نائب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نه تنها برای نخود بلکه برای همه محصولات در راستای حمایت از تولیدکنندگان کشاورزی این درخواست را داشته ایم ولی هنوز به نتیجه نرسیده ایم.

مرادی معتقد است، اگر رفع تعهد ارزی انجام شود کمک بسیار خوبی به تولید نخود می شود چراکه جوایز صادراتی نداریم و از سوی دیگر تعهد پیمان سپاری ارزی مشکل عمده ای بر سر راه صادرات این محصول است.

مرادی ادامه داد: از زمان سال ۹۷ ببعد مشکل تعهد پیمان سپاری ارزی ایجاد شد و با نماینگان وزارتخانه رایزنی هایی داشته ایم و خواهان کمک در تولید محصولات کم آب بر هستیم، این کار توسط کشاورزانی صورت می گیرد که به حمایت بیشتر نیاز دارند.
 
واردات نخود لپه ای بلامانع است

مرادی به واردات محصول اشاره کرد و گفت: در زمینه نخود لپه ای تولید اندکی داریم و در حدی نیست که رفع کننده نیاز داخلی باشد و به واردات نیاز داریم چراکه بسیاری از کارخانجات فرآوری محصول را انجام می دهند و نخود خارجی را وارد کرده و آن را به لپه تبدیل می کنند که موجب اشتغالزایی می شود ولی در بخش نخود آبگوشتی به واردات نیاز نداریم که متاسفانه با ارز نیمایی در حال انجام است و معضلی برای تولیدکنندگان داخلی است.

وی با بیان اینکه در بخش نخود آبگوشتی جوابگوی بازار داخلی هستیم، ادامه داد: صادرات در این بخش نیز فعال است و نخود  به کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان صادر می شود.

وی اضافه کرد: اکنون که ارز نیمایی برای واردات نخود آبگوشتی دریافت می کنیم، در واقع به واردکننده و تولیدکننده خارجی یارانه پرداخت می کنیم، و باید پرسید زمانی که نیازی به این محصول نداریم و در داخل تامین هستیم دلیلی ندارد که ارز نیمایی ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی را پرداخت کنیم تا واردات نخود زیرقیمت و برعلیه تولیدکنده داخلی صورت گیرد، آنهم برای محصولی که نیاز به واردات ندارد و سرانه مصرف پایینی دارد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید براینکه هم اکنون که زمان برداشت محصول نخود است اگر این موانع رفع شود بازار بهتری ایجاد می شود، گفت: وزیر جهاد کشاورزی دلگرمی به تشکل بخش خصوصی داده و گفته است که اگر «بخش خصوصی ورود کند می توان تنظیم بازار را نیز به آنان سپرد» که به عقیده من اگر پذیرای حرف و نظر تشکل ها شوند، اتفاق خوبی خواهد افتاد و امیدواریم این موضوع تنها شعار نباشد و در عمل نیز شاهد تحقق آن باشیم.

مرادی یادآور شد، بالغ بر ۵۰میلیارد دلار صادرات سالانه کشور به محصولات کشاورزی تعلق دارد، اگر محصول نخود را حساب کنیم به ۱۰۰میلیون دلار نیز نمی رسد که این میزان رقمی ناچیز است و باید به فکر مشوق برای صادرکننده برآییم.

امسال سطح زیر کشت تولید بومی بالا خواهد بود

وی در بخش دیگر از سخنانش افزود: امسال وضعیت تولید نخود به نسبت سالهای گذشته مطلوب تر است چراکه سطح زیرکشت به نسبت سالیان گذشته افزیش یافته و باتوجه به شرایط جوی و بارندگی، پیش بینی می کنیم نزدیک به ۴۰درصد برداشت این محصول افزایش یابد.

وی یادآور شد، راندمان تولید در هکتار در سال جاری نیز خوب است و از هر لحاظ از نظر برداشت و داشتن محصول خوب خیال راحت و آسوده ای داریم.
 
گفتگو از زهره کریم زاده-خبرنگار طلوع کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.