به گزارش پایگاه خبری طلوع،مرز «خسروی» قدیمیترین و در عین حال بزرگترین پایانه مرزی ایران با کشورعراق است. مرزی بینالمللی که با قدمت ۱۲۳ ساله خود اولین گذرگاه زائران ایرانی به کربلای معلا محسوب میشود.
کرمانشاه ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که سهم خسروی از این مقدار ۱۸۶کیلومتر است و از طریق ۲ پایانه مرزی خسروی و پرویزخان به این کشور متصل می شود. پرویزخان به اقلیم کردستان میرسد و خسروی به خود عراق.
از همین رو خسروی از دیرباز قدمگاه زائران حسینی و علوی بوده و سال هاست که این دیار را به عناوین مختلفی چون «دروازه کربلا» و «دروازه نجف» می شناسند.
خسروی همچنین نزدیک ترین مرز به پایتخت دو کشور ایران و عراق محسوب می شود و به واسطه فاصله نزدیکی که با استانهای مرکزی کشوردارد مسیر مناسبی برای آن دسته از زواری ست که می خواهند در زمان کمتری به کربلای معلا و نجف اشرف مشرف شوند.
*آمارها می گوید بیشترین زوار اربعین ایران از شهرهای تهران، اصفهان، خراسان، فارس و کرمان به مرزهای مشترک ایران و عراق گسیل می شوند و عمده این مرزها علاوه بر خسروی، مهران، شلمچه، چذابه، تمرچین و باشماق هستند.
گرچه در بین این مرزها مهران به لحاظ امنیتی و فراهم بودن زیرساختها سابقه بیشتری برای تردد زوار اربعین دارد، اما هنوز ۷۰درصد زوار برای عبور از مرزهای مهران و خسروی از کرمانشاه می گذرند و نقطه جدایی آنها در استان، شهر اسلام آبادغرب است.
از اسلام آباد تا خسروی با خودرو حدود یک ساعت راه است، اما اگر زوار بخواهند از این شهر به سمت مهران حرکت کنند باید حداقل ۳ ساعت در مسیر باشند. این یعنی فاصله کوتاهی برای رسیدن به مرز خسروی وجود دارد که موجب صرفه جویی در وقت و تسهیل تردد زوار می شود.
از طرفی خسروی به نسبت مهران، فاصله کمتری با سامرا و کاظمین دارد و زوار میتوانند اول به این شهرها سفر کرده و زیارت کنند و بعد راهی نجف و کربلا شوند.*
علاوه بر این خسروی با شهرهای کربلا و نجف هم فاصله کمی دارد، فاصله اش تا کربلا ۳۱۵ کیلومتر و تا نجف ۳۸۰ کیلومتر است که بعد از مهران نزدیکترین مسیر محسوب می شود.
مزیت دیگر خسروی نسبت به دیگر مرزهای اربعینی ایران بزرگراه بودن آن است، اینجا خبری از پیچ، تونل و گردنه نیست و کل مسیر تهران تا خسروی چهار بانده و کاملا امن است.
کرمانشاه قابلیت دیگری هم دارد و آن برخورداری از فرودگاه بین المللی اشرفی اصفهانی است که هرچند در سالهای اخیر درگیر پروژه توسعه بود اما همچنان نقش اثرگذاری در جابجایی زوار از مسیر هوایی تهران و مشهد به مهران و کرمانشاه داشته است.
بخش دیگری از امکانات کرمانشاه سفرهای ریلی و جاده ای است، همچنین تعداد مناسب گیت ها در مرز که نمی گذارد مسافرین معطل شوند. باقی خدمات علاوه بر موکب ها، شامل پارکینگ، خدمات بهداشتی و درمانی، اسکان و…می شود.
خسروی البته هوای خنک تری هم نسبت به دو مرز مهران و شلمچه دارد و تقریبا کل مسیر پیاده روی زوار از ورودی خسروی تا پایانه که گذرنامه ها مهر می خورند (چیزی حدود ۱۳هزار متر) مجهز به سایه بان های مه پاش ثابت و موقت است.
با همه این اوصاف خسروی همچنان سهم کمی از زوار اربعین را به خود اختصاص داده و ما پس از مهران در ایلام و شلمچه در خوزستان سومین مرز پر تردد اربعین هستیم. هرچند سال گذشته در مسیر برگشت زوار شرایط بدتر شد و چذابه هم روی دست خسروی زد!
امسال از میان کسانی که تاکنون برای سفر اربعین ثبت نام کرده اند خسروی سهم ۹ درصدی داشته است و پس از مهران(۶۰ درصد) و شلمچه(۱۹درصد) رتبه سوم را دارد.
سال قبل نیز که حدودا ۴میلیون ایرانی به سفر اربعین رفتند سهم خسروی در مسیر رفت ۱۳ درصد و در مسیر برگشت ۲٫۷ درصد برآورد شد.
طبق آمارها اربعین سال گذشته یک میلیون زائر از مرز خسروی تردد کردند و پیش بینی مسئولین آن است که این عدد در سالجاری رشد ۲ برابری داشته باشد، یعنی حدودا ۲میلیون نفر.
قطعا این افزایش ۲برابری زیرساختهایی می خواهد که به گفته صحرایی استاندار کرمانشاه به تمامی مهیا شده، چه به لحاظ شرایط اسکان و تعداد موکب ها، چه امکانات جاده ای و چه تجهیزات بهداشتی و درمانی.
امسال همچنین شهرداری های استان ۴۰۰میلیارد تومان امکان جذب اعتبار داشتند تا شرایط را برای پذیرایی از زوار مهیا کنند.
بنابه گفته مسئولین محلی، امسال کرمانشاه از ۱۶ مرداد پذیرای زوار اربعین است و زیرساختهای لازم برای تامین آب بهداشتی، خوراک و اسکان زوار مهیا شده، همچنین با توجه به گرمای هوا سایه بانها مجهز به مه پاش شده اند.
توسعه پارکینگ خودرو تا ۲۶۰هکتار، فعالیت مرکز فوریتهای پزشکی و خدمات سلامت ثاراله در پایانه مرزی، افزایش چند برابری گیت ها و اجرای طرح پایش هوایی با استفاده از پهپاد برای نظارت و کنترل ترافیک جاده ای بخش دیگری از ویژگی های مرز خسروی برای زوار است.
با این حال تا بوده موج برگشت با دغدغه هایی برای زوار همراه بوده و مسافرین عتبات از این وضعیت گله مندند. این بدان علت است که کمبودهایی در عراق و آنسوی مرز خسروی وجود دارد.
به گفته برخی زوار، مسیر منذریه برای اغلب رانندگان عراقی ناشناخته است و آنها بسیاری از زوار کرمانشاهی را به مهران می رسانند و بعد آنها مجبورند خودشان از مهران به سمت خسروی حرکت کنند!
فرماندار قصرشیرین در این باره خبر خوبی به طلوع کرمانشاه داد. “محمد نجفی” گفت: قرار است با هماهنگی فرماندار خانقین به این شرایط خاتمه دهیم و تلاش می کنیم تا مسیر حمل و نقل مسافر به منذریه و خسروی هموار شود.
با این حال نکته دیگری که در این زمینه مطرح است بالا بودن نرخ کرایه در پشت مرزهای خسروی به نسبت مهران است. سال گذشته مسافرینی که از مسیرمهران به کربلای معلا رفتند کرایه های ۱۷ تا ۲۰هزار دیناری پرداختند درحالیکه این رقم برای زواری که خسروی و منذریه را انتخاب کرده بودند ۳۰ تا۴۰ هزار دینار آب خورد و همین موضوع داد زوار را درآورد.
نجفی در این رابطه به طلوع کرمانشاه گفت: چنین موردی عمومیت ندارد.
وی افزود: ما تلاش می کنیم تا با رایزنی با سازمان حمل و نقل و پلیس راه عراق جلوی سوء استفاده در قیمت بلیت ها را بگیریم.
نجفی همچنین گفت: عراقی ها شناخت بهتر و بیشتری از دو مرز مهران و شلمچه دارند و بیشتر در این دو مسیر تردد می کنند. امسال اما بنا داریم با همکاری پلیس راه عراق شرایط را تغییر دهیم.
به گفته وی، نصب تابلو در مسیر منذریه و تجهیز خودرو بخشی از این اقدامات خواهد بود.
به نظر می رسد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای راهکار دیگری برای رفع دغدغه مسافرین در موج برگشت از خسروی دارد و آن پیش فروش بلیت است.
به گفته کهریزی، مدیرکل راهداری استان امسال تاکنون ۷۰هزار بلیت برای موج برگشت زوار از خسروی پیش فروش شده است که ۳۰ درصد آن به ناوگان حمل و نقل استان مربوط می شود .
به هر حال باید دید مشکل کجاست که زوار اربعین همچنان خسروی را اولویت خود نمی دانند، جز مواردی که مطرح شد آیا مسئله به عدم برنامه ریزی و هرج مرج مدیریتی در استان برمی گردد یا تبلیغات است که مهران را به مرز بهتری برای عبور و مرور زوار بدل کرده؟
فراموش نکنیم کرمانشاه به لحاظ آثار تاریخی و باستانی شرایط بهتر و ایده آل تری برای جذب میهمانان اربعین دارد و حتی می توان با یک برنامه ریزی ساده امکان اسکان و ادامه دار شدن سفر اربعینی ها را در شهرهای بزرگ استان فراهم کرد.
در آمارها البته یک نکته قابل توجه است، اینکه عدد هتل ها و مراکز اقامتی قصرشیرین به اوایل دهه ۸۰ می رسد و این یعنی اسکان مسافر هنوز در استان مسئله دار است.
سالهای گذشته شلوغی پارکها که مملو از مسافرین کمپینگ اربعین بود، بارها و بارها زمینه اعتراض زوار را مهیا کرد و اغلب از نحوه خدمات رسانی راضی نبودند.
یادمان باشد که هر خاطره بد زوار اربعین از کرمانشاه می تواند آنها را به سمت استان جنوبی همجوارمان سوق دهد. چیزی که نباید بگذاریم اتفاق بیافتد.
نکته دیگر مهیا شدن شرایط برای عبور و مرور روان و بدون ترافیک در این مسیر است. ما در کرمانشاه مدعی هستیم که جاده بهتری از ایلام و دیگر استانهای هم مرز عراق داریم اما باید دید ناوگان حمل و نقل تا چه میزان پاسخگوی حجم مراجعین است.
طبق آخرین آماری که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ارائه داده، امسال ۹۹۷دستگاه سواری،۸۱۹ مینی بوس و ۱۷۸اتوبوس برای جابجایی مسافرین در مرز خسروی اقدام می کنند و قرار است با نظارت فرمانداریها از ظرفیت مسافربری های شخصی هم استفاده شود.
سال گذشته البته یک اتفاق جالب در کشور افتاد و آن فعال شدن سکوی اینترنتی اسنپ، تپسی و ماکسیم برای سفرهای اربعینی بود که باید دید سهم کرمانشاه از این ویژگی چقدر بوده است وآیا امسال شرایط مساعدی برای برخورداری زوار از این امکان مهیاست یا خیر؟
حالا که پای خودروهای شخصی پیش آمد موضوع نظارت بر سلامت سفر مهم می شود و این نکته ای است که انتظار می رود مسئولین امنیتی استان برای تامین آن تلاش کنند.
به هر حال سال گذشته برای نخستین بار تردد زوار از مرز خسروی ۲۴ ساعته شد که اثر خوبی در استقبال مسافرین داشت.
باید دید امسال که به گفته برخی مسئولین، افزایش زیرساختها تحسین فرماندهان نظامی و انتظامی را برانگیخته شرایط چگونه پیش می رود؟ آیا مشکل تردد از منذریه به کربلای معلا حل می شود و طرف عراقی امکان خوبی برای تردد زوار خسروی فراهم خواهد کرد؟ یا باید خودمان دست به کار شده و در نقطه صفر مرزی شرایط مساعدی برای تردد در آن سوی مرزها مهیا کنیم.
دیدگاه