یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 8 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21347 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

با استفاده از بازی درمانی از اضطراب کلاس اولی ها بکاهید/ نقاشی تیره رنگ کودک چه پیامی دارد؟ میزان مزاحمت تلفنی در اورژانس کرمانشاه بالا رفته است شفاف سازی راهکاری برای جلب رضایت شرکای اجتماعی است/۸۸۳میلیاردتومان آخرین حقوق پرداختی به بازنشستگان تامین اجتماعی کرمانشاهی ست مشاور تحصیلی نداشتم، آزمونهای آزمایشی و کتابهای کمک درسی یاری رسان شد فعالیت مرزهای رسمی کرمانشاه باید ساماندهی شود توضیح دادستان گیلانغرب در خصوص فوت یک متهم  نماینده مجلس: رفع فیلتر اینستاگرام و واتساپ در کمیسیون امنیت ملی مطرح نشده آخر هفته‌ای خنک در انتظار کرمانشاه استعفاء دسته جمعی در هیات ناشنوایان کرمانشاه آغاز طرح «زوج‌وفرد خودروها» در کرمانشاه از ۲۰ شهریور جستجو برای یافتن غارهای جدید در «پرآو» ماموگرافی و باورهای غلط درباره آن ۱۸کودک در شیرخوارگاه معتضدی نگهداری می شوند/ثبت ۱مورد فرزند خواندگی برای متقاضی مجرد در کرمانشاه کرمانشاه ۷۹ هزار بیکار دارد/ نمایندگان پیگیر باشند کرمانشاه مقصد اول سفر رییس جمهور شود گرد و غبار دید افقی را در قصرشیرین کاهش داد مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه برگشت اعتبارات را تکذیب کرد/ ادعای جذب اعتبارات طی ۲۰ روز مرز خسروی همچنان ۲۴ ساعته آماده تردد زوار است راه‌اندازی۸سامانه هوشمند نظارتی جدید در محورهای مواصلاتی کرمانشاه غرق شدن مردی ۴۰ ساله در سد جامیشان سنقروکلیایی شهردار کرمانشاه در دهمین نشست هیئت اجرایی مجمع شهرداران آسیایی: کرمانشاه قابلیت های زیادی برای گردشگری پایدار دارد  

کیفیت دولت به کیفیت مدیران و تصمیم گیرانش وابسته است
02 مرداد 1403 - 14:11
شناسه : 294104
5
دکتر سهراب دل انگیزان: طلوع‌‌کرمانشاه : سهراب دل انگیزان رحالیکه اولین کار تیم پزشکیان را "دولت سازی" عنوان کرد، گفت: در سالهای گذشته به علت انتخابهای غلط در سطح وزرا و مدیران تراز اول کسانی سرکارآمدند که تخصص و تناسبی با جایگاه مربوطه نداشتند، به همین دلیل دولت از مسیر کیفیت خارج شده  بود و عملا نیز فعالیت توسعه گرا و همراه رشد اقتصادی مناسب نداشت. دل انگیزان شرایط موجود در استان را متاثر از اشل بزرگتر کشور دانست و افزود: ما طی سالهای اخیر در استان کرمانشاه با مدیریت مناسبی مواجه نبودیم که مثل دولت توسعه خواه کارکرد مثبتی داشته باشد و همانطور که در سیاستهای کلان کشوری به جایی نرسیدیم وضعیت استان هم به همین منوال پیش رفت. این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با اذعان به این مطلب که کیفیت دولت بیش از هرچیز به کیفیت مدیران و تصمیم گیرانش وابسته است گفت: مدیران نقش مهمی در تخصیص منابع دارند و می توانند با کیفی کردن چارچوبها، مقررات، آیین نامه ها و نهادها، اصلاحات مهمی در سطح محلی و ملی ایجاد کنند. وی مهم ترین اقدام برای روی کارآمدن مدیران توانمند را تغییر در نظام گزینش کشور دانست و تاکید کرد: باید از نظام گزینش وفادار محور به سمت تخصص محور حرکت کنیم. دل انگیزان گفت: در چارچوب نظام گزینشی وفادار محور قبلی، افرادی که متخصص نبودند با ریاکاری و رفتارهای افراط گرایانه سرکار می آمدند و چه بسا خیانتهای بسیاری به ملت کردند، این نوع چارچوب گزینشی باید اصلاح شود تا افراد متخصص با رویکرد درست سرکار بیایند و شرایط به گونه ای رقم بخورد که مردم نتیجه این تغییر را ببینند و نظام و جامعه از آن منفعت ببرند. وی افزود: وقتی مدیران شایسته سرکار بیایند و نظام گزینشی با کیفیت داشته باشیم آنوقت می توانیم انتظار داشته باشیم که ساختار با کیفیت توسط مدیران با کیفیت بکار گرفته شود. به گفته این استاد اقتصاد، ساختار باکیفیت با فسادزدایی شرایط را برای شایسته پروری، شایسته گزینی و شایسته سالاری، تخصص محوری و کارآمدی مهیا می کند. وی البته یادآورشد: افراطی گری طی سالهای گذشته موجب گسست جدی بین دولت و جامعه از یک سو و طبقات و اقشار از سوی دیگر شده که این گسست بی اعتمادی و حتی تقابل ایجاد می کند.
نویسنده : لیلاسعدوندی منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

به گزارش پایگاه خبری طلوع، به دنبال روی کارآمدن دکتر پزشکیان و سیاستهای راهبری دولت او که این روزها نقل محافل سیاسی و اجتماعی ست، دکتر سهراب دل انگیزان در گفتگوی اختصاصی با طلوع کرمانشاه از اهمیت تغییر و اصلاحات در دولت جدید و اثرگذاری این سیاستها بر افزایش کیفی دولتهای محلی از جمله کرمانشاه سخن گفت.

وی درحالیکه اولین کار تیم پزشکیان را “دولت سازی” عنوان کرد، گفت: در سالهای گذشته به علت انتخابهای غلط در سطح وزرا و مدیران تراز اول کسانی سرکارآمدند که تخصص و تناسبی با جایگاه مربوطه نداشتند، به همین دلیل دولت از مسیر کیفیت خارج شده  بود و عملا نیز فعالیت توسعه گرا و همراه رشد اقتصادی مناسب نداشت.

دل انگیزان شرایط موجود در استان را متاثر از اشل بزرگتر کشور دانست و افزود: ما طی سالهای اخیر در استان کرمانشاه با مدیریت مناسبی مواجه نبودیم که مثل دولت توسعه خواه کارکرد مثبتی داشته باشد و همانطور که در سیاستهای کلان کشوری به جایی نرسیدیم وضعیت استان هم به همین منوال پیش رفت.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با اذعان به این مطلب که کیفیت دولت بیش از هرچیز به کیفیت مدیران و تصمیم گیرانش وابسته است گفت: مدیران نقش مهمی در تخصیص منابع دارند و می توانند با کیفی کردن چارچوبها، مقررات، آیین نامه ها و نهادها، اصلاحات مهمی در سطح محلی و ملی ایجاد کنند.

وی مهم ترین اقدام برای روی کارآمدن مدیران توانمند را تغییر در نظام گزینش کشور دانست و تاکید کرد: باید از نظام گزینش وفادار محور به سمت تخصص محور حرکت کنیم.

دل انگیزان گفت: در چارچوب نظام گزینشی وفادار محور قبلی، افرادی که متخصص نبودند با ریاکاری و رفتارهای افراط گرایانه سرکار می آمدند و چه بسا خیانتهای بسیاری به ملت کردند، این نوع چارچوب گزینشی باید اصلاح شود تا افراد متخصص با رویکرد درست سرکار بیایند و شرایط به گونه ای رقم بخورد که مردم نتیجه این تغییر را ببینند و نظام و جامعه از آن منفعت ببرند.

وی افزود: وقتی مدیران شایسته سرکار بیایند و نظام گزینشی با کیفیت داشته باشیم آنوقت می توانیم انتظار داشته باشیم که ساختار با کیفیت توسط مدیران با کیفیت بکار گرفته شود.

به گفته این استاد اقتصاد، ساختار باکیفیت با فسادزدایی شرایط را برای شایسته پروری، شایسته گزینی و شایسته سالاری، تخصص محوری و کارآمدی مهیا می کند.

وی البته یادآورشد: افراطی گری طی سالهای گذشته موجب گسست جدی بین دولت و جامعه از یک سو و طبقات و اقشار از سوی دیگر شده که این گسست بی اعتمادی و حتی تقابل ایجاد می کند.

*دل انگیزان گفت: چیزی که امروز نیاز داریم همدلی و پذیرش است، این کار باعث می شود تا جامعه سروسامان بگیرد و به یک آشتی ملی برسیم.
وی درحالیکه افراطی گری را برای جامعه امروز ایران آفت دانست افزود: تندروها در هرگروه و دسته و جناحی که باشند، باید کنار زده شوند. آنها به شفافیت و سلامت جامعه لطمه می زنند و آفت ساختارهای کیفی هستند.

دل انگیزان در بحث ساختار کیفی لزوم تغییر در زیرساختهای نرم و سخت را یادآور شد و گفت: باید همه چیز از ابتدا ساماندهی شود تا آماده خدمات رسانی مطلوب به جامعه باشیم.

وی در همین راستا تغییر در ۳محور بروکراسی، دموکراسی و اقتصاد رقابتی را مدنظر قرار داد و افزود: بروکراسی شامل دولت می شود که پیشتر به آن اشاره شد.

  منظور از دموکراسی توجه به جامعه مدنی، شفافیت و مراجعه به صندوق و آرای مردم است و نهایتا در بحث اقتصاد رقابتی توانمند باید به گونه ای رفتار کنیم که اساس رفتارها رقابت، رانت زدایی و فسادستیزی و مبتنی بر مزیتهای رقابتی باشد تا رفاه عمومی شکل بگیرد.

دل انگیزان در پاسخ این سوال که تشکیل شورای راهبری در دولت جدید تا چه میزان مفید و اثرگذار بوده است گفت: در شرایطی که ما در کشور شورای مشاوران اقتصادی، امنیتی و.. نداریم و از طرفی احزاب هم در راس تصمیم گیری ها نیستند بهترین کار برای برخورداری از نظر افراد شاخص و صاحب اندیشه تشکیل شورای راهبری بود که دکتر پزشکیان به خوبی آنرا اجرا کرد.

وی گفت: همین حرکت می تواند فرصت بازآفرینی را برای احزاب مهیا کند تا فعالیت پویاتری در جامعه داشته باشند.

دل انگیزان درخاتمه و درحالیکه دودستگی و اختلاف نظر دربین حامیان دولت جدید در استان را تا حدی طبیعی دانست، آنها را به رعایت سعه صدر دعوت کرد و افزود: پیش بینی من آن است که جامعه دارد به سمت عقلانیت پیش می رود که در نوع خود مبارک است و باید به آینده خوش بین باشیم.

گزارش از لیلا سعدوندی-خبرنگار طلوع
 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.